آماده برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي هستيم

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۱:۰۸:۲۵
کد خبر: ۳۱۱۷۶۵

وزير كشور گفت: براي اولين بار در كشور، مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، به صورت گسترده برگزار مي‌شود.

وزير كشور گفت: براي اولين بار در كشور، مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، به صورت گسترده برگزار مي‌شود. احمد وحيدي درباره برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي در تهران براي دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: آمادگي كامل براي برگزاري انتخابات تمام الكترونيكي در وزارت كشور وجود دارد. در ۸ حوزه انتخابيه كه دو نماينده يا بيشتر بايد انتخاب شوند، انتخابات را تمام الكترونيكي برگزار مي‌كنيم كه بزرگ‌ترين حوزه در تهران است كه بايد ۱۶ نماينده انتخاب شوند. شعب اخذ راي و سامانه‌هاي اخذ رأي مشخص شده است. در دور اول انتخابات در چهار حوزه انتخابيه، انتخابات تمام الكترونيكي برگزار شد، اما براي اولين بار اين انتخابات در اين گستردگي اجرا مي‌شود و تحول مهمي در حوزه اخذ رأي است.
وي درباره كوتاه شدن زمان شمارش آرا در انتخابات تمام الكترونيكي، گفت: در اخذ رأي الكترونيكي آمار در همان جا داده مي‌شود. در دور اول كه‌در ۴ حوزه انتخابات به صورت تمام الكترونيكي برگزار شد، ساعت يك يا دو نصف شب آراي آن حوزه‌ها جمع بندي و مشخص شد.
وحيدي خاطرنشان كرد: آموزش راي دادن الكترونيكي قرار است به مردم از طريق صداوسيما و به صورت حضوري در مراكز جمعيت به مردم داده شود كه در روزهاي آينده شدت بيشتري مي‌گيرد.

 

تشريح چگونگي انتخابات الكترونيكي

سخنگوي ستاد انتخابات كشور گفت: مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداري و ۸۱ بخشداري برگزار مي‌شود.

محسن اسلامي با اشاره به برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي از ساعت ۸ صبح روز ۲۱ ارديبهشت، اظهار كرد: اين انتخابات در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداري و ۸۱ بخشداري برگزار مي‌شود و ۹۰ نامزد براي ۴۵ كرسي باقي مانده مجلس با يكديگر رقابت مي‌كنند. اين انتخابات در ۸ حوزه به صورت الكترونيكي خواهد بود.
وي در ادامه افزود: بازه زماني تبليغات داوطلبان از روز ۱۳ ارديبهشت آغاز شده و در ساعت ۸ صبح روز ۲۰ ارديبهشت تمام مي‌شود. به ستادهاي انتخابات استان‌ها تاكيد كرده ايم كه ميادين شهري براي تبليغات آماده شوند. فضاي مجازي هم براي تبليغات فراهم شده است. دستورالعملي براي تبليغات در نظر گرفته شده كه مبناي كار تبليغات است. به ستادهاي انتخاباتي داوطلبان تاكيد كرده ايم كه حتما براساس همين دستورالعمل براي تبليغات اقدام كرده و به هواداران خود توصيه كنند كه برمبناي قانون، تبليغات كنند.
سخنگوي ستاد انتخابات كشور با اشاره به برگزاري دو مانور انتخاباتي، گفت: مانور شبيه سازي شعب اخذ رأي و راه‌اندازي شعب و تست دستگاه‌هاي احراز هويت و صندوق‌هاي راي برگزار شده و اشكالات و نواقص احتمالي مورد بررسي قرار گرفته است. اين مانورها با حضور اعضاي هيات‌هاي نظارت و ناظرين شوراي نگهبان برگزار شده است. روز يكشنبه هم در استان تهران صندوق‌هاي الكترونيكي را زير بار مي‌بريم و شبيه سازي انتخابات الكترونيك را اجرا مي‌كنيم. از سويي آموزش عوامل اجرايي انتخابات هم انجام شده و ما آمادگي كامل براي برگزاري مرحله دوم انتخابات را داريم.
اسلامي خاطرنشان كرد: با معاونين سياسي و انتخابات و معاونين امنيتي ۱۵ استان كه انتخابات مرحله دوم در آن استان‌ها برگزار مي‌شود، جلسه
داشته ايم و موارد لازم براي برگزاري انتخابات را بررسي و هماهنگ كرده ايم. به آنها تاكيد كرديم كه حتما با داوطلبان نشست داشته باشند و مواردي كه لازم است را به اطلاع داوطلبان رسانده و آنها را توجيه كنند.
وي در ادامه گفت: ۱۱هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ راي داريم كه ۶۵ درصد آن مربوط به انتخابات الكترونيكي است. تاكيد داريم كه در ۸ حوزه انتخابيه كه انتخابات الكترونيكي است، آموزش‌هاي لازم به مردم داده شود. مردم هم مي‌توانند سوابق داوطلبان را از طريق سامانه «انتخاب ايران» كه در اينترنت موجود است، بررسي كنند.
اسلامي درباره واجدين شرايط راي اظهار كرد: كساني كه در مرحله اول راي نداده باشند، مي‌توانند در هر حوزه‌اي راي دهند. كساني كه در مرحله اول در يك حوزه انتخابيه راي داده باشند، فقط در همان حوزه مي‌توانند در مرحله دوم راي بدهند. متولدين ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ به قبل مي‌توانند در اين انتخابات شركت كنند.
دبير ستاد انتخابات كشور درباره چگونگي راي دادن در انتخابات الكترونيكي، گفت: فرد با يكي از اصل مدارك كارت ملي، شناسنامه، گواهينامه، گذرنامه يا كارت پايان خدمت وارد شعبه مي‌شود. در ابتدا احراز هويت به صورت الكترونيكي انجام شده و اگر فرد واجد شرايط راي دادن باشد، به او كارت تعرفه داده مي‌شود. راي‌دهنده، كارت تعرفه را روي مكاني كه روي صندوق الكترونيكي است، قرار مي‌دهد و وقتي صندوق اجازه راي دادن را داد، ليست اسامي و كد و تصاوير داوطلبان در اختيار فرد راي‌دهنده قرار مي‌گيرد و فرد كد داوطلبان را در محل مشخص شده به صورت دستي وارد كرده و راي خود را مي‌دهد. در اين انتخابات ديگر تعرفه راي كاغذي وجود ندارد و تعرفه‌اي هم داخل صندوق انداخته نمي‌شود. بعد از اينكه فرد راي خود را داد، كارت تعرفه را برمي‌گرداند و مدرك شناسايي خود را پس مي‌گيرد.
اسلامي در پايان با بيان اينكه در حوزه‌هاي الكترونيك تلاش مي‌شود با تاييد هيات نظارت، نتايج در اسرع وقت اعلام گردد، گفت: البته فرآيندهاي اعتراض و شكايت در هيات‌هاي اجرايي و نظارت هم پيش بيني شده و طبق قانون انجام مي‌شود.

ارسال نظر