سبزپوشی شاخص کل با پول نفت پالایشی‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۳۵
سبزپوشی شاخص کل با پول نفت پالایشی‌ها

گروه بورس|

به گزارش «تعادل»، شرکت‌های پالایشی از آخرین روز کاری هفته گذشته تا دیروز به‌دلیل تعدیل‌های مثبت متوقف شدند. این درحالی است که این شرکت‌ها تاکنون صورت‌های مالی خود را در سامانه ناشران بورس «کدال» منتشر نکرده و فعالان بازار از تحولات شرکت آگاهی چندانی ندارد. در این رابطه هومن بیگلری حسابرس شرکت‌های پالایشی به «تعادل» گفت: شرکت‌های پالایشی شرکت‌های خاصی هستند که حساسیت زیادی روی صورت‌های مالی آنهاست به همین دلیل هفته گذشته شرکت‌ها طی نامه‌یی به سازمان بورس اعلام کردند که تعدیل بالای 20 درصد داشته و طبق قانون بازار سرمایه باید نماد آنها متوقف شود. این کارشناس مالی در ادامه گفت: شرکت پالایش و پخش هفته گذشته نرخ‌ مواد اولیه فروخته شده به شرکت‌های پالایشی را اعلام کرد و در این صورت‌حساب نرخ‌های نفت فروخته شده را کمتر از پیش‌بینی‌ها اعلام کرد و به همین روی شرکت‌ها برای سال 95 بیشتر از پیش‌بینی‌ها، سود برای هر سهم درنظر خواهند گرفت. درنتیجه تقاضای نمادهای شرکت‌های پالایشی در دادوستدهای دیروز رشد یافت.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

دیروز بزرگ‌ترین اخراجی‌های موقتی بورس، شرکت‌های پالایشی بودند. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت شیراز، صنایع کاشی و سرامیک سینا، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، گروه بهمن، سیمان مجد خواف، پالایش نفت اصفهان، اوراق اجاره صدانا، پالایش نفت لاوان، صنایع مس شهید باهنر، بیمه دانا، کشتیرانی ج. ا. ا، پالایش نفت تهران و بهنوش ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی مینو، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، اوراق مشارکت شهرداری قم‌، گواهی سپرده عام بانک رفاهی کارگران، حق‌تقدم خرید سهام نفت پاسارگاد، تجارت الکترونیک پارسیان، فولاد خوزستان، تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، حق‌تقدم خرید سهام نیروترانس، فرآورده‌های نسوز ایران و توسعه معادن و فلزات بازگشایی شدند.

 معاملات درون‌گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد اندکی بیش از 640 میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش بیش از 129 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. در فولاد مبارکه اما دیروز 20میلیون سهم به ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان کد به کد شد همچنین اندکی بیش از 16میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در ارتباطات سیار ایران نیز کمتر از 6 میلیون سهم به ارزش 8.5 میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین دیروز بیش از 4 میلیون سهم پتروشیمی فجر به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان کد به کد شد. در داروپخش نیز 3.5میلیون سهم این شرکت به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان کد به کد شد.

 بررسی نماگرهای بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 17 تیر ماه 96 با افزایش 181 واحدی روی رقم 78 هزار و 881واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 33واحدی عدد 17 هزار و 227 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 138واحدی به رقم 85 هزار و 938 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 157واحدی به رقم 54 هزار و 381 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 221 واحدی عدد 176هزار و 883واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس با 72 واحد، پالایش نفت اصفهان با 71 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 23واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس با 18 واحد، ملی صنایع مس ایران با 13 واحد و پتروشیمی فجر با 11واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 313 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 155میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 43هزار و 636 نوبت داد و ستد بود.

 افت 2واحدی آیفکس

نخستین روز مبادلاتی هفته جاری برای بازار فرابورس ایران با دادوستد بیش از 218 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 7.5 میلیارد تومان پایان یافت که این حجم معامله در بیش از 33 هزار دفعه صورت گرفت. براساس این گزارش، شنبه 17 تیرماه سهامداران همچنین شاهد جابه‌جایی بیش از 106میلیون سهم به ارزش تقریبی 327 میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم بودند. در این دو بازار نماد معاملاتی شرکت‌ ریل سیر کوثر با معامله 25میلیون سهم به ارزش 97 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را از آن خود کرد. دیروز دو نماد پالایشی و یک نماد سیمانی متوقف و در مقابل یک نماد از گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی بازگشایی شدند.

به این ترتیب نماد شرکت‌های پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز باتوجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت عملکرد سال مالی 1395 و شرکت سیمان مجد خواف برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ 19/04/1396 متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و عدم موافقت مجمع با افزایش سرمایه بازگشایی شد. نگاهی به تابلو بیشترین رشد و افت قیمت نمادهای مورد مبادله در بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می‌دهد به ترتیب سه نماد «غمینو»، «شراز» و «حسیر» در حالی تا سقف 5 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند که نمادهای «ثالوند»، «غفارس» و «غگلستا» با بالاترین ریزش قیمتی روبه‌رو شدند.

در مجموع تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز تعداد 107میلیون سهم به ارزش افزون بر 14.2میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. در همین حال تابلوی اوراق تسهیلات مسکن نیز میزبان معامله 89هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 6.8 میلیارد تومان قرار گرفت. بازه قیمتی این اوراق دیروز از 75.8 تا 77.6هزار تومان در نوسان بود. سرمایه‌گذاران روز گذشته همچنین اقدام به جابه‌جایی 492 هزار اوراق بهادار در بازار اوراق با درآمد ثابت کردند. ارزش معاملات انجام شده در این بازار به 483 میلیارد ریال رسید. اوراق «صایتل» مربوط به اوراق اجاره رایتل دیروز بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار به خود اختصاص داد. در نهایت شاخص کل فرابورس نیز با افت 2.8 واحدی در پایان بازار در نزدیکی ارتفاع 897 واحدی ایستاد. نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «دماوند» در حالی بالاترین تاثیر منفی را بر آیفکس موجب شدند که نمادهای «شراز»، «شپاس» و «چکاپا» با رشد قیمتی خود مانع از افت بیشتر شاخص شدند.

 عرضه جو، ذرت، روغن، شکر و گندم

در تالار محصولات کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 17 تیرماه میزبان عرضه 77 هزار و 82 تن جو، ذرت، روغن، شکر و گندم است. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در نخستین روز هفته شاهد عرضه 5 هزار تن شمش هزار پوندی آلومینیوم بود. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 17 تیرماه میزبان عرضه 77هزار و 82تن جو، ذرت، روغن، شکر و گندم بود. این تالار عرضه 18 هزار و 57 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 4 هزار تن گندم دوروم، 51هزار تن گندم خوراکی، 3 هزار و 325 تن شکر سفید، 300تن روغن و 400 تن ذرت را تجربه کرد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز عرضه 89هزار و 753 تن مواد شیمیایی، مواد پلیمری، قیر، وکیوم باتوم، لوب کات و گوگرد را تجربه کرد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه 10هزار تن گوگرد، 4 هزار تن قیر و 240 تن عایق رطوبتی بود. براساس این گزارش 21 هزار تن آهک پخته و 100تن قند کله‌یی و خرد شده نیز در بازار فرعی عرضه شد.

 

ارسال نظر