پشت پرده نوسانات بورس تهران

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۲:۴۶:۳۶
کد خبر: ۲۰۶۸۲۱

بورسان| پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در سال گذشته با افزایش ریسک‌ها در بورس تهران مواجه بودیم و سرمایه‌گذاری در این بازار با ریسک‌های عجیبی همراه بود. افت محسوس ارزش معاملات خرد تا محدوده ۳ هزار میلیارد تومان را در آن بازه زمانی شاهد بودیم و پس از این اتفاق بازار واکنش نشان داد. به نظر می‌رسد پولی که از خارج بازار سرمایه به آن وارد می‌شود، رفتار مشابهی سال ۹۹ را در بورس تهران رقم می‌زند. در سال ۱۴۰۲ نیز شاهد بودیم که ارزش معاملات خرد سقف‌هایی را در محدوده ۲۳ همتی را ثبت کرد؛ این پول قدرتمند قصد دارد که بازار را به صورت یکپارچه سبز کرده و پس از آن با جذب سرمایه اشخاص حقیقی موجب ایجاد یک سردرگمی در بازار شود.

وی افزود: با توجه به هدف انتقاد قرار گرفتن سازمان بورس در ریزش‌های سال‌های قبل، هرچند که مطرح می‌شود که سازمان برای جلوگیری از رشد شارپی سعی در کنترل رشد بورس داشته است اما بازار سرمایه ایران همواره با تورم اوج گرفته است و اتفاقاتی از جنس سال۹۹ تنها به دلیل ورود پول‌های بیرون از بازار اتفاق افتاده است چراکه تنها این پول است که توانایی سبزرنگ کردن یک دست بورس تهران را دارند و ارزش معاملات ۲۰ همتی در دوران رونق بازار نیز این مدعی را تایید می‌کند.

الیاس کردی در توضیح پول پرقدرتی که جهت بورس را تعیین می‌کند و نقش آن در فراز و فرود اخیر بورس گفت: کاهش ارزش معاملات از ۲۰ به ۱۰ همت در هفته‌های اخیر حاکی از خروج این پول قدرتمند از بازار سهام است. این پول چند فاکتور را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آنها بازدهی دلار است و شاهد هستیم که دلار به اندازه سهام بزرگ بازار رشد کرده است و پس از تثبیت نرخ دلار، سهام نیز پتانسیلی برای رشد ندارد. به عنوان مثال در سال ۹۹ شاهد افزایش قابل توجه p/e ttm و ارزش دلاری کلیت بازار سهام بودیم و نوسانات عجیب در بورس تنها به دلیل ورود پول حقیقی به بازار نبوده است بلکه همین پول قدرتمند است که با ایجاد سرمستی در بازار، این نوسانات عجیب را رقم می‌زند.

وی در پایان تاکید کرد: البته این موضوع در کوتاه‌مدت روند بورس را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد وگرنه در بلندمدت با توجه به افزایش نقدینگی و تورم حدود ۴۰ درصدی در اقتصاد کشور، بازار سرمایه پتانسیل افزایش همگام با تورم را دارد و می‌توان نوسانات بزرگ را با زیرنظر گرفتن روند ارزش معاملات و جنس معاملات شناسایی کرد.

 

ارسال نظر