تعیین وزرا تحت فشار احزاب نبود

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۱۸
تعیین وزرا تحت فشار احزاب نبود

علاقه‌مند بودم در دولت دوازدهم 3 وزیر زن معرفی کنم اما نشد

گروه ایران| هدی احمدی|

 حسن روحانی به مجلس آمد تا از وزرای پیشنهادی خود که همچنان یکی از آنها معرفی نشده است، دفاع کند. رییس‌جمهوری از همان ابتدای صحن علنی یعنی همزمان با ورود خبرنگاران و پیش از به صدا درآمدن زنگ جلسه به همراه وزرایش حضور داشت. او در همان دقایق آغازین به جایگاه رفت و شروع به سخنرانی کرد. همزمان با سخنان رییس‌جمهوری، نمایندگان در گوشه‌هایی از جلسه دور هم جمع می‌شدند و با یکدیگر صحبت می‌کردند. تعدادی نیز در تلاش برای نام‌نویسی از دیگر نمایندگان درخصوص کابینه بودند. تکاپوی بهارستانی‌ها در صحن بی‌نظمی آشکاری را به وجود آورده بود که باعث تذکرهای پی‌درپی علی لاریجانی رییس مجلس شد. محمدرضا تابش و بهرام پارسایی از فراکسیون امید و محمد دهقانی از فراکسیون ولایی نقش پررنگ‌تری در انجام هماهنگی‌های داشتند. اما نکته قابل‌توجه سعی محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برای راضی کردن یکی از نمایندگان و نوشتن نامه‌یی در مخالفت با محمدجواد ظریف بود. غیر از این شاید یکی از مواردی که هرگز از چنین روزی فراموش نشود، قطع کردن سخنرانی رییس‌جمهوری توسط تعدادی نماینده اصولگرا برای دادن تذکر بود. احمدرضا صباغیان نماینده بافق، علیرضا سلیمی نماینده محلات و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه ازجمله نمایندگانی بودند که پس از سپری شدن کمتر از یک ساعت از آغاز جلسه علنی، ناگهان سخنرانی روحانی را در صحن متوقف کردند.

در همین حین لاریجانی با یادآوری زمان باقی مانده خطاب به روحانی تاکید کرد که دو ساعت و نیم فرصت صحبت دارد و این مساله منجر به واکنش روحانی شد. رییس‌جمهوری با لبخند خطاب به نمایندگان و رییس مجلس گفت: به هر حال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰سال شبیه شما نماینده بودم. این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای‌جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم. او در ادامه تاکید کرد که «قصد دارد تا 30 دقیقه از زمان خود را دراختیار اسحاق جهانگیری معاون اول دولت قرار دهد.»

وزیران روحانی تک‌تک ‌معرفی شدند و او درست زمانی که در دفاع از وزیر پیشنهادی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت با یادآوری رییس مجلس متوجه عدم حضور علی ربیعی در صحن علنی شد. رییس‌جمهوری لحظه‌یی مکث و علی لاریجانی علت نبود ربیعی را تصادف اعلام کرد. روحانی در سخنان دو ساعته خود به دفاع از تک‌تک 17 وزیر پیشنهادی خود پرداخت و خواستار رای بالای مجلس به تمام کابینه پیشنهادی شد. همچنین سفارش ویژه‌یی برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کرد و درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات هم گفت که وی متولد و پرورش یافته بعد از انقلاب است و بر فضای مجازی تسلط کامل دارد. رییس‌جمهور همچنین اضافه کرد که درِ فضای مجازی را نمی‌توان قفل کرد چراکه این قفل را روحانی باز نکرده بلکه مردم باز کردند و نمی‌شود آن را بست. در خلال سخنان رییس‌جمهور برخی نمایندگان نسبت به عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم انتقاد کرده و آن را دارای ایراد قانونی دانستند. رییس مجلس در این باره تاکید کرد: اگرچه بهتر بود تمام اعضای کابینه یکجا معرفی می‌شدند اما این موضوع ایراد قانونی ندارد.

 شایعات تهیه لیست با نظر مقام معظم رهبری درست نبود

پس از آغاز جلسه علنی مجلس که رییس‌جمهور نیز از همان ابتدا در آن حضور داشت، اکبر رنجبرزاده با ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه اظهارات موافقان و مخالفان و زمانبندی سخنان آنان گفت: براساس قرعه‌کشی انجام شده که نمایندگانی از هر سه فراکسیون امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی حضور داشتند؛ یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان، زهرا ساعی نماینده تبریز، بهروز نعمتی نماینده تهران، نبی هزارجریبی نماینده گرگان و احمد همتی نماینده سمنان به‌عنوان موافق کلیات کابینه حسن روحانی در دولت دوازدهم صحبت می‌کنند. وی افزود: همچنین محمدرضا صباغیان نماینده مهریز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر و محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان در مخالفت با کلیات کابینه طی جلسه صحبت خواهند کرد. بعد از آن نوبت به رییس‌جمهور رسید که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس حدود

دو ساعت ‌و نیم برای دفاع از وزیران پیشنهادی‌اش فرصت داشت. البته چون طبق آیین‌نامه رییس‌جمهور می‌توانست از بخشی از وقت خود در پایان جلسه بررسی صلاحیت وزرا و قبل از رای‌گیری برای کابینه استفاده کند، حدود دو ساعت و چهار دقیقه صحبت کرد و ۲۶ دقیقه باقی‌مانده وقت رییس‌جمهور به درخواست وی به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور اختصاص یافت. سپس روحانی برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از مجلس به‌دلیل مهمان‌نوازی در مراسم تحلیف گفت: آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت برنامه‌های اساسی در ۴ سال آینده است. وی با اشاره به اینکه «مردم در انتخابات اخیر مسیر اعتدال و برنامه‌های رییس‌جمهور منتخب را برگزیدند»، اظهار کرد: من خود را به تحقق این برنامه‌ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنها که به دیگران رای دادند، صیانت و دفاع می‌کنم. روحانی تصریح کرد: نقش نمایندگان در مجلس نقش ویژه و تعیین‌کننده است و رییس‌جمهور و نمایندگان وظیفه مشترکی برای تحقق خواست مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی برای اقدام و عمل. کاری که آغاز می‌کنیم شروع یک همکاری چهار ساله خواهد بود و وزیرانی که از مجلس رای اعتماد می‌گیرند باید این اطمینان را داشته باشند که در طول مسیر خدمت خود از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود. همان‌طور که رهبری بارها تاکید فرمودند مسائل کشور تنها با همکاری سه قوه و دیگر نهادها حل می‌شود.

او گفت: من می‌خواهم به شایعاتی که در این روزها درمورد کابینه مطرح است، پاسخ دهم. کابینه دوازدهم را باتوجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و براساس کارآمدی و باتوجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود انتخاب کرده و به همه آنها اعتماد دارم. علاقه‌مند بودم در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، اما نشد. رییس دولت دوازدهم با انتقاد به گزینش افراد در دولت‌ها گفت: اینکه دولت ما تمام می‌شود و بازمی‌گردیم به همان زمینه قبلی یعنی اینکه فضا را آماده نکرده‌ایم. بعد از ۴۰سال هنوز نمی‌توانیم در رده‌های مدیریتی و مدیرکلی از جوانان باانگیزه و زنان استفاده کنیم. او تاکید کرد: فرقی بین زنان و مردان نیست. ما برای حضور زنان و جوانان باید برنامه داشته باشیم که البته گیرهای فرهنگی در این میان بی‌اثر نیست که باید آنها را برطرف کنیم. به‌شدت علاقه‌مند بودم که در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، اما نشد. حضور زنان در سطوح بالا باید صورت بگیرد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: در معرفی وزرا تحت‌فشار هیچ جناح و حزبی نبودم. البته همه جریان‌ها پیشنهادهای خود را مطرح کردند. شایعات دیگری هم در مورد تهیه لیست با نظر رهبری مطرح شد که درست نبود. من در چینش کابینه دوازدهم مانند کابینه یازدهم عمل کردم. من با رهبر معظم انقلاب سابقه رفاقت ۵۰ ساله و ارادت به ایشان داشته و در همه مسائل مهم با ایشان مشورت می‌کنم. ایشان هم با کمال محبت آنچه مصلحت کشور است را تذکر می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: معرفی وزرا در چارچوب قانون اساسی است و امروز من ۱۷ وزیر را به شما معرفی می‌کنم و وزیر علوم را نیز در فرصت باقی‌مانده معرفی خواهم کرد. دلیل آنکه وزیر علوم معرفی نشد این است که در ساعات پایانی تهیه لیست وزرا، وزیر پیشنهادی علوم اعلام انصراف کرد و دیگر فرصت نبود فرد جدیدی را معرفی کنم. رییس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده برای این وزارتخانه پرداخت.

او ضمن تقدیر از فانی و دانش‌آشتیانی وزرای پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم و آرزوی موفقیت برای آنها با تاکید بر اینکه «وزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین و بزرگ‌ترین وزارتخانه است»، گفت: هرچه در این وزارتخانه کار، تلاش و سرمایه‌گذاری کنیم شاهد نتایج بهتری برای جامعه و کشور خواهیم بود. روحانی اظهار کرد: من همان‌طور که انتظار دارم همه ۱۷ وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد کسب کنند، برای وزارت آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم؛ چراکه دلم می‌خواهد وزیر این وزارتخانه بسیار قوی و با حمایت نمایندگان و مجلس مسوولیت بسیار سخت و پیچیده آموزش و پرورش را برعهده بگیرد.

 در وزارت ارتباطات برای نخستین‌بار جوانگرایی را تجربه می‌کنیم

رییس‌جمهوری در ادامه دفاعیاتش به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و ضمن تقدیر از محمود واعظی وزیر پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم، اظهار کرد: آقای واعظی زحمات بسیاری کشیدند و کار بزرگی در زمینه دولت الکترونیک و زیرساخت‌ها انجام دادند. همچنین در زمینه شبکه ملی اطلاعات اقدامات بسیار موثری انجام شده و فضای کسب و کار و علم و دانش و ارتباطات مناسب را در کشور فراهم کرده که کار بسیار بزرگی بوده است و از افتخارات دولت یازدهم محسوب می‌شود.  

وی با بیان اینکه «ان‌شاءالله شبکه ملی اطلاعات در دولت دوازدهم به‌طور کامل فعال خواهد شد» به آذری جهرمی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد و گفت: در این وزارتخانه برای نخستین‌بار جوانگرایی را تجربه می‌کنیم. همواره یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم موضوع جوانگرایی بوده و به همه وزرا توصیه کرده‌ام و کتبا نیز در این دولت به آنها ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا باید در سمت‌های بالا از تعدادی جوان و زنان استفاده کنند. رییس‌جمهور در دفاع از علوی با اشاره به اینکه آشنایی من با وزیر اطلاعات به دوران نمایندگی در مجلس برمی‌گردد، گفت: وزیر اطلاعات عملکرد بسیار خوبی در مقابله با تروریست‌ها داشته است.

وی اظهار کرد: وزیر اطلاعات باید برای تامین امنیت توام با آرامش تلاش کند. وظیفه وزارت اطلاعات سنگین است. ما به‌دنبال تامین امنیت و آرامش در کشور هستیم. اگر نحوه ایجاد امنیت دقیق نباشد، آرامش به‌هم می‌خورد، بنابراین وزارت اطلاعات می‌تواند با رعایت کامل حقوق مصرح در قانون اساسی و رعایت حقوق شهروندی، احترام به مردم و برخورد حداقلی، امنیت کشور را تامین کند. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه عملکرد وزارت اطلاعات در مقابله با تروریست‌ها خیلی خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در زمینه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده اما من هنوز رضایت کامل از برخورد ماموران با دستگیرشدگان ندارم. گزارش‌هایی که در این زمینه به من رسیده مطلوب نیست و آقای علوی باید این مسائل را حل کند.

رییس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به اینکه «مسعود کرباسیان سابقه طولانی در مدیریت رده‌های بالای اقتصادی کشور دارد»، گفت: وی در زمینه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب هم موفق بوده است. رشته تحصیلی وی نیز برنامه‌ریزی و مدیریت است. روحانی با اشاره به اینکه «یکی از موفقیت‌های کرباسیان ساماندهی گمرک بود»، خاطرنشان کرد: گمرک ما خیلی مشکل داشت اما با تلاش‌های کرباسیان سامانه الکترونیکی در گمرک فعال شد، درآمد گمرک افزایش یافت و با فساد مبارزه شد. وی خاطرنشان کرد: از وزیر اقتصاد مبارزه قاطع با پولشویی و اجرای همه مقررات و آیین‌نامه‌های مقابله با پولشویی، مقابله با فسادهای سازمان‌یافته، اصلاح نظام بانکی، رفع مقررات زائد برای کسب و کار، انضباط مالی، اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی، سالم‌سازی مسیر خصوصی‌سازی، برقراری دولت الکترونیک و حل مشکلات بیمه را می‌خواهم.

 ظریف فردی پرکار، کارشناس و صبور است

رییس‌جمهور در سخنانش همچنین به دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداخت. او با اشاره به اینکه «آقای ظریف فردی باتقوا، پاکدامن، کارشناس در مسائل سیاست خارجی، پرکار و با صبر و حوصله زیاد است»، گفت: مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب به صبر و حوصله زیادی نیاز داشت که ظریف این صبر را داشت و برای ملت کار بزرگی انجام داد. روحانی با بیان اینکه «ظریف کار بزرگی انجام داده و توطئه بزرگ دشمنان را خنثی کرد»، گفت: از وزیر امور خارجه و سایر وزرا برای رفع این توطئه دشمنان تشکر می‌کنم. چندین سال چماق اصل ۷ منشور سازمان ملل بر سر ما بود اما توانستیم آن را از بین ببریم.

وی ادامه داد: بعضی فکر می‌کنند برجام فقط یک مساله اقتصادی است درحالی که برجام به امنیت ملی ما و برهم زدن توطئه امریکا هم مرتبط است. امروز ما کار هسته‌یی انجام می‌دهیم و دنیا به ما کمک می‌کند. ما حق هسته‌یی خود را تثبیت کرده‌ایم. از سویی منع معاملات نظامی را محدود کرده و از این طریق راه را برای تقویت بنیه نظامی کشور باز کرده‌ایم. رییس‌جمهور گفت: بحث برخی ترامپ و کنگره نیست بلکه با برجام مشکل دارند. از ظریف حفظ برجام و استفاده از آن برای کشور، استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه و فناوری و تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش مشکلات منطقه‌یی، انتشار تصویر مناسب از ملت ایران در جهان، کسب جایگاه مناسب در نظام بین‌المللی و توجه به محیط‌زیست را خواستارم. رییس‌جمهوری همچنین در دفاع از قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه «وزیر بهداشت زحمات زیادی برای اجرای طرح تحول سلامت کشیده است»، گفت: اجرای این طرح بسیار سخت و بزرگ بود. وی با اشاره به اینکه همه دولت باید برای اجرای طرح تحول سلامت تلاش کنند، اظهار کرد: آقای قاضی‌زاده از کمبود بودجه اوقاتش تلخ می‌شد، اما الحمدلله مردم از اجرای این طرح راضی هستند. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیگر وزیری بود که رییس‌جمهوری از عملکردش سخن گفت. روحانی بیان کرد: آنهایی که سختی ندیده‌اند حس نمی‌کنند مضیقه چیست. وزیر تعاون طعم مضیقه را در زندگی چشیده است و خودش کارگر بوده است. رییس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: آوایی شخصیت شناخته شده در حوزه قضایی است. هرچه درباره آوایی شنیده‌ایم از اعتدال وی بوده است. روحانی با اشاره به سابقه آشنایی خود با آوایی از اوایل انقلاب، اظهار کرد: هر وقت آوایی چیزی می‌گفت برای ما اطمینان‌آور بود زیرا به روحیه اعتدال‌گری وی اعتقاد داشتیم. من از آقای آوایی توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، بهبود سازمان تعزیرات و توجه به مسائل حقوقی ایرانیان خارج از کشور را می‌خواهم.

رییس‌جمهور در دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار داریم تا وزیر معرفی شده صنعت، معدن و تجارت با سه معاون قبلی خود بتواند به بهبود فضای کسب و کار و مبارزه جدی با فساد بپردازد. روحانی اظهار کرد: شاید اینکه برخی به آقای نعمت‌زاده می‌گویند پدر علم صنعت، نادرست نباشد. درست است که ایشان شیخ الوزرای ما در دولت یازدهم بودند اما همیشه در تلاش و سفر برای پیشبرد امور بودند. وی با اشاره به دلایل معرفی شریعتمداری به‌عنوان وزیر آتی صنعت نیز گفت: محمد شریعتمداری امروز برای قبول کردن این مسوولیت معرفی شده است. ایشان جزو مدیران برتر هستند. در دولت قبل معاون اجرایی رییس‌جمهور بوده است.

 صالحی اشراف خوبی به شرایط

حوزه و دانشگاه دارد

در ادامه صحن علنی پارلمان، حسن روحانی به دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت. او تاکید کرد: علی جنتی و صالحی امیری تلاش‌های زیادی برای پیشبرد اهداف وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌اند. امروز سیدعباس صالحی مسوولیت را برعهده می‌گیرد. این در حالی است که ما 4 سال از حضور ایشان در همین وزارتخانه استفاده کرده‌ایم. ایشان اشراف خوبی به شرایط حوزه و دانشگاه دارد. روحانی افزود: وقتی وظیفه‌یی برعهده دولت و وزارت ارشاد است دستگاه‌های دیگر حق مداخله در امور کشور را نباید داشته باشند. اگر این حق وجود دارد بهتر است مجلس شورای اسلامی وظیفه را به همان نهادها واگذار کند نه به دولت. رییس‌جمهوری همچنین در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امیر حاتمی سال‌ها جانشین این وزارتخانه بوده و کاملا به امور آن مسلط است. وی ضمن تقدیر از سردار حسین دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم به خاطر فعالیت‌های انجام شده در این دوره تاکید کرد: امیر سرتیپ حاتمی شخصیتی است که در رده‌های مختلف ارتش و در صف و ستاد حضور داشته است.

 

روحانی در مجلس چه گفت

 عباس صالحی به حوزه فرهنگ اشراف دارد

 وزیر بهداشت برای طرح تحول سلامت زحمات زیادی کشید

 حاتمی مورد اعتماد نیروهای مسلح است

 عملکرد بسیار خوب علوی در مقابله با تروریست‌ها

 سلطانی‌فر دغدغه جوانان را می‌شناسد

 آقای رحمانی‌فضلی از زنان و اهل سنت استفاده کند

 نعمت‌زاده شیخ‌الوزرای ما بود

  ربیعی مضیقه را چشیده است

  رابطه ما با قوه قضاییه خوب است، چشم نزنید

  به «جهرمی» اعتماد کنید تا باب جوانگرایی باز شود

 حجی که زائران رفتند، نتیجه تلاش ظریف بود

 به فضای مجازی نمی‌شود قفل زد

 دلم می‌خواست سه وزیر زن داشته باشیم اما نشد

 حراست از حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانم

 

 

ادامه در صفحه 9

 

 

ارسال نظر