کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۰۴

نخستین جرقه همکاری توتال و شرکت‌های ایرانی

ایرنا| رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اعلام کرد: نشستی بین شرکت توتال فرانسه و سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران برای بررسی چگونگی همکاری در فاز 11 پارس‌جنوبی تا چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود. رضا خیامیان ادامه داد: قرار است توتال در این نشست، توضیحات لازم را درباره‌ نیازهای خود برای اجرای فاز 11 پارس جنوبی اعلام کند تا سازندگانی که تمایل به همکاری داشته و از استانداردها و معیارهای لازم برخوردارند، همکاری خود را آغاز کنند. رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اضافه کرد: حدود 6 جلسه با وزیر نفت برگزار کردیم و توانمندی‌ها و تجهیزاتی را که قادر به ساخت آنها هستیم، تشریح کردیم تا در مذاکره وزارت نفت با توتال همه نظرات و توانمندی‌های سازندگان داخلی به توتال منتقل شود. خیامیان اضافه کرد: پیشنهاد کردیم اگر توتال، کمتر از میزان تعیین شده یعنی کمتر از 51درصد از توان سازندگان ایرانی استفاده کرد جریمه شود، اما در صورتی که بیشتر استفاده کرد پاداشی برای آن در نظر گرفته شود. وی یادآوری کرد: در نهایت این پیشنهاد در قرارداد با کنسرسیومی که توتال رهبری آن را برای توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی بر عهده دارد، گنجانده شد.

ملزومات طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان

ایلنا| سرپرست وزارت نیرو بر لزوم ادامه زنجیروار طرح‌های انتقال پساب تاکید کرد و گفت: جهت انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی باید ساختار روشنی برای تعقیب کار داشته باشیم. ستار محمودی در دهمین نشست تامین آب شرب بلندمدت کلان‌شهر مشهد که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در شهرهای بزرگ استان خراسان رضوی همچون سبزوار و تربت‌حیدریه باید ردیف‌های بودجه برای آینده این شهرها انجام شود تا با توسعه این شهرها دچار مشکل نشویم. محمودی بر لزوم ادامه زنجیروار طرح‌های انتقال پساب تاکید کرد و افزود: در انتقال ۵۸میلیون مترمکعب آب به شهر مشهد باید تمام جوانب همچون نوسان مصرف و بحث‌های فنی در نظر گرفته شود. وی در ادامه افزود: در ستاد وزارت نیرو مسوولیت پیگیری طرح انتقال آب برعهده آب و فاضلاب کشور واگذار شده تا این موضوع محقق شود. مدل مالی این طرح نیز بسیار تعیین‌کننده است تا تبعات موضوع تحت کنترل باشد.

«ستاره» نیازمند یک‌میلیارد دلار برای درخشش

شانا| مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: برای تکمیل طرح ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی کشور به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که برای تامین آن در حال بررسی روش‌های مختلف هستیم. سیدمرتضی امامی گفت: صندوق توسعه ملی، افزایش سرمایه از سوی سهامداران، فاینانس، قراردادهای فروش فرآورده از جمله راه‌های تامین مالی پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به شمار می‌آیند. وی با اشاره به مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: برای دو روش سرمایه‌گذاری از طریق قراردادهای فروش فرآورده (Off Take) و سرمایه‌گذاری مستقیم (Direct) با علاقه‌مندانی از کشورهای اروپای غربی، کشورهای همسایه و آسیای شرقی مذاکره کرده‌ایم. مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: سرمایه‌گذاران خارجی خواهان ضمانت‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم تضامین دولتی ارائه دهیم و برای ارائه تضامین خصوصی هم مسیر پر پیچ و خمی پیش‌رو داریم. وی ادامه داد: تاکنون MOUهایی امضا شده که منتظر موافقت سهامداران هستیم. امامی افزود: البته درباره قرارداد فروش فرآورده تفاهمنامه‌هایی با برخی شرکت‌های خارجی امضا شده است.

 

ارسال نظر