تبانی ترامپ با چین در ماجرای تحریم

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۵۶
تبانی ترامپ با چین در ماجرای تحریم

گروه جهان|

 شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به آزمایش‌های موشکی جدید، تحریم‌های گسترده‌یی را علیه کره‌شمالی تصویب کرد؛ تحریم‌هایی که می‌تواند یک‌سوم از درآمدهای صادراتی پیونگ‌یانگ را کاهش دهد. در همین حال نشریه فوربس در گزارشی از توافق‌های پشت پرده دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، با چین خبر داده و نوشته که امریکا برای رای مثبت پکن به تحریم‌های کره‌شمالی، هزینه زیادی داده است.

به گزارش یورونیوز، تحریم‌های جدید کره‌شمالی بر صادرات زغال‌سنگ، آهن، سنگ‌آهن، سرب، سنگ سرب و غذاهای دریایی متمرکز است و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را هدف گرفته است. طبق قطعنامه مصوب شورای امنیت، تاسیس شرکت‌های مشترک جدید با کره‌شمالی و نیز سرمایه‌گذاری‌های جدید در شرکت‌های مشترک فعلی ممنوع شده است. پرهیز از افزایش تعداد کارگران کره‌شمالی در خارج از این کشور نیز بخش دیگری از تحریم‌هاست. این تحریم‌ها که می‌تواند سالانه تا یک‌میلیارد دلار (یک‌سوم از درآمد 3 میلیارد دلاری صادرات کره‌شمالی) را کاهش دهد، به‌ویژه در ارتباط با دو آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما در ماه جولای وضع شده است. توقف صادرات نفت به کره‌شمالی که در پیش‌نویس امریکا پیشنهاد شده بود، در متن قطعنامه حذف شده است.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، دقایقی پس از تصویب تحریم‌های جدید ضمن تقدیر از چین گفت: «امروز شورای امنیت سازمان ملل مجازات برنامه موشک‌های بالستیک کره‌شمالی را به سطحی جدید ارتقا داد. امروز، شورای امنیت سازمان ملل متحد یکپارچه شد تا به دیکتاتور کره‌شمالی هشدار دهد. ما نشان دادیم که رفتارهای غیرمسوولانه و بی‌توجهی این رژیم هزینه‌های سنگینی برایش در پی خواهد داشت.»

 زد و بند پشت پرده؟

قطعنامه تحریم علیه کره‌شمالی به اتفاق آرا تصویب شده و امریکا و چین در تنظیم آن همکاری کرده‌اند. ساعتی پس از تصویب این قطعنامه، ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر به رای چین و روسیه همراه امریکا، به تحریم‌ها اشاره کرد و در پست دیگری نوشت: «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گسترده‌ترین تحریم‌های یک‌جایی ا‌ست که تاکنون علیه کره‌شمالی تصویب شده است.»

اما به نظر می‌رسد که امریکا برای به‌سرانجام رسیدن این تحریم‌ها هزینه سنگینی متقبل شده است. نشریه فوربس یک‌شنبه با اشاره به حمایت چین از تحریم‌های کره‌شمالی از به تعویق افتادن دستور ترامپ برای تحقیقات درباره رویه‌های تجاری چین خبر داده و نوشته که رییس‌جمهوری امریکا برای همراه کردن چین در رای به تحریم‌های کره‌شمالی حاضر شده تا این فرمان خود را که قرار بود جمعه اعلام شود به تعویق بیندازد.

بنا بر این گزارش، مقام‌های تجاری دولت امریکا انتظار داشتند ترامپ جمعه با استفاده از یک بند قانونی که سال‌هاست از آن استفاده نشده، دستور دهد تا درباره رویه‌های تجاری چین تحقیق شود. مقام‌های امریکایی پیش‌تر گفته بودند که دولت ترامپ قصد دارد به‌زودی تحریم‌هایی تجاری را به‌منظور وادار کردن پکن به رعایت جدی‌تر مالکیت معنوی، علیه چین وضع کند.

بر این اساس، پکن بابت سرقت مالکیت معنوی سخت‌تر توبیخ شده و مجبور خواهد شد تعهدات مربوط به انتقال فناوری پیشرفته را برای شرکت‌هایی که خواهان ورود به بازار این کشور هستند، کاهش دهد. فوربس با اشاره به اینکه تحریم‌های کره‌شمالی برای ایالات‌متحده هزینه سنگینی داشته، به نقل از آلن تونلسون کارشناس اقتصادی مقیم واشنگتن، نوشته است: «اگر چین به راستی نگران فعالیت‌های موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی است نیازی نیست که ترامپ برای تامین منافع پکن به چین جایزه بدهد.»

۹۰ درصد تبادلات تجاری کره‌شمالی با چین است. بر این اساس ترامپ و شماری دیگر از رهبران غرب به‌طور مشخص از پکن خواسته‌ بودند تلاش بیشتری برای جلوگیری از اقدامات نظامی و هسته‌یی پیونگ‌یانگ، انجام دهد.

پکن اما از درخواست‌های مکرر امریکا برای اعمال فشار بیشتر بر کره‌شمالی، انتقاد کرده و از واشنگتن خواسته بود به آنچه «فرضیه مسوولیت چین در قبال کره‌شمالی» توصیف کرده، خاتمه دهد.

 درخواست چین از کره‌شمالی

در همین حال رویترز نوشته، پس از وضع تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی، وزرای خارجه چین و کره‌شمالی در فیلیپین دیدار کرده و طرف چینی به صراحت از کره‌شمالی خواسته به آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی خود پایان دهد. «وانگ یی» وزیر خارجه چین که برای حضور در نشست آ.سه.آن به مانیل، پایتخت فیلیپین رفته به خبرنگاران گفته که در این دیدار تاکید کرده که به نفع کره‌شمالی است تصمیم درست و هوشمندانه‌یی بگیرد. وانگ یی درباره پاسخ وزیر خارجه کره‌شمالی به این درخواست توضیحی نداده است. گفته شده، وزیر خارجه چین همچنین از کره‌شمالی خواسته در واکنش به قطعنامه جدید خود آرامش به خرج دهد. این درحالی است که خبرگزاری کره‌جنوبی ادعا کرده تحریم‌های جدید پیونگ‌یانگ را در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز خود جری‌تر خواهد کرد.

وزیر خارجه چین همچنین از تمام طرف‌های دخیل در مناقشه هسته‌یی کره‌شمالی خواسته به میز مذاکرات 6جانبه بازگردند. این گروه شامل امریکا، چین، کره‌شمالی، روسیه، کره‌جنوبی و ژاپن است. وانگ یی گفته است: «تحریم‌ها علیه کره‌شمالی ضروری است اما هدف نهایی نیست. هدف از آغاز این مذاکرات آوردن مساله هسته‌یی شبه جزیره کره بر سر میز مذاکره و یافتن راه‌حلی از طریق مذاکرات تا زمان خلع سلاح هسته‌یی شبه‌جزیره کره و برقراری ثبات در این منطقه است.»

گفته شده، رکس تیلرسون ‌وزیر خارجه امریکا که برای حضور در نشست آ.سه.‌آن به فیلیپین رفته در واکنش به درخواست چین برای آغاز مذاکرات 6جانبه گفته است: «ایالات‌متحده هم به‌دنبال مذاکره با کره‌شمالی است اما فکر می‌کند که مذاکرات تا زمانی‌که پیونگ‌یانگ تمایل دارد تا برنامه‌های هسته‌یی خود را ادامه دهد، بی‌ثمر است.»

 

ارسال نظر