جای یک وزیر خالی بود

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۷۸
جای یک وزیر خالی بود

امیری: لیست وزرا پس از مشورت با جریان‌های سیاسی تهیه شد

سرانجام پس از تمام حاشیه و گمانه‌زنی‌ها، روحانی کمتر از سه روز پس از تحلیف خود لیست وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس ارائه کرد. این لیست که توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری به مجلس آورده شد و مسعود پزشکیان در آخرین لحظات اتمام صحن علنی آن را قرائت کرد، کامل نبود. یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کابینه بدون وزیر مانده بود. وزیر علوم مشخص نشد و تعجب همگان را برانگیخت. شنیده‌ها حاکی از این بود که روحانی در دوماه اخیر حدود 9 وزیر را برای این وزارتخانه نشان کرده بود که هیچ یک به لیست نهایی نرسیدند. محمد فرهادی هم که دیگر قرار نیست بر مسند قدرت بنشیند بنابراین فعلا مجلس می‌ماند با لیستی که تکمیل نشده است. برهمین اساس و با توجه به مهلت یک هفته‌یی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از زمان اعلام اسامی آنها، جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود.

بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس نیز در جمع خبرنگاران در خصوص عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم گفت: «صراحت آیین‌نامه این است که رییس‌جمهور باید لیست کابینه را اعلام کند، اما دو تفسیر وجود دارد که ایشان باید همه کابینه را اعلام کند یا بخشی از آن را و ما برای اینکه کار بهتر به پیش برود، از آقای امیری خواهش کردیم از رییس‌جمهور بخواهند گزینه پیشنهادی وزارت علوم را تا فردا (امروز) اعلام کنند تا رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم نیز همزمان با سایر اعضای کابینه انجام شود.» اعضای هیات رییسه فراکسیون امید هم روز گذشته درباره نحوه ورود فراکسیون به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم تشکیل جلسه داد و مقرر شد کمیته‌های مرتبط از هر کمیسیون برای ارزیابی وزرای پیشنهادی تشکیل شود تا در نهایت نتیجه ارزیابی خود را به فراکسیون اعلام کنند. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در همین زمینه گفت: «رای اعضای فراکسیون امید به وزرای پیشنهادی رای فراکسیونی خواهد بود. در مورد برخی وزرا پیش‌فرض منفی و در مورد برخی دیگر پیش‌فرض مثبت وجود دارد که باید ببینیم جمع‌بندی فراکسیون چه خواهد بود. ممکن است نظرات مثبت و منفی در مورد برخی وزرا وجود داشته باشد، اما نهایتا خرد جمعی در فراکسیون به جمع‌بندی خواهد رسید.»

هرچند خبرها دیروز حاکی از معرفی حمید میرزاده بود. او استاد دانشگاه است و سمت‌هایی چون ریاست سابق دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات موسس و هیات امنای این دانشگاه، معاون نخست‌وزیر، معاون اجرایی رییس‌جمهور و معاون رییس‌جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشته است. اما غیر از رای اعتماد مجلس به وزرای حسن روحانی، باید منتظر ماند و دید که با توجه به معرفی نشدن گزینه‌یی برای وزارت علوم و آخرین رایزنی‌های نمایندگان زن مجلس برای معرفی وزیر زن، آیا قرار است وزیری شایسته و توانمند بر مسند قدرت بنشیند یا خیر.

 

 وزرایی انتخاب شدندکه قادر به تحقق مسوولیت‌ها باشند

در همین راستا معاون امور مجلس رییس‌جمهوری از بررسی موضوع معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: در اجرای اصل 133 قانون اساسی و ماده 188 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی معرفی وزرای دولت دوازدهم به مجلس انجام شد و شخصا اسامی وزرای پیشنهادی و برنامه آنها و دولت را تقدیم رییس مجلس شورای اسلامی کردم و وی نیز دستور اعلام وصول و قرائت نامه رییس‌جمهور را صادر کردند که این کار امروز قبل از پایان وقت جلسه علنی مجلس انجام شد. بنابراین ان‌شاءالله در هفته آینده بر اساس قانون آیین‌نامه مجلس از روز سه‌شنبه دستور مجلس رسیدگی و دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نسبت به رای‌آوری وزرای پیشنهادی خیلی خوشبین است، افزود: روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، روزهای بسیار خوب همکاری دولت و مجلس خواهد بود. امیری تاکید کرد: لیست وزرای پیشنهادی پس از مشورت و برگزاری جلسات مختلف با شخصیت‌های کشور، جریان‌های سیاسی، فراکسیون‌های مجلس تهیه شده و نمایندگان هم به صورت فردی نظرات خود را مطرح کرده که ما آن را به اطلاع رییس‌جمهور رساندیم. رییس‌جمهور هم وزرایی انتخاب کردند که قادر به تحقق مسوولیت‌های خود بوده و یک روح جمعی در کابینه ایجاد کنند. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره عدم معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته فهرست‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که من بار‌ها گفته بودم این اسامی صرفا در حد گمانه‌زنی است و نظر رییس‌جمهوری نیست.

او در عین حال تاکید کرد: نکته حایز اهمیتی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که جز این فهرستی که امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد، هر اسم دیگری مطرح شده در حد گمانه‌زنی بوده است. امیری در مورد عدم برگزاری جلسه رییس‌جمهوری با هیات رییسه مجلس برخلاف آنچه اعلام شده بود، تصریح کرد: تعدادی از اعضای هیات رییسه در قالب سه فراکسیون با روحانی ملاقات داشتند و به دلیل مشغله کاری این جلسه انجام نشد و دلیل خاصی هم ندارد. برگزاری این ملاقات منعی نداشته و جلسه برگزار می‌شود.

معاون روحانی اعلام کرد: یکی از نقدهایی که به دولت وارد می‌شد، این بود که به اندازه‌یی که دولت کار می‌کند اطلاع‌رسانی ندارد بنابراین این ایده در دولت وجود دارد که معاونت ارتباطات در دولت شکل بگیرد. عضو کابینه تدبیر و امید همچنین درباره تفکیک سه وزارتخانه گفت: برنامه دولت این بود که دولت دوازدهم براساس ساختار پیشنهادی به مجلس معرفی شود به همین دلیل این لایحه را با دو فوریت به مجلس معرفی کرد که در مجلس رای نیاورد تا این لحظه دولت برنامه‌یی برای استرداد این لایحه ندارد.

 اخبار مربوط به وزیر پیشنهادی اقتصاد نگران‌کننده است

سخنگوی فراکسیون امید همچنین از معرفی احتمالی برخی افراد به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس انتقاد کرد و در گفت‌وگویی با انتخاب اظهار داشت: وزارت اقتصاد به واسطه مشکلات اقتصادی و اثرگذار بودنش و وزارت رفاه به واسطه سازمان‌ها و هلدینگ‌های گسترده اقتصادی که در زیرمجموعه دارد نیازمند وزرای قادر و کاردان است. وی افزود: جو مجلس نیروهای کارآمد و توانمند می‌خواهد و رضایتمندی نسبت به وزارت رفاه در حال حاضر در مجلس وجود ندارد. در حقیقت نارضایتی‌ها از وزیر و زیرمجموعه ایشان و نحوه عملکردشان به قوت خود باقی است. پارسایی ضمن انتقاد از ربیعی گفت: آقای ربیعی یکی از افرادی بود که در بررسی‌های فراکسیون امید نمره قبولی نگرفت. مجموعه و زیرمجموعه ایشان که از لحاظ اقتصادی وسعت بسیاری دارد، به شیوه بدی اداره شده و عملکرد ایشان رضایت‌بخش نبوده است.  

 پارسایی خاطرنشان کرد: آقای ربیعی به‌طور بی‌سابقه‌یی این روزها به سفر استانی می‌رود. مدیری که شایستگی داشته باشد، مثل آقای زنگنه، ظریف و قاضی‌زاده هرگز چنین کاری نمی‌کنند، چون می‌دانند عملکردشان مورد تایید است و نسبت به خدمات خود ایمان دارند و نیازی به سفر استانی ندارند.

 

ارسال نظر