اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۷۱

ارائه لایحه اصلاح قانون نظام صنفی به دولت

 تعادل| رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: از 2هزار دستورالعمل، آیین‌نامه و مقررات زائد کسب و کار طی دوسال اخیر تنها ۴۰۰مورد حذف شده است. علی فاضلی در دومین گردهمایی اصناف استان مرکزی که در شهرستان تفرش برگزار شد، گفت: بسیاری از مشکلات کشور در بخش اقتصاد مربوط به تعدد قوانین می‌شود که بعضا در تعارض با هم قرار دارند.

وی با بیان اینکه در چهارسال گذشته به ویژه در دوسال اخیر جایگاه و نقش اصناف در اقتصاد کشور به خوبی برای مسوولان روشن شده است، افزود: امروز اصناف به عنوان رکن اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح است و در تدوین برنامه‌های توسعه‌یی و تصمیم‌گیری‌های دولت نقش ایفا می‌کند.

فاضلی با تشریح اقدامات انجام شده اتاق اصناف ایران در سال‌های اخیر اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم، تغییر در فهرست اسامی مشاغلی است که در سال ۶۲ مصوب شد از تخفیف‌های بیمه‌یی بهره‌مند شوند که شامل ۳۸ رسته صنفی بود اما با تلاش‌های انجام شده اتاق اصناف در دو سال گذشته، اکنون با اصلاحات اسامی رسته‌های صنفی این تعداد به ۶۰ رسته رسیده که امیدواریم در دولت دوازدهم این رقم تا ۱۲۰رسته افزایش یابد. وی تصریح کرد: صنعت کشور طی دو دهه اخیر از تسهیلات و بودجه‌های دولتی بهره‌مند شده اما بنگاه‌های صنفی حتی یک ریال از بودجه‌های دولتی استفاده نکردند ولی با این وجود موفق به ایجاد بیش از 6.5میلیون شغل کرده‌اند. اکنون چنانچه دولت بخواهد یک شغل ایجاد کند حداقل به ۴۰۰ میلیون تومان نیاز دارد در حالی که برای ایجاد میلیون‌ها شغل در کشور نیاز به سرمایه سنگینی است. فاضلی از نهایی شدن اصلاح قانون نظام صنفی با مشورت اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: به زودی این اصلاحیه تقدیم هیات دولت خواهد شد. در این اصلاحات به جایگاه والای اصناف توجه جدی شده است.

تغییر شکل واردات کفش

فارس| رییس جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به تغییر شکل واردات کفش به کشور گفت: ۵۰درصد واردات کفش در قالب واردات قطعات مثل رویه و زیره کفش انجام می‌شود که ضربه شدیدی به اشتغال در این صنعت می‌زند. علی لشگری در ادامه توضیح داد: این مواد به صورت آماده وارد کشور می‌شود و به خصوص در حوزه کفش‌های ورزشی این یک چالش برای اقتصاد کشور است؛ چرا که سهم رویه‌سازی و خیاطی در بخش اشتغال کفش سهم بالایی دارد اما با واردات این مواد اشتغال در این حوزه به‌شدت مورد تهدید واقع می‌شود. وی افزود: این قطعات در کشور مونتاژ می‌شود و می‌تواند بخشی از نیروی کار را به حاشیه ببرد؛ چرا که این کفش‌ها به نام کفش ایرانی مونتاژ می‌شود.

رییس جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه مخالف واردات قطعات نیستیم، گفت: چنانچه قرار است، قطعات وارد کشور شود باید هدفمند وارد شود و تکنولوژی آن نیز همراهش بیاید تا تحولی در این حوزه ایجاد کند نه اینکه صرف واردات این قطعات باشد که تهدیدی برای اشتغال کشور است. لشگری با اشاره به اینکه حجم بالای مصرف کفش برای سن 15 تا 29 سال است و ضریب مصرف برای آنها بالای 5 جفت است، تصریح کرد: تنوع برای این نسل بسیار مهم است و با توجه به تنوعی که واردات دارد سهم تولیدکنندگان داخلی کم می‌شود. وی با بیان اینکه با تلاش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا خوشبختانه آمار قاچاق کفش به کشور کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: با واردات به شکل جدید در واقع همان میزان قاچاقی که به صورت غیرقانونی در گذشته انجام می‌شد، اکنون به نوعی به شکل قانونی وارد کشور می‌شود.

تفاهمنامه‌ 610 میلیارد تومانی محرومیت‌زدایی

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که برای انعقاد تفاهمنامه‌ 610 میلیارد تومانی محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی استان و افتتاح 16 مرکز جامع سلامت و مرکز بهداشتی و درمانی به زاهدان سفر کرده با آیت‌الله سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد برکت، محمد مخبر در این دیدار اظهار کرد: تا امروز بیش از 183میلیارد تومان برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی، آبادانی و محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. وی افزود: از اقدامات ستاد در استان می‌توان به ساخت 108مدرسه، 49مسجد و همچنین 88مرکز جامع سلامت که با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال احداث است، اشاره کرد که امروز 16باب از این مراکز جامع سلامت افتتاح می‌شود. همچنین احداث هزار مسکن محرومان نیز در این استان در حال انجام است. مخبر تصریح کرد: چند مرکز را به‌طور آزمایشی برای ارائه‌ خدمات سلامت الکترونیک به مردم مناطق محروم کشور انتخاب کرده‌ایم که یکی از آنها شهر زهک در این استان است و دو مورد از آنها نیز در محلات هموطنان اهل سنت است که وحدت اقشار و اقوام را نشان می‌دهد. رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در این بازه زمانی امضای تفاهمنامه‌ 610میلیارد تومانی برای محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در استان را در دستور کار داریم که شامل سرمایه‌گذاری 500میلیارد تومانی ستاد برای اشتغال‌زایی و 110میلیارد تومانی برای ادامه‌ اقدامات اجرایی، زیربنایی و اجتماعی از جمله ساخت مساجد، مدارس و... است که امیدواریم این اقدامات سبب آبادانی و رفع محرومیت از این منطقه شود.  همچنین نماینده‌ ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: اقدامات محرومیت‌زدایی ستاد که از طریق بنیاد برکت انجام می‌شود، شمه‌یی از اندیشه‌ مقام معظم رهبری است که برای محرومیت‌زدایی و آبادانی مناطق کم‌برخوردار کشور اهمیت قائل هستند و بر اشتغال‌زایی و حل مشکلات این مناطق توجه دارند. آیت‌الله عباسعلی سلیمانی گفت: از حضور مسوولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و توجه به محرومیت‌زدایی در این منطقه بسیار سپاسگزاریم، در این استان بیکاری فراوان است و طرح‌های اشتغال‌زایی در این منطقه می‌تواند، بسیار موثر باشد.

 

 

ارسال نظر