بیمه سلامت دیگر رایگان نیست

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۴۲
بیمه سلامت دیگر رایگان نیست

سهم حق بیمه براساس آزمون وسع وزارت کار از 15 تا 100درصد سرانه حق بیمه خدمات درمانی هر سال خواهد بود

گروه اقتصاد اجتماعی|

بیست و هشتم خردادماه امسال، هیات وزیران، از پی تصمیم‌های شصت و چهارمین جلسه شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور، سازمان بیمه سلامت ایران را مکلف کرد نسبت به پوشش و ارائه خدمات بیمه‌یی رایگان برای افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، اقدام کند. هیات وزیران همچنین سازمان بیمه سلامت را مکلف به پیگیری تشخیص کمیته امداد در مورد افرادی که تحت پوشش این کمیته نیستند، کرد تا آنان نیز بتوانند با دریافت معرفی نامه از کمیته امداد، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. هیات وزیران همچنین سهم مشارکت دیگر افراد تحت پوشش بیمه سلامت را براساس آزمون وسع و به صورت تعیین سهم حق بیمه از 15درصد تا 100درصد سرانه حق بیمه خدمات درمانی مصوب هر سال تعیین کرد. این در حالی بود که نخست و در جریان اجرای طرح تحول نظام سلامت، حدود ۱۱میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، اما اکنون و با این مصوبه، آنان بر اساس آزمون وسع، باید سهم حق بیمه مشخصی بپردازند. به این ترتیب، پس از افزایش فرانشیز بستری و پرداختی از جیب مردم، با نارایگان شدن بیمه سلامت برای بخشی از صاحبان دفترچه، دومین عقب نشینی طرح تحول سلامت رخ داد.

 اصلاحیه‌ای بر بیمه رایگان

سه روز پس از این مصوبه، سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات برقراری آزمون وسع و دریافت حق بیمه از مشمولان طرح بیمه همگانی که تاکنون رایگان بود را تشریح کرد. کاظم میکاییلی پیرامون مصوبه هیات وزیران مبنی بر برقراری آزمون وسع و دریافت حق بیمه از 10میلیون بیمه شده همگانی، به ایسنا گفت: این مصوبه اصلاحیه‌یی بر بیمه همگانی رایگان است. برقراری بیمه برای آحاد افراد فاقد بیمه یکی از بسته‌های طرح تحول سلامت بود که سه سال گذشته اجرایی شد و بر اساس آن هرشخصی درخواست بیمه داشت می‌توانست بدون پرداخت هیچگونه هزینه‌ای، دفترچه بیمه دریافت کند و بررسی در زمینه برخورداری و تمکن مالی افراد صورت نمی‌گرفت و در واقع حق بیمه مردم را دولت تقبل می‌کرد. او افزود: بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، توانمندی مالی و وسع بیمه‌شدگان تحت پوشش از طریق آزمون وسع و پایگاه داده‌ها که وزارت رفاه در اختیار دارد سنجیده خواهد شد و میزان مشارکت فرد برای پرداخت حق بیمه مشخص می‌شود.

سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در آزمون وسع ممکن است بیمه شده‌یی از پرداخت حق بیمه معاف شود یا از 15 تا 100 درصد حق بیمه‌اش را بپردازد؛ درباره نحوه اطلاع‌رسانی به بیمه‌شدگان گفت: آیین نامه آزمون وسع به دولت ارسال شده و در حال طی مراحل قانونی و بررسی در کمیسیون‌های مختلف است تا در نهایت مصوب و ابلاغ شود. میکاییلی ادامه داد: امیدواریم اجرای این مصوبه به امسال برسد زیرا قبلا برای همه 10 میلیون نفری که قبلا در بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرده بودند آزمون وسع را انجام و نتایج را به سازمان بیمه سلامت ارائه داده‌ایم و منتظریم آیین‌نامه مصوب شود.

او در پایان درباره شمار مشمولانی که باید از این پس حق بیمه بپردازند، افزود: از 10میلیون بیمه شده همگانی حدود 8.5 میلیون نفر درآمد کمتر از یک میلیون تومان در ماه دارند. 1.5میلیون نفر باقی می‌مانند که یارانه 500 هزار نفر از آنها قبلا قطع شده و در واقع وسعشان به حدی بوده که مشمول حذف یارانه شدند، گروه سوم هم درآمدهای معقولی دارند. براین اساس از گروه دوم و سوم با توجه به آزمون وسع حق بیمه دریافت خواهد شد که از 15 تا 100درصد متغیر است.

 سهم مشخص شد

مصوبه دیگر هیات وزیران در جلسه‌یی که تعرفه‌های درمانی در سه بخش خصوصی، دولتی و عمومی را مشخص و تصمیماتی پیرامون پرداخت «سهم حق بیمه» بیمه‌شدگان طرح بیمه سلامت همگانی اتخاذ کرد، «انتقال اعتبارات مربوط به حق بیمه مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به سازمان بیمه سلامت ایران» بود. بر این اساس، سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به پوشش و ارائه خدمات بیمه‌یی به شرح زیر مکلف شد:

الف- سهم مشارکت بیمه شده افرادی که در وضعیت فعلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، رایگان خواهد بود.

ب- سهم مشارکت بیمه شده افرادی که در وضعیت فعلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار ندارند با تشخیص کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و صدور معرفی نامه برای سازمان بیمه سلامت ایران رایگان خواهد بود.

ج- تعیین سهم مشارکت سایر افراد براساس آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به صورت تعیین سهم حق بیمه از 15 تا 100درصد سرانه حق بیمه خدمات درمانی مصوب هر سال است.

د- ارائه خدمات (به جز دارو) به افرادی که به صورت یارانه از منابع دولتی تحت پوشش بیمه همگانی قرار دارند محدود به مراکز دولتی (سرپایی و بستری) و حتی الامکان از طریق نظام ارجاع است. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز مکلف شد در اجرای این تصویب‌نامه نسبت به جابه‌جایی اعتبارات مربوط از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به سازمان بیمه سلامت ایران اقدام کند. غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت درباره تجمیع منابع حق بیمه نهادها و سازمان‌ها در سازمان بیمه سلامت، گفت: در بودجه سال 96 درباره انتقال اعتبارات مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی تصمیم‌گیری شد. اخیرا در هیات وزیران انتقال حق بیمه سازمان بهزیستی و همچنین کمیته امداد به سازمان بیمه سلامت به تصویب رسید و اجرایی خواهد شد. او درباره سبب این تصمیم گفت: مشکلی با کمیته امداد نداشتیم و این امر در راستای تجمیع منابع بیمه‌یی صورت می‌گیرد؛ زیرا، براساس موکدات قانونی باید منابع بیمه‌یی در سازمان بیمه سلامت یکپارچه و تجمیع شوند. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در مصوبه هیات وزیران مقرر شد هر فردی که در قالب بیمه سلامت همگانی از سه سال گذشته تحت پوشش قرار گرفته بود از این پس در پرداخت حق بیمه‌اش مشارکت کند. بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند که طبق مطالعات انجام شده بیش از 80 درصد آنها حاشیه‌نشین و نیازمند هستند. دولت از این افراد حمایت می‌کند و بیمه برای آنها رایگان خواهد بود. او افزود: اما برای مابقی بیمه‌شدگان، آزمون وسع برقرار می‌شود و از این طریق سهم مشارکت افراد به نسبت توانمندی و تمکن مالی از 15 تا 100درصد حق بیمه تعیین می‌شود. در حال حاضر منتظر تدوین و ابلاغ آیین‌نامه آزمون وسع هستیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

 

ارسال نظر