اخذ عوارض شهری از کسب و کار‌های الکترونیکی

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۳۴

بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به بهره‌گیری از تجارت الکترونیک به عنوان یکی از منابع درآمد پایدار شهرداری تهران» در دستور جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضای شورای شهر تهران با این طرح موافقت کردند.

به گزارش«تعادل» در جریان بررسی این طرح محسن سرخو، عضو کمیسیون حمل و نقل شورا اظهار کرد که در برنامه 5 ساله دوم بخشی تحت عنوان مدیریت تقاضای سفر وجود دارد که یکی از مصادیق آن مکانیزه کردن روش‌های خرید است و این امر به عنوان پایلوت در فروشگاه‌های شهروند تکلیف شده است. با خرید الکترونیک، مدیریت تقاضای سفر امکان‌پذیر خواهد بود.

محمد حقانی نیز با بیان برخی آمار مربوط به دیگر نقاط جهان گفت: درحال حاضر در برخی شهرهای جهان خرید‌های آنلاین رواج داشته به گونه‌یی که 60 درصد خرید کتاب، موزیک فیلم و گیم به صورت آنلاین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: 43‌درصد خرید رایانه، تبلت و وسایل الکترونیکی، 40‌درصد البسه و کفش، 39‌درصد اسباب بازی‌ها، 36‌درصد تجهیزات ورزشی، 33‌درصد لوازم خانگی و 30‌درصد مبلمان خانگی به صورت آنلاین خریداری می‌شود لذا اجرای این طرح ضروری است و اینکه می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار شهر باشد.

مهدی چمران نیز گفت: از طریق این طرح خدمات و کسب وکار الکترونیک در شهر و ساماندهی آنها و پیش‌بینی عوارضی که باید بپردازند، صورت خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: در کنار این، شهرداری هم باید از این روش استفاده کند تا از بسیاری رفت و آمد‌ها کاسته شود و نیز در ارائه خدمات و خرید و فروش‌ها مدیریت سفر را هم ساماندهی کند چون ورود شهرداری به این فضا موجب جلب اعتماد بیشتر مردم خواهد شد.

چمران گفت: درحال حاضر فعالان حوزه تجارت الکترونیک درآمد‌هایی دارند که این درآمد‌ها عوارضی را به شهر تحمیل می‌کنند لذا باید پیش‌بینی عوارض برای این کسب وکار صورت گیرد. این درحالی است که برخی از فعالان در این عرصه هم اینک در جاهای دیگر مستقر هستند و با این طرح عوارضش را در تهران باید بپردازند.

در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای نظارت بر مناقصات شهرداری که با بودجه دولتی صورت می‌گیرد یک نفر از اعضای شورا را به عنوان نماینده انتخاب کردند.

در بررسی این امر ابتدا قرار بر این بود یک نفر کارشناس از سوی شورا معرفی شود که با نظر اعضای شورا به واسطه تسلط و تبحر بیشتر در این موضوعات این جلسات یک نفر از اعضای شورا برای این منظور معرفی شد. این مهم با رای موافق اعضای شورا به تصویب رسید منوط به اینکه نماینده شورا از نظر کمیسیون‌های تخصصی در موضوعات تخصصی بهره ببرد.

در این جلسه همچنین بررسی طرح«تثبیت و به هنگام‌سازی سامانه جامع مصوبات شورای اسلامی شهر تهران» نیز در دستور جلسه قرار گرفت.

مهدی چمران در بررسی این طرح گفت: سامانه تنقیحی قوانین، سامانه‌یی در یک فضای رایانه‌یی است که در آن تمام مصوبات شورا از ابتدا تاکنون جمع‌آوری شده و باید به تدریج تنقیح شود و به یک مصوبه برسد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد باغات ما ده‌ها مصوبه داریم که با تنقیح این مصوبات می‌توانیم همه را در دل یک مصوبه جای دهیم. به دلیل اینکه این کار بتواند استمرار پیدا کند، نیاز دیدیم که این سامانه به صورت یک مصوبه و زیر نظر هیات رییسه شورا و نیز کمیسیون نظارت و حقوقی باشد.

احمد مسجدجامعی نیز جمع‌آوری اطلاعات مصوب شده در شورا و ساماندهی آنها را یکی از شاخص‌ترین کارهای کمیسیون نظارت شورای چهارم دانست و افزود: شورای پنجم هم از این دستاورد حتما بهره خواهد برد. وی همچنین خواستار اضافه شدن «سرانجام مصوبات شورای شهر» به امکانات سامانه جامع مصوبات شورا شد.

 

 

ارسال نظر