حذف کاغذ از مسیر ارایه خدمات دستگاههای دولتی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید کاغذ از مسیر خدمات دولتی حذف شود و همه خدمات باید آنی و برخط شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید کاغذ از مسیر خدمات دولتی حذف شود و همه خدمات باید آنی و برخط شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه روز خبرنگار با حضور در سازمان صدا و سیما ضمن تبریک این روز به خبرنگاران از بخشهای مختلف تحریریه سازمان بازدید کرد. زارع پور در جریان این بازدید با حضور در برنامه زنده «سلام خبرنگار» پاسخگوی سوالاتی به ویژه در حوزه توسعه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه پیام رسانهای بومی بود. وزیر ارتباطات در این گفتوگو با بیان اینکه اکنون ۹۸ درصد دستگاههای اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند، گفت: این اتفاق بزرگی است که با همراهی و مطالبهگری رسانهها به ویژه صدا و سیما اتفاق افتاد.
وی در تشریح نقش رسانه در این رابطه افزود: در دولت هوشمند بر اساس تعریف اگر کاری با دولت داشته باشید، باید بتوانید بدون مراجعه حضوری و بدون ارایه مدرک، خدمت را در هر ساعت شبانه روز دریافت کنید برای تحقق این موضوع یک برنامه چهار ساله پیش بینی کرده بودیم که دو سال آن گذشته و دو سال دیگر باقی مانده است و برای تحقق آن در قانون بودجه هر ساله تکالیف دستگاهها را مشخص کردهایم تا هم تکالیف دستگاهها مشخص شود و هم نهادهای نظارتی پیگیری کنند. زارع پور ادامه داد: در قدم اول قرار شد دستگاهها هر خدمتی که دارند در این پنجره واحد ارایه کنند. الان هم معدود دستگاههایی از جمله چند دانشگاه، چند شهرداری کلانشهرها، سازمان سنجش و… باقی ماندهاند. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه الان قاطبه دستگاهها به این پنجره پیوستهاند، تصریح کرد: انصافاً اگر پیگیریهای رسانه ملی نبود این اتفاق نمیافتاد.
این خیلی خوب است که چنین ظرفیت مطالبهگری در صداوسیما وجود دارد که پروژههای ملی که منافع مردم در آن قرار دارد و میتواند خیلی زود حال مردم را خوب کند، در دستور پیگیری قرار میگیرد. این مطالبهگری یک سرمایه برای کشور محسوب میشود و باید قدر آن را بدانیم. زارع پور با اشاره به گامهای بعدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمتد خاطرنشان کرد: امسال قرار است غیر از اینکه صد درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه شود، یک پنجم این خدمات باید به شکل کاملاً هوشمند باشد یعنی مردم بدون مراجعه حضوری و ارایه مدرک، خدمت را درخواست کنند و این خدمت به آنها ارایه شود. همچنین در حوزه خدمات هوشمند تمام استعلامات بین دستگاهی باید تا آذر ماه برخط شوند.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه کاغذ باید از مسیر خدمات دولتی حذف شود، گفت: امسال قرار است غیر از اینکه صد درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه شود، یک پنجم این خدمات به شکل کاملاً هوشمند باید باشد. وی افزود: باید کاغذ از مسیر خدمات دولتی حذف شود و همه خدمات باید آنی و برخط شود. در این مسیر حتماً مطالبهگری رسانه، به ویژه رسانه ملی حتماً میتواند گره گشا باشد و با همراهی دستگاههای نظارتی حتماً امسال را میتوانیم به یک سال خوب و تاریخی در ارایه خدمات فناورانه به مردم عزیز تبدیل کنیم.
از ابتدا بهدنبال حمایت از سکوهای بومی بودیم
زارعپور در ادامه با اشاره به توسعه خدمات سکوها و پیامرسانهای بومی گفت: ما از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال این بودیم که از سکوهای بومی حمایت کنیم تا بتوانند با نسخههای مشابه خارجی رقابت کنند. اما سال گذشته اتفاقاتی افتاد که نهادهای امنیتی مجبور به اعمال محدودیت بر پلتفرمهای خارجی شدند که همین امر باعث شد که کار ما بیشتر شود و ما در فرصت کوتاهی مجبور شدیم زیرساختهای بسیار زیادی را در کشور فراهم کنیم. وی افزود: در حال حاضر این سکوها پذیرای میلیونها نفر در روز هستند.
در همین ایام حج گذشته و در حدود ۵۰ روز، قریب به ۱۴ و نیم میلیون تماس از عربستان از طریق دو پیام رسان ایرانی با رضایت حدود ۸۰ درصدی داشتیم. در این اتفاق هم نقش صدا و سیما بسیار پررنگ بود از این جهت که صدا و سیما تعاملات خود با مخاطبان را به سکوهای بومی منتقل کرد. وزیر ارتباطات خواستار مطالبهگری رسانهها به ویژه صدا و سیما از تمامی دستگاههای دولتی، مدارس، دانشگاهها و... برای استفاده از پیام رسانهای بومی به جای نمونههای خارجی برای تعامل با مخاطباشان شد.
قانون «دوام» مسیر را برای توسعه دولت هوشمند فراهم کرد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصویب قانون دادهها و اطلاعات ملی (دوام) در سال گذشته بیان کرد: این قانون مسیر را برای توسعه دولت هوشمند و همچنین در اختیار قرار دادن دادههای دولتی با یک چارچوب مشخص به بخش خصوصی فراهم کرد.
نظر کاربران