اصلاح ساختار، لزوم حرکت به سمت شکوفایی در بورس

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۵۶
اصلاح ساختار، لزوم حرکت به سمت شکوفایی در بورس

گروه بورس| مسعود کریمی|

چندی است که بازار سرمایه دچار سردرگمی‌های عجیبی شده است. بازار بدهی نظارت بر ارکان بورس، مسایل سفته‌بازی و اصلاح قوانین بازار سبب شده است تا کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مدیران فعلی ارکان بازار سرمایه را عامل این سردرگمی‌ها بدانند. همین موضوع‌ موجب شد تا طی چند روز گذشته در فضای مجازی خبری مبنی بر بازگشت یکی از مدیران ارشد و سابق‌ بازار سرمایه بر کرسی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار دست به دست ‌شود.

اما طولی نکشید که این مدیر خوشنام این خبر را تکذیب کرد ولی با این وجود متاسفانه برخی از اهالی بازار به این شایعات دامن می‌زنند و تنها راه نجات از وضعیت فعلی که گویی بازار سرخورده شده و نیاز به نفس تازه دارد را در همین تغییر و تحولات احتمالی سازمان می‌بینند و بر این باورند که این اتفاق می‌تواند به رشد بازار و بازگشایی درهایی از امید‌واری برای سهامداران منجر شود. در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و مشکلات آن هاشم باروتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که: درحال حاضر ریسک‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده است. وی خاطرنشان کرد: خیلی از سهامداران در انتظار تایید نهایی و مشخص شدن برنامه‌های تیم اقتصادی دولت هستند تا مبنا و اهداف سرمایه‌گذاری خود را بر این اساس مشخص کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: در موضوعی دیگر نرخ بهره بانکی و اوراق مشارکت نیز در جایگاه خود حایز اهمیت است چرا‌که از میزان سودآوری سهام و EPS اعلامی عمده شرکت‌ها بیشتر است. هاشم باروتی با اشاره به دولت دوازدهم نیز تصریح کرد: دولت ‌باید همراه با کابینه جدید در 4سال دوم مدیریت خود به رفع برخی از ابهامات موجود بپردازد. و عملا به گونه‌یی برنامه‌ریزی شود که بتوانند یک چشم‌انداز واضح و روشنی از آینده اقتصاد کشور ترسیم کنند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان کرد: در موضوع بانک‌ها نرخ سود پرداختی، بدهی دولت به بانک‌ها، بدهی بانک‌ها به یکدیگر زمینه‌ساز بی‌اعتمادی نسبت به کل شاکله اقتصادی شده است. وی افزود: در صورتی که این بی‌اعتمادی، درآمد‌زایی، قیمت ارز و مسائلی از این قبیل مرتفع نشوند متاسفانه مردم رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام پیدا نخواهند کرد. از سویی هر چقدر این موضوعات زمانبر شوند ممکن است این بی‌اعتمادی گسترده‌تر شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: درحال حاضر به لحاظ تکنیکالی سهام در کف قیمتی قرار گرفته‌‌اند و خیلی جایی برای کاهش نرخ در بازار وجود ندارد.

هاشم باروتی گفت: سیاست‌های دولت تا به امروز بیشتر بر مبنای سیاست‌های بانکی تا بازار سرمایه بوده و متاسفانه توجه خاصی به بازار سرمایه نشده است. وی تاکید کرد: دولت با اصلاح ساختار می‌تواند عملا تاثیر خود را در حوزه کلان نشان دهد و تا زمانی که بحث رکود، تورم و قیمت ارز حل نشود، چشم‌اندازی برای کلیت مسائل اقتصادی نخواهیم داشت. این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: وزرای حوزه اقتصادی ازجمله وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران سازمان‌های بزرگ باید به یک اجماعی در چنین مسائلی ‌برسند. از سویی تا زمانی که این اجماع شکل نگیرد و نمود پیدا نکند متاسفانه نمی‌توانیم خوش‌بینی نسبت به تغییر وضعیت فعلی را داشته باشیم.

 وی با اشاره به اقدامات دولت خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌ها باید به صورت بلندمدت باشند، دولت ‌باید به سمت کاهش هزینه‌های خود گام بردارد همچنین کنترل نقدینگی و قیمت ارز نیز از نکات مهم این بحث به شمار می‌رود.

 هاشم باروتی در ادامه تصریح کرد: منابع اولیه تولید‌کننده‌ها، تکنولوژی و تامین مالی آنها برای خرید مواد اولیه در صورت حمایت دولت به طور قطع تبعات مثبتی را در بازار سهام به دنبال خواهد داشت.  این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: در حوزه بین‌المللی می‌طلبد که به یک اجماع حداقلی با جهان برسیم به این معنی که بتوانیم با امریکا و سایر کشور‌ها تعامل ایجاد کنیم. وی افزود: ارتباط با جهان به نوعی زمینه‌ساز ایجاد اطمینان در بازار خواهد بود و مردم با اطمینان بیشتری به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت، بازار سرمایه و... سوق پیدا می‌کنند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه ابراز کرد: متاسفانه همانطور که اشاره شد، نگاه دولت بانک‌محور است در صورتی که بازار سرمایه هم یکی از ارکان تامین مالی محسوب می‌شود. هاشم باروتی اظهار کرد: دولت تا زمانی که نیاز به تامین مالی برای پروژه‌های خود دارد به سمت بورس و بازار ‌سرمایه حرکت می‌کند. از این رو با فروش اوراق مشارکت و... تامین مالی خود را به صورت کامل انجام می‌دهد و با رفع مشکل از بازار سهام خارج می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان کرد: در صورتی که دولت با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تری منابع و مخارج خود را مدیریت کند، خود به خود امکان اصلاح ساختار در بازار سرمایه و هم در بانک‌ها به وجود خواهد آمد که این اتفاق می‌تواند شرایط یأس و نا‌امیدی را از بین ببرد.

هاشم باروتی درباره صنایعی که پتانسیل رشد در بازار دارند نیز گفت: صنایع مادر وضعیت خوبی دارند اما در موضوع رکود کلی صنایعی که امکان صادرات به سایر کشور‌ها همانند صنایع پتروشیمی، پالایشی به دلیل ارز آوری که دارند، می‌توانند پیشتاز باشند. وی در ادامه نیز عنوان کرد: متاسفانه در صنایع دیگر همانند صنعت بانک عملا چشم‌انداز روشنی وجود ندارد. از سویی این موضوع باعث نگرانی فعالان است چرا‌که در راستای بانک محوری تاکنون حرکت کرده است.  این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان نیز تصریح کرد: در صورت عدم مدیریت صحیح بیشتر شاهد سفته‌بازی در بازار سهام خواهیم بود.

 

ارسال نظر