روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۵۸

  مشکلات صنعتگران در اخذ تسهیلات

تعادل| مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه صنعتگران برای دریافت تسهیلات اقداماتی را انجام داده‌اند، گفت: مشکلاتی در خصوص سند متوجه صنعتگران است که امید داریم طی هفته آینده حل شود تا بتوانند تسهیلات را دریافت می‌کنند. علی یزدانی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری گفت: در سال جدید و پیرامون تحقق شعار سال شرایط به‌گونه‌یی فراهم‌ شده تا سرمایه‌گذاران بتوانند در حداقل زمان ممکن حداکثر اشتغال را ایجاد کنند و شرایط لازم به عنوان تشویق آنها مهیا باشد. یکی از سیاست‌های تکمیل زیرساخت‌های حوزه صنعت پیش‌پرداخت و زمان اقساط و تخفیف به عنوان مشوق است که در سال جاری محقق می‌شود.

 تسهیلات 800 میلیارد ریالی به معدنکاران

ایمیدرو | مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: در سه ماه اخیر ارزش تسهیلات مصوب بانکی به معدنکاران و طرح‌های معدنی به 800میلیارد ریال رسیده که در تاریخ فعالیت‌های این صندوق بی‌سابقه بوده است. محمدرضا عربی‌مزرعه‌شاهی افزود: بر اساس پیگیری‌های این صندوق و اخذ مصوبه‌های مربوطه از بانک‌های عامل در سه ماه گذشته حدود 800 میلیارد ریال تسهیلات برای پروژه‌های معدنی معرفی شده از سوی صندوق اختصاص یافته که در حال پرداخت است. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اظهارکرد: میزان صدور بیمه‌نامه به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در سال 1395 کاهش یافته بود که با توجه به اقدامات صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال قبل و به ویژه اقدامات سه ماهه سال جاری پیش‌بینی می‌شود میزان بیمه‌نامه‌های صادره سال جاری از رشد چند برابری برخوردار شود. وی بیان کرد: از ابتدای تیرماه، همه مراحل تشکیل و تکمیل پرونده‌های متقاضیان از طریق میزهای صندوق استان که با همکاری و مشارکت سازمان نظام مهندسی و سازمان‌های استان تشکیل شده است، انجام می‌شود و دیگر نیازی به حضور فعالان معدنی در دفتر مرکزی واقع در تهران نیست. عربی‌مزرعه‌شاهی یادآور شد: این اقدام در راستای تکریم ارباب رجوع و کاهش هزینه‌ها، کاهش فرآیند بروکراسی و راحتی تشکیل پرونده برای بهره‌گیری از خدمات این صندوق انجام می‌شود.

 پرداخت ۶۰ درصدی مطالبات گندمکاران

ایسنا| معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی از خرید 3میلیون و ۶۱۰ هزار تنی گندم و پرداخت بیش از ۶۰درصدی مطالبات کشاورزان خبر داد و گفت: صادرات گندم و مشتقات آن طی ماه‌های نخست امسال از سر گرفته شده است و اگر کشوری مانند قطر با توجه به شرایط به وجود آمده نیازی به این محصول استراتژیک دارد به راحتی می‌تواند آن را تامین کند. حسن عباسی‌معروفان اظهار کرد: طی ۸۴ روز گذشته از سال جاری و از همان ابتدای فصل خرید تضمینی تاکنون 3میلیون و ۶۱۰هزار تن گندم به ارزش حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان ۲۶ استان کشور خریداری شده که بالغ بر ۶۰ درصد مطالبات آنها پرداخت شده است.  وی با بیان اینکه از روند پرداخت مطالبات ناراضی نیستیم اما علاقه داریم با حمایت بیشتر روند پرداخت آن را سرعت ببخشیم، افزود: مابقی مطالبات گندمکاران با تاخیر اندکی و پس از ثبت در سامانه تامین و پرداخت می‌شود و تاکنون استان خوزستان با یک میلیون و ۳۴۰هزار تن گندم بیشترین رکورد را در خرید تضمینی داشته است که به زودی از جمع فروشندگان خارج می‌شود و پنج استان باقیمانده نیز در آستانه آغاز فصل خرید تضمینی گندم هستند.

  ورق فولادی گران‌تر از میلگرد

ایسنا| در حالی که رصد بازارهای جهانی حکایت از افت قیمت سنگ‌آهن و ورق فولادی نسبت به میلگرد دارد، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خبر از رفتار معکوس بازار داخلی و افزایش ۷۰۰ تومانی قیمت ورق نسبت به میلگرد می‌دهد و می‌گوید بسیاری از واحدهای تولید میلگرد تعطیل شده‌اند. سید رضا شهرستانی با بیان اینکه مشکل نقدینگی و رکود بازار باعث شده واحدهای فولادی در داخل کشور به مشکل بخورند، اظهار کرد: در دولت یازدهم اقدامات مفیدی در حوزه معادن صورت گرفت که از جمله آن می‌توان به موضوع اکتشافات معدنی اشاره کرد اما اتفاقاتی که در حوزه فولاد افتاد با وجود آنکه وجهه مثبت داشت کفاف نیل به وضعیت مساعد را برای این صنایع نمی‌داد. وی ادامه داد: بخش معدن به شکل منوپل در اختیار دولت است و شرکت‌هایی که در این بخش فعالیت می‌کنند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد سودآوری دارند در حالی که فولاد‌سازان و مابقی صنایع پایین‌دستی سودی معادل سه تا چهار درصد را تجربه می‌کنند که همین عدم توازن میان سودی که در صنایع و معادن وجود دارد، انگیزه‌ها را در فعالیت‌های فولادی کمتر می‌کند.

 

ارسال نظر