اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۱۲

 عرضه گندم در بورس کالا گام مهم قیمت‌گذاری

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: فعالان بخش کشاورزی می‌توانند حساب ویژه‌یی روی ساماندهی بازار کشاورزی از طریق بورس کالا باز کنند.

به گزارش«تعادل» به نقل از مهر، کاوه زرگران افزود: رویدادهایی که طی دو سال گذشته در رینگ کشاورزی بورس کالا شاهد بودیم، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این بورس برای اجرای سیاست‌های جدید در راستای تنظیم و ساماندهی بخش کشاورزی کشور است. زرگران ادامه داد: با توجه به وجود شفافیت و مکانیسم‌های معاملاتی مناسب در بورس کالا، دولت با محوریت وزارت جهاد کشاورزی به سمت و سوی معاملات کالاهای کشاورزی در بورس کالا حرکت کرده است که این رویداد در صورت انجام حمایت‌های لازم در آینده به نتایج مطلوب و مثبتی خواهد انجامید.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در این خصوص اظهار کرد: از آن تاریخی که به صورت آزمایشی، معاملات قیمت تضمینی ذرت بر پایه ماده ٣٣ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در استان خوزستان عملیاتی شد، شاهد یک تحول بزرگ در روند خرید تضمینی دولت روی محصول ذرت بودیم که به دلیل موفق آن طرح، سیاست قیمت تضمینی روی دو محصول ذرت و جو به سایر استان‌ها در سال ٩٥ تعمیم داده شد و امسال نیز محصول استراتژیک گندم به چرخه طرح قیمت تضمینی وارد شد. زرگران معتقد است، اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در 4 استان و حمایت نهادهای مرتبط از این سیاست باعث خواهد شد تا به سمت واقعی‌تر شدن قیمت گندم و انطباق با نرخ‌های جهانی گام‌ برداریم. وی گفت: گندم تولید شده در کشور در بورس کالا عرضه و مابه‌التفاوت قیمت بورس با نرخ تضمینی از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می‌شود؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که وجه معامله گندم کشاورزان در بورس ظرف چند روز به حساب کشاورزان واریز می‌شود و به این ترتیب عمده مطالبات کشاورزان در اسرع وقت به آنها می‌رسد.

 ابزارهای نوین بورسی راه تامین مالی صنعت خودرو

دبیر انجمن خودروسازان گفت: در شرایطی که نظام بانکی نمی‌تواند پاسخگوی صنعت باشد، بهره‌گیری از ابزارهای بازار سرمایه می‌تواند به رونق و رشد تولید کمک کند. به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، احمد نعمت‌بخش درخصوص انتشار اوراق اجاره برای تامین در حوزه خودروسازی گفت: بی‌شک عمده مشکلات صنایع تولید نبود نقدینگی و تلاش برای مهیا شدن جذب منابع مالی است و باتوجه به مشکلات نظام بانکی کشور این مهم همواره یکی از چالش‌های اصلی

 پیش روی صنایع ازجمله صنعت خودرو بوده است. وی افزود: تامین نقدینگی این قبیل شرکت‌هایی که فعالیت صنایع خودروسازی به آنها وابسته است می‌تواند منجر به چرخش موتور صنعت خودرو و روان‌تر شدن حرکت آن شود. دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اصولا در تمام دنیا خودروسازان ۶۰ تا ۷۰درصد نقدینگی موردنیاز خود را از طریق بانک‌ها تامین می‌کنند؛ چراکه گردش مالی در صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن بالاست. وی افزود: هر چند این گردش مالی در صنعت خودرو ایران نیز قابل‌توجه است، اما متاسفانه بانک‌ها باتوجه به شرایط و محدودیت‌هایی که دارند، نمی‌توانند زمینه تامین مالی مورد نیاز صنعت خودرو و همچنین سایر صنایع را مهیا کنند، لذا باید از سایر روش‌ها بهره گرفت.

به گفته نعمت‌بخش، در شرایطی که بانک‌ها نمی‌توانند سرمایه خود را افزایش داده و تسهیلات مورد نیاز صنایع را دراختیار تولید قرار دهند؛ بنابراین استفاده از ابزارهای بازار سرمایه راه‌حل مناسبی برای حل این قبیل مشکلات بوده و بهبود روند تولید را به همراه خواهد داشت.

 نقش موفق بازار سرمایه در ایجاد اشتغال

توجه پتانسیل بازار سرمایه در تحریک رشد اقتصادی و افزایش اشتغال، توجه به این بازار و بسترسازی جهت توسعه آن می‌تواند تاثیر مثبت و معنی‌داری بر بهبود وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی و درنتیجه بهبود وضعیت رفاه اقتصادی کشور داشته باشد.

به گزارش «تعادل» و براساس گزارش منتشر شده توسط مدیریت تحقیق و توسعه، با بررسی آمار نیروی شاغل در شرکت‌های‌ پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار در دو سال 1393 و 1394 مشاهده می‌شود که طی دو سال اخیر، نیروی شاغل فعال در این شرکت‌ها به ترتیب 568171 و 557428 نفر است که حدود 3 درصد از جمعیت شاغل کل کشور را تشکیل می‌دهند.

صنعت خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و موسسات اعتباری به ترتیب با نیروی شاغل 106358 و 96139 بیشترین جمعیت شاغل را در میان صنایع بورسی تشکیل می‌دهند و محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و مخابرات نیز در جایگاه بعدی قرار دارند. در مجموع 5 صنعت خودرو و ساخت قطعات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و مخابرات حدود 70.13درصد از جمعیت شاغل در مجموعه مورد مطالعه را تشکیل می‌دهند. در سطح شرکتی نیز شرکت ایران‌خودرو و مخابرات به ترتیب با 56421 و 51427 نفر بیشترین آمار جمعیت شاغل را بین شرکت‌های بورسی دارند. در مقیاس کلان براساس آمار نیروی شاغل منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نیروی شاغل در کلیه بخش‌های اقتصادی در پایان سال 1394 معادل 21میلیون و 573هزار و 607 نفر است (از این بین سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به تفکیک 16.1،‌ 32.4 و 51.5درصد است). بنابراین سهم مجموعه نیروی شاغل در شرکت‌های‌ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از کل نیروی شاغل در سال 1394 حدود 3درصد است. بر این ‌اساس در سال 1394 جمعیت شاغل در شرکت‌های بورسی در بخش صنعت حدود 6درصد از نیروی کار شاغل در بخش صنعت کل کشور را تشکیل می‌دهند. این سهم برای بخش خدمات 2درصد و برای بخش کشاورزی کمتر از یک‌درصد است. در مجموع می‌توان بیان کرد که رشد 5.2درصدی جمعیت شاغل در بازار سرمایه طی سال‌های 1393 و 1394 بیانگر موفقیت این بازار در جذب نیروی کار عموما تحصیلکرده در این بخش است.

 

ارسال نظر