فعالیت ۹۳درصد شاغلان صنعتی در بخش خصوصی

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۵۱

مهر| جدیدترین نتایج آماری نشان می‌دهد، ۹۳درصد شاغلان کارگاه‌های صنعتی در بخش «خصوصی» فعالیت دارند و کارگاه‌های صنعتی «عمومی» و «تعاونی» به ترتیب کمترین سهم شاغلان را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، مجموعا ۱۳میلیون و ۹۰هزار و ۸۵نفر در کارگاه‌های صنعتی 10نفر کارکن و بیشتر به کار اشتغال دارند که 5.2درصد شاغلان کارگاه‌های صنعتی در بخش عمومی، حدود 1.7درصد در بخش تعاون و 93.1درصد در بخش خصوصی مشغول به کار هستند. همچنین از کل تعداد شاغلان کارگاه‌های صنعتی بخش تعاون 83.6درصد مرد و 16.4درصد زن بوده‌اند. همچنین 45.2درصد کارگران ساده، 25.8درصد کارگران ماهر، 4.7درصد تکنیسین‌ها، 5.3درصد مهندس و 18.9درصد شاغلان امور اداری (غیرتولیدی) هستند. لازم به ذکر است در بخش تعاون ۳۱۷نفر (1.4درصد شاغلان) بدون مزد و حقوق کار کرده‌اند.

از سوی دیگر بررسی تعداد شاغلان بخش تعاونی در مقایسه با بخش‌های عمومی و خصوصی نیز نشان می‌دهد که شاغلان بدون مزد و حقوق در بخش تعاون 0.02درصد از کل شاغلان است. همچنین سرانه تعداد شاغلان برای هر شرکت تعاونی صنعتی ۳۹نفر، برای شرکت‌های عمومی ۱۹۰نفر و شرکت‌های خصوصی ۹۰ نفر است.

در بخش تعاون نیز سرانه اشتغال در صنایع تولید ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی، تولید رادیو و تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی نسبت به سایر کارگاه‌ها بیشتر بوده است. ضمن اینکه از منظر استانی نیز سرانه اشتغال کارگاه‌های صنعتی در استان تهران بیش از سایر استان‌ها بوده است؛ به‌طوری که در صنایع تولید ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی و تولید رادیو و تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی سرانه اشتغال ۲۴۲ نفر و در استان تهران سرانه اشتغال ۹۹ نفر بوده است. اما از منظر میزان و سطح سواد نیز نتایج حاصل از آمارگیری صنعتی 10نفر کارکنان و بیشتر نشان می‌دهد 1.8درصد از کارکنان کارگاه‌های صنعتی بی‌سواد هستند که این شاخص در کارگاه‌های صنعتی بخش تعاون 4.5درصد است. همچنین تعاونی‌های تولید صنایع غذایی و آشامیدنی با 44.9درصد کل مبلغ ارزش افزوده بیشترین ارزش افزوده را در بخش تعاون ایجاد کرده‌اند. اما متوسط ارزش افزوده هر کارگاه صنعتی تعاونی در صنایع تولید ابزار پزشکی، ابزار اپتیکی، ابزار دقیق و تولید رادیو و تلویزیون، دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی، صنعت تولید مواد و محصولات شیمیایی بیشتر از سایر فعالیت‌ها بوده است.

 

ارسال نظر