جلوگیری از تولد 900 نوزاد معلول با ارائه مشاوره

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۰۵
جلوگیری از تولد 900 نوزاد معلول با ارائه مشاوره

رییس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از تدوین «آیین نامه مشاوره ژنتیک» خبر داد و گفت: سالانه 30 هزار نفر در کشور دچار معلولیت می‌شوند که در این میان حدود 40درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر ضرورت مشاوره‌های ژنتیک در راستای جلوگیری از معلولیت‌زایی در کشور گفت: بخشی از معلولیت‌های کشور ناشی از اختلالات ژنیتکی است؛ از همین رو براساس قانون برنامه ششم توسعه با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، «آیین نامه مشاوره ژنتیک» در حال تدوین و ارائه به هیات دولت است.

او با تاکید برآنکه با اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای زوج‌های جوان و با اولویت زوج‌هایی که در خانواده آنها معلولیت وجود دارد، از بروز درصد زیادی از معلولیت‌ها پیشگیری خواهد شد ادامه داد: سال گذشته با ارائه مشاوره‌های قبل از بارداری و همچنین ارائه خدمات تخصصی به مادران باردار درمعرض خطر از تولد 900 نوزاد معلول جلوگیری شد.

رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: سالانه 30 هزار نفر در کشور دچار معلولیت می‌شوند که 12 تا 13 هزار نفر از این تعداد بر اثر تصادفات رانندگی و جاده‌یی معلول می‌شوند.

به گفته براتی، حدود 40 درصد معلولیت‌ها در کشور ناشی از عوامل ژنتیک است. او همچنین درخصوص اجرای طرح‌های غربالگری توسط بهزیستی نیز گفت: سال گذشته 3 میلیون و 200 هزار کودک تا سن 6سال از نظر بینایی، اختلالات بینایی، عیوب انکساری چشم و تنبلی چشم توسط بهزیستی غربالگری شدند؛ این درحالی است که 200هزار نوزاد تازه متولد شده و کودکان 3 تا 5 سال نیز در سال گذشته توسط بهزیستی مورد ارزیابی شنوایی قرار گرفتند.

به گفته رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، سال گذشته یک میلیون نفر از خدمات مشاوره‌یی مراکز مشاوره بهزیستی بهره‌مند شده‌اند.

آبان سال گذشته، رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفته بود: از سال گذشته در تمام استان‌های کشور یک شهر به‌عنوان پایلوت طرح «غربالگری ژنتیکی پیش از ازدواج» انتخاب شدند که در صورت تصویب این غربالگری‌ها در برنامه ششم توسعه این فرآیند در سراسر کشور اجباری خواهد شد. در این طرح حتی مشاوره نیز انجام نشده بلکه تنها غربالگری صورت می‌گیرد.

مجید رضازاده ادامه داده بود: در حال حاضر تمام شهرستان‌های استان‌های مازندران، یزد و کرمان به‌طور کامل مشمول طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج شده‌اند.

او افزوده بود: در جریان این غربالگری‌ها پرسشگران از افراد نیازسنجی کرده و در صورت نیاز فرد را به مشاوره ژنتیک ارجاع می‌دهند و معمولا حدود 10 تا 15درصد افراد ارجاع شده به مشاوره‌های ژنتیک، نیازمند انجام آزمایش هستند. حدود 20میلیارد تومان بودجه تمام برنامه‌های ژنتیک سازمان بهزیستی کشور است.

 

ارسال نظر