30 درصد متکدیان خارجی هستند

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۰۶
30 درصد متکدیان خارجی هستند

معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: قرارگاه‌های آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی و در حال فعالیت هستند اما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

رضا محبوبی با بیان اینکه مدیریت اجتماعی سابق شهرداری همکاری خوبی با شورای اجتماعی وزارت کشور در اجرای طرح قرارگاه‌ آسیب‌های اجتماعی نداشت، گفت: با استقرار مدیریت جدید و از سال گذشته این طرح اجرا و در تهران نیز راه‌اندازی شده است. این قرارگاه‌ها کاملا از مراکز بهاران و گرمخانه‌ها جدا هستند. در حقیقت این قرارگاه برای جمع‌آوری متکدیان، کودکان کار و... بوده و اگر بخواهیم عملکرد این قرارگاه‌ها را با وضعیت مطلوب مقایسه کنیم که دیگر بر سر چهارراه‌ها متکدیانی دیده نشوند، می‌توان‌ گفت توفیقی نداشته است.

او در ادامه به بیان مشکلات قرارگاه آسیب‌های اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی این قرارگاه شناسایی فاقدان هویت است که در مسیر غربالگری و ساماندهی قرار می‌گیرند. البته بیشتر افرادی که هویت آنان مشخص می‌شود اتباع ایرانی نیستند و با توجه به اینکه ضعف در قوانین راجع به اتباع نیز وجود دارد و دارای ضوابط خاص است، در حقیقت محدودیت‌های قانونی در این مشاهده می‌شود.

محبوبی با اشاره به اینکه 30 درصد متکدیان اتباع خارجی هستند، گفت: قانون شهرداری‌ها در تعریف اقدام به تکدی‌گری می‌گوید وقتی کالایی فروخته شود دیگر تکدی‌گری نیست در حالی که می‌دانیم این کار گونه‌یی از تکدی‌گری است. وقتی به زور کالایی به فروش می‌رسد، این نوعی تکدی‌گری است. در حقیقت نمی‌توان به لحاظ قانونی با افرادی که بر سر چهارراه‌ها کالایی می‌فروشند، برخورد کرد؛ زیرا آنها جرمی مرتکب نشده‌اند.

محبوبی ادامه داد: جمع‌آوری متکدیان باید در فرآیند اجتماعی حل شود. شاید بتوان به افرادی که در قالب باندهای سازمان یافته فعالیت می‌کنند، عنوان مجرم داد، اما باید از افرادی که احتیاج دارند نیز حمایت کرد. در حقیقت باید از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد به آنان آموزش‌هایی داده شود تا این مسائل از صحنه شهر پاک شود. بنابراین صرفا این نیست که افراد را جمع‌آوری کنیم.

بهمن سال گذشته، فرماندار تهران از آغاز طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان با همکاری شهرداری تهران و سازمان بهزیستی خبر داده بود. او در مراسم افتتاح طرح، گفته بود: «شهرداری تهران موظف به ساماندهی و پذیرش متکدیان بالای 15 سال و بهزیستی موظف به پذیرش و ساماندهی متکدیان کمتر از 15 سال است.» اکنون محبوبی از ناکارآمدی مدیریت شهرداری تهران در اجرای این ماموریت خبر داده است. فرماندار تهران، همچنین گفته بود: به علت آنکه تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود پس از شناسایی باید تعهد دهند که دیگر اقدام به تکدی‌گری در سطح خیابان‌ها و معابر شهری نمی‌کنند و چنانچه نیازمند تشخیص داده شوند به نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد معرفی شده و باید تحت پوشش قرار گیرند این درحالی است که چنانچه همکاری آنها با باندهای سوءاستفاده‌کننده محرز شود با آنها برخوردهای قانونی و قضایی خواهد شد.

 

ارسال نظر