انتقاد پلیس از نحوه اجرای قانون هوای پاک

۱۴۰۲/۰۷/۰۶ - ۰۰:۳۷:۳۲
کد خبر: ۲۱۶۱۶۲

جانشین رییس پلیس راهور با انتقاد از نحوه اجرای قانون هوای پاک گفت: در حوزه معاینه فنی قانون هوای پاک را داریم اما کدام بخش از موارد این قانون درست اجرا شده است؟ سردار تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور فراجا در اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو، با اشاره به اینکه ترافیک یک حوزه استثنایی است و مخاطبین این حوزه تمام افراد جامعه هستند، اظهار کرد: تنها حوزه‌‌ای که تمام افراد جامعه را به عنوان مخاطب خود تعریف می‌کند فقط حوزه ترافیک است.

بنابراین، این شرایط باعث می‌شود که تمام مولفه‌های موجود بر این حوزه تاثیر بگذارند و متقابلا همه افراد جامعه از این حوزه تاثیر بگیرند. وی با تاکید بر اینکه مطالعه این حوزه نیاز به کار موثق دارد، افزود: در بحث ترافیک یک حوزه کار کاملا مباحث فنی و بخش دیگر کاملا امور اجتماعی و انسانی است. هر دو به میزان قابل توجهی بر کیفیت این شرایط تاثیر دارند.

به گزارش تسنیم، جانشین رییس پلیس راهور ادامه داد: نمی‌توان گفت حوزه فنی مهندسی در ساماندهی وضعیت ترافیکی یک شهر مهم‌تر است یا حوزه علوم انسانی که به مباحث رفتاری می‌پردازد.سردار حسینی با بیان اینکه تجربه نشان داده که متاسفانه بسیاری از اقدامات ما در جهت ساماندهی و برخورد با معلول است، تصریح کرد: ما توانمان را خرج می‌کنیم که با معلول برخورد کنیم نه علت. عمدتا ما وقت و هزینه و انرژی را صرف معلول می‌کنیم. حل مشکل محیط زیست و‌ معاینه فنی در دانشکده محیط زیست نیست در دانشکده حکمرانی است. ما باید الگوهای حکمرانی را عوض کنیم تا این مسائل نیز حل شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از الگوی فعلی است. تعادل و توازن بین دو مولفه حق و تکلیف فرمول حل مشکلات این حوزه است. تا ما نتوانیم یک تعادل منطقی بین حق و تکلیف ایجاد کنیم موفق نخواهیم بود. این الگو در تربیت فرزندان نیز به کار می‌رود. جانشین رییس پلیس راهور با تاکید بر اینکه باید دنبال ریشه اصلی مسائل برویم؛ اظهار کرد: ما در ادبیات حوزه علم مدیریت دو واژه داریم؛ کارایی و اثر بخشی. کارایی مربوط به مسائل کمی است و اثر بخشی معطوف به کار کیفی و دستاوردهاست.

مثلا اگر بگوییم پلیس در سال 1400 حدود صد میلیون جریمه کرده چه دستاوردی داشته است؟ سردار حسینی با بیان اینکه مدیریت با نگاه کارایی و آمارسازی ساده است گفت: باید نگاهمان را عوض کنیم و به کیفیت و دستاورد بپردازیم؛ آنچه که به نتیجه قابل لمس منتج می‌شود. وقتی کشورهای پیشرفته قابل مثال را در نظر می‌گیریم یک سوال پیش می‌آید؛ نظم حاکم بر ترافیک ژاپن مسوول تلاش کدام دستگاه است؟ نظم حاکم بر کشور ژاپن مسوول کارکرد درست سیستم است. وی افزود: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اقدامات سلبی بخواهد منجر به آنچه که مطلوب است، بشود. در حوزه معاینه فنی قانون هوای پاک را داریم اما کدام بخش از موارد این قانون‌ درست اجرا شده است؟ تکلیف وزارت کشور، صنعت و صمت انجام شده است؟ خیر. 

 

ارسال نظر