کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۰۱

 سفر غیرمنتظره وزیر دفاع امریکا به عراق

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا، سه‌شنبه برای گفت‌وگو با مقامات عراقی وارد بغداد شد. به گزارش رویترز، ‌این دیدار از پیش اعلام نشده برای بررسی حملات بعدی علیه داعش تنها چند روز پس از آغاز عملیات بازپس‌گیری تلعفر صورت گرفته است. در این دیدار متیس با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و عرفان الحیالی وزیر دفاع این کشور درباره آینده حضور نیروهای امریکایی در عراق پس از بازپس‌گیری شهرهای تحت تسلط داعش گفت‌وگو کرده است. یک‌شنبه آخرین عملیات نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا برای بازپس‌گیری شهر تلعفر آغاز شد.

تمرینات مشترک چتربازان قطری و امریکایی

نیروهای قطری و امریکایی صبح دوشنبه به‌صورت مشترک تمرینات پرش با چتر را در قالب برنامه‌های تمرینی دو کشور در دو مرحله و با حضور مسوولانی از هر دو طرف انجام دادند. به گزارش الجزیره، این تمرینات مشترک در ارتفاع ۱۲ هزار و ۵۰۰ پایی بر فراز منطقه مسیعید واقع در جنوب قطر توسط گروهی از نیروهای گردان ویژه چتربازان قطر و نیروهای مرکزی امریکا انجام شد. این تمرینات بخشی از همکاری امنیتی جامع‌تر دو کشور در راستای تقویت روابط محسوب می‌شود.

 امارات به‌دنبال برق هسته‌ای

امارات‌متحده‌عربی، با پیش بردن برنامه هسته‌یی غیرنظامی خود قصد دارد نخستین کشور جهان عرب باشد که با ساخت ٤ رآکتور، برق هسته‌یی تولید کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اداره فدرال امور هسته‌یی امارات‌متحده‌عربی، مشغول ساخت یک نیروگاه هسته‌یی به‌نام «براکه» در ٣٠٠ کیلومتری غرب ابوظبی است. قرار بود نخستین رآکتور این نیروگاه، جولای ٢٠۱٧ به بهره‌برداری برسد، اما هنوز ۵درصد از ساخت آن باقی مانده و گشایش آن یک سال به تعویق افتاده است. امارات که اکنون ٧درصد ذخایر نفتی جهان را دراختیار دارد، نگران است که در بلندمدت این ذخایر کاهش یابد. به‌همین دلیل امیدوار است تا سال ٢٠٢٠ یک‌چهارم نیاز به الکتریسیته خود را با تولید برق هسته‌یی رفع کند.

 سفر وزیر خارجه ترکیه به عراق

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، چهارشنبه (امروز) برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه عراق و رایزنی درخصوص همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به بغداد و اربیل سفر می‌کند. به گزارش ایرنا، چاووش‌اوغلو قرار است در این سفر با فواد معصوم رییس‌جمهوری، حیدر العبادی نخست‌وزیر، سلیم جبوری رییس مجلس، ابراهیم جعفری وزیر خارجه و نمایندگان سیاسی ترکمن‌های عراق دیدار کند. وزیر خارجه ترکیه در ادامه سفر خود با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در اربیل نیز دیدار خواهد کرد. ترکیه به همراه ایران و عراق مخالفت جدی و رسمی خود را با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که قرار است 25 سپتامبر برگزار شود، اعلام کرده است.

 

ارسال نظر