از منطقه

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۲۹

 وزیر خارجه قطر به واشنگتن می‌رود

وزیر خارجه قطر اعلام کرده که قرار است ظرف چند روز آینده برای گفت‌وگو با مقامات امریکا درباره بحران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به واشنگتن سفر کند. به گزارش ورونیوز، وزیر خارجه قطر تصریح کرده، دوحه آمادگی کامل دارد برای دستیابی به راه‌حل فراگیر بحران کنونی و پایان دادن به قطع روابط دیپلماتیک قطر و کشورهای عربی اقدام کند. این مقام قطری با این حال تاکید کرده است: «تا زمانی که قطر مورد تحریم است، مذاکره‌یی در کار نخواهد بود. آنها باید پیش از شروع هر نوع گفت‌وگو تحریم‌ها را بردارند.»

 دادگاهی خبرنگاران

متهم به کودتا در ترکیه

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چندین خبرنگار ترکیه‌یی به اتهام ارتباط با کودتا در آنکارا برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبرنگاران در دوران وضعیت فوق‌العاده پس از کودتای نافرجام بازداشت شده‌اند. اتهام وارده به همه خبرنگاران حاضر در دادگاه، ارتباط با فتح‌الله گولن روحانی در تبعید ترکیه است که دولت رجب طیب اردوغان او را عامل اصلی کودتا می‌داند. از مجموع 17خبرنگار مظنون، 10 نفر متواری هستند، 6 نفر در زندان به‌سر می‌برند و یک نفر به صورت مشروط آزاد شده است. در حال حاضر 167 خبرنگار ترکیه به اتهامات گوناگون در زندان به‌سر می‌برند که اکثر آنها در وضعیت فوق‌العاده بازداشت شدند.

 عربستان: تمام درها برای همکاری با عراق باز است

وزیر دفاع عربستان در دیدار با نخست‌وزیر عراق تاکید کرده که تمام درها برای همکاری دو کشور به روی بغداد باز است. به گزارش سومریه‌نیوز، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز در دیدار با وزیر دفاع عربستان تاکید کرده منطقه شاهد مشکلات بزرگی است که می‌توان آنها را با همکاری و کمک حل کرد. گفته شده، العبادی و وزیر دفاع عربستان‌سعودی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و صنعت و تقویت همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرده‌اند. نخست‌وزیر عراق با تاکید بر اینکه جهان عرب و جهان اسلام باید در سازندگی‌، بازسازی و توسعه مشارکت کنند، گفت: منطقه ما شاهد مشکلات بزرگی است که می‌توان آنها را با همکاری و کمک حل کرد. وزیر دفاع عربستان در این دیدار  ادامه همکاری‌ها میان دو طرف را نقطه تحول مهمی در منطقه خواند.

 تشدید فشارهای امریکا

بر پاکستان

یک مقام دولت دونالد ترامپ، به رویترز گفته واشنگتن آماده است برای اعمال فشار به پاکستان برای پاک‌سازی مناطق امن شبه‌نظامیان بنیادگرا رویکرد سختگیرانه‌تری را در قبال این کشور در پیش بگیرد. حملات پهپادی، کمک‌های دولتی و جایگاه پاکستان به‌عنوان یک هم‌پیمان امریکا، از جمله ابزارهایی است که دراختیار ایالات‌متحده است. برخی کارشناسان امنیتی گفته‌اند که مناطقی در خاک پاکستان به محل امن برای تروریست‌ها تبدیل شده است. از جمله این مناطق وزیرستان شمالی است که گفته می‌شود پناهگاه اصلی گروه‌های طالبان و القاعده است.

 

ارسال نظر