كارنامه خودروسازان با افت توليد
                 سه خودروساز بزرگ كشور شامل ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو در تازهترين گزارشهاي منتشرشده در سامانه كدال، از افت ۱۲ درصدي توليد خودرو در هفتماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر دادند.
سه خودروساز بزرگ كشور شامل ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو در تازهترين گزارشهاي منتشرشده در سامانه كدال، از افت ۱۲ درصدي توليد خودرو در هفتماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر دادند. بر اساس اين گزارشها، طي اين مدت در مجموع ۴۸۵ هزار و ۵۷۷ دستگاه خودرو توليد شده، در حالي كه توليد سال گذشته در همين بازه ۵۵۲ هزار و ۱۴ دستگاه بوده، بنابراين توليد ۱۲ درصد با كاهش مواجه شده است.
رشد توليد در ايران خودرو
ايرانخودرو طي اين مدت توانسته است با توليد ۳۱۹ هزار و ۲۴۱ دستگاه خودرو، رشدي حدود ۱۰ درصدي نسبت به سال گذشته به ثبت برساند. اين خودروساز در مقايسه با دوره مشابه سال قبل ۲۹ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو بيشتر توليد كرده است.
طبق اين گزارش، گروه پژو ۹۷ هزار و ۲۱۸ دستگاه، خودروي سورن ۸۵ هزار و ۵۳۵ دستگاه، خودروي دنا ۵۲ هزار و ۳۶۱ دستگاه، خودروي تارا ۴۹ هزار و ۴۸۹ دستگاه، خودروي رانا هفت هزار و ۲۸۳ دستگاه، خودروي هايما ۱۲ هزار و ۸۹۱ دستگاه و ساير محصولات ۱۴ هزار و ۴۶۴ دستگاه را توليد كرده است. بيشترين سهم توليد ايرانخودرو متعلق به خانواده پژو با بيش از ۹۷ هزار دستگاه بوده و كمترين حجم توليد به رانا با حدود هفت هزار دستگاه رسيده است.همچنين تعداد خودروهاي تجارينشده ايرانخودرو از ابتداي امسال تاكنون ۳ هزار و ۸۴۴ دستگاه بوده كه نسبت به رقم سال گذشته كاهش يافته است.
افت توليد در سايپا و پارس خودرو
بر اساس گزارش عملكرد شركت سايپا، اين خودروساز از ابتداي سال مالي تا تاريخ ۳۰ مهر ۱۴۰۴ در مجموع ۱۲۹ هزار و ۱۰۴ دستگاه خودرو توليد و ۱۱۲ هزار و ۳۳۳ دستگاه را به فروش رسانده است. اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته، يعني تا پايان ۳۰ مهر ۱۴۰۳، سايپا ۲۰۲ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودرو توليد و ۱۸۹ هزار و ۴۸۱ دستگاه را به فروش رسانده بود. سايپا با كاهش قابلتوجه توليد روبرو بوده و تيراژ اين شركت همچنين در هفتماهه امسال حدود ۳۶ درصد نسبت به سال قبل افت كرده است.
توليد محصولات خانواده X۲۰۰ شامل تيبا، ساينا و كوئيك به نزديك ۸۰ هزار دستگاه رسيده، در حالي كه اين رقم سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار دستگاه بود. توليد خودروي شاهين نيز حدود ۱۹ هزار و ۲۶۸ دستگاه گزارش شده است. محصولات مونتاژي چانگان به ۷ هزار و ۷۴۵ دستگاه رسيده و سايپا از ابتداي امسال تاكنون بيش از ۲ هزار دستگاه از محصولات خانواده تويوتا را نيز توليد كرده است. تيراژ وانت ۱۵۱ نيز حدود ۲۰ هزار دستگاه بوده كه نسبت به ۴۱ هزار دستگاه سال گذشته افت محسوسي نشان ميدهد. اين آمار نشان ميدهد ميزان توليد و فروش سايپا در نيمه نخست سال ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش قابل توجهي داشته است. پارسخودرو نيز شرايطي مشابه سايپا داشته و توليد اين شركت با افت ۳۷.۴ درصدي به ۳۷ هزار و ۲۳۲ دستگاه رسيده است. بخش عمده توليد پارسخودرو مربوط به محصولات سري Q۲۰۰ با حدود ۲۸ هزار دستگاه بوده و توليد خودرو سهند نيز با رشد نسبت به پارسال به ۸ هزار و ۷۲۸ دستگاه رسيده است. اين شركت امسال توليد ساينا S و كوئيك دندهاي معمولي را متوقف كرده؛ در حالي كه سال گذشته بيش از ۱۲ هزار دستگاه از اين دو محصول توليد كرده بود. علاوه بر اين، پارسخودرو امسال خط توليد كراساوور مونتاژي چانگان CS۳۵ پلاس با نام ۴۲۱P را راهاندازي كرده و تاكنون ۳۲۲ دستگاه از اين خودرو توليد شده است. همچنين خط توليد پارس نوآ به عنوان نسخه جديد L۹۰ در مهرماه فعال شد و در نخستين ماه فعاليت ۴۵ دستگاه از اين محصول توليد شد.
كارنامه 6 ماهه خودروسازان
در همين راستا، سرپرست دفتر خودرو وزارت صمت درباره روند توليد خودرو در 6 ماهه امسال توضيحاتي ارايه داده است. بنابر اعلام محمد علي حاجي زاده، در تيرماه امسال 76 هزار و 542 دستگاه انواع خودروهاي سواري، وانت، ون، مينيبوس، ميدلباس، اتوبوس، كاميونت، كاميون و كشنده، توليد شده است و در مرداد ماه اين آمار به 84 هزار و 115 دستگاه (9.9 درصد) افزايش يافته است. اين روند افزايش توليد در شهريور ماه 1404 ادامه يافت و به 110 هزار و 950 دستگاه (حدود 32 درصد افزايش نسبت به ماه مرداد؛ حدود 45 درصد افزايش نسبت به تيرماه) رسيد. سرپرست دفتر خودرو وزارت صمت افزود: اگر بخواهيم آمار توليد انواع خودرو در شهريور ماه 1404 (110 هزار و 950 دستگاه) با مدت مشابه در سال 1403 (96 هزار و 557 دستگاه انواع خودرو) را نيز با هم مقايسه كنيم شاهد افزايش حدود 15 درصدي خواهيم بود. وي در ادامه به موضوع تعهدات خودروسازان و معوقات موجود در اين زمينه اشاره و تصريح كرد: يكي از مهمترين اقدامات، تمركز بر كاهش صف تحويل و معوقات مشتريان است. تعهدات كل دو خودروساز بزرگ كشور با تلاشهاي صورت گرفته از سوي وزارت صمت شامل نظارت، حمايت و پيگيريهاي به عمل آمده، روندي كاهشي (بهطور متوسط 38 درصد) داشت. همچنين، كاهش تعهدات معوقه يكي از شركتهاي مهم خودروسازي حتي به رقم قابل توجه 76 درصد (كاهش) رسيد كه اميدواريم اين روند كاهشي از سوي همه شركتهاي خودروسازي شروع و تداوم يابد. به هر حال كاهش تعهدات معوقه حاكي از بهبود تدريجي در فرآيند توليد و توزيع است. حاجيزاده تأكيد كرد: اين روند مثبت، نتيجه تلاش در صنعت خودرو و پيگيريهاي مستمر وزارت صمت است و ما مصمم هستيم تا با تداوم اين روند، شاهد توزيع هرچه روانتر خودروها در بازار و كاهش دوره انتظار مشتريان باشيم. دليل اصلي اين تراكم تعهدات مربوط به پيش فروش بيش از ظرفيت خودروسازان در گذشته بود. تلاش وزارت صمت، تنظيمگري در اين حوزه است و طبق ابلاغ به خودروسازان، اعلام شد تا پايان سال بايد تعهدات معوق، حل و فصل شود. سرپرست دفتر خودرو وزارت صمت تاكيد كرد: عليرغم كاهش تامين ارز مورد نياز صنعت خودرو، جنگ دوازده روزه و شرايط حاكم بر اقتصاد و بازار كشور و ناترازي برق صنايع در نيمه اول سال، شاهد افزايش توليد خودرو هستيم.
