شوک درمانی برای ترمیم شاخص

۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۳:۵۵:۵۳
کد خبر: ۲۰۵۸۶۵
شوک درمانی برای ترمیم شاخص

در ساعات پایانی روز شنبه دو مصوبه جدید برای حمایت از بازار سرمایه و جلوگیری از ریزش‌های عمیق آن مطرح شد و بر همین اساس مصوبه کمیته پایش ریسک بازار سرمایه، افزایش ضریب تعدیل سهام‌های پذیرفته شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران به‌روزرسانی و ابلاغ شد.

همچنین قرار شد که ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه برای خرید سهام واریز شود و زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت از سه به پنج ماه برسد.  بورس تهران تقریبا یک هفته روی مدار نزول بود و سقوط‌های تاریخی را ثبت کرد، حتی وضعیت بازار به گونه‌ای شد که حقوقی‌های بزرگ نیز از پس جمع کردن بازار برنیامدند و به نوعی شرایط بسیار وخیمی را در بازار شاهد بودیم. کارشناسان و فعالان بازار این مصوبه‌ها حمایت نمی‌دانند و عقیده دارند که اگر مسوولان کاری نکنند بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند.

اغلب کارشناسان روز گذشته در صفحات خود نوشتند که 500 میلیارد تومان اصلا عددی نیست و تاثیری روی معاملات نخواهد داشت؛ چرا که بازار حجم 20 هزار میلیاردی می‌خورد. پیش از این هم گفته شد که بورس نیازی به حمایت ندارد و اگر مسوولان اجازه دهند بازار روند طبیعی خود را طی کند شرایط بهتری خواهیم داشت. لازم است بازار سرمایه به طبیعت خود بازگردد و هرگونه دستکاری می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند. بسیاری از کارشناسان نسبت به این مصوبه نشان دادند و در همین راستا بهنام صمدی نوشت: «آقای عشقی چرا داری خالی فروشی می‌کنی؟500 میلیارد ریختن تو صندوق تثبیت؟ خب مشتی بازار خودش 20 هزار میلیارد تومان حجم می‌خورد قبل از عطش‌کشی شما. توروخدا اینقدر دست و دل باز نباشید.

زمان برای کاهش نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت را از 15 به 10 درصد رو از 3 ماه به 5 ماه کاهش دادین؟ خب چه فایده مشتی با یه تلفن شما هشمو خالی کردین.» این تنها یکی از اعتراضات اهالی بازار سرمایه نسبت به مدیریت رییس سازمان بورس بود. همه افراد عقیده دارند که عدد بسیار پایینی برای حمایت در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر اگر عقیده داشتند که بازار پس از سه ماه رشد نیاز به استراحت دارند با یک عرضه اولیه یا پذیره‌نویسی شرایط بازار طبیعی می‌شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده  پول ورودی به بازارسرمایه طبیعی بود و اگر دخالتی در بازار صورت نمی‌گرفت بازار با یک جهش بسیار خوب تا فصل مجامع پیش می‌رفت و پس از آن نیز استراحت می‌کرد.

یکی از فعالان بازار سرمایه نیز درخصوص ریزش بازار نوشت: اصلاح پس از هر روند صعودی یک امر طبیعی تلقی می‌شود و انتظار می‌رفت بورس تهران نیز برای مدتی اصلاح کند اما متاسفانه به دلیل دخالتی که از سمت خارج از بازار به بورس تهران تحمیل شد، شاهد یک شوک منفی جدی بودیم که بازار را با یک پنیک همراه کرد و شدت عرضه‌ها به اوج خود رسید. ا توجه به شوک ایجاد شده، انتظار نمی‌رود که بازار بتواند خیلی سریع به مسیر صعودی بازگردد .

برخی از کارشناسان اتفاقات اخیر را با سال ۹۹ قیاس می‌کنند که به هیچ عنوان درست نیست و شرایط اصلا همچون آن سال به خصوص دنبال نمی‌شود و به نظر می‌رسد روند کاهشی ایجاد شده بیشتر شبیه به مهر ماه سال ۹۷ باشد و پس از آن شاهد برگشت دوباره معاملات به مسیر صعودی و ادامه سقف‌شکنی‌های شاخص باشیم. مهم‌ترین اثر این اتفاقات، دخالت‌ها و اظهارنظرات از سمت سیاست‌گذاران، افزایش دوباره بی‌اعتمادی به بازار و خروج سرمایه خواهد بود که می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه را به روند بازار سهام بزند زیرا فارغ از مباحث مالی، یکی از بااهمیت‌ترین سرمایه‌های بازار مالی، اعتماد افراد فعال در آن است. به دلیل وجود حواشی بسیار زیادی که اکنون در بازار وجود دارد، احتمالا شاهد واکنش کمی نیز از سمت معامله‌گران به صورت‌های مالی این هفته باشیم اما به مرور این جو منفی از بین خواهد رفت و پس از یک استراحت زمانی به مسیر صعودی بازمی‌گردیم.

   بازار از دریچه معاملات

در معاملات روز یکشنبه، 24 اردیبهشت ماه شاخص بورس تهران 71 هزار و 882 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 285 هزار و 906 واحد بالا آمد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 13 هزار و 753 واحدی در رقم 748 هزار و 604 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 621 واحدی به رقم 28 هزار و 481 واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با رشد 3 هزار و 997 واحد به سطح 135 هزار و 148 واحد رسید.  روز گذشته نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول را داشت که ارزش آن 108 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نمادهای شپنا، وبصادر، بنیرو و شراز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خساپا، خزامیا و دی اختصاص داشت.

روز یکشنبه نمادهای فولاد، فملی و فارس بزرگان سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل وپارس، خزامیا و ثشاهد بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، خاور و شپویا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای بپاس، دی و کگهر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس دومین روز کاری هفته نیز خزامیا بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و گدنا بیشترین تراکنش را داشتند. ارزش معاملات کل بازار سهام به 40 هزار و 901 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 684 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 27 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 17 هزار و 488 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات دومین روز کاری هفته نماد دی (بانک دی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 621 میلیارد تومان بود. پس از دی، خزامیا بیشترین ارزش معاملات را داشت و دی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خساپا و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام دی (بانک دی) با تعداد 4 میلیارد و 282 میلیون و 540 هزار و 796 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد کرمان و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

در معاملات یکشنبه، 303 نماد صف خرید داشتند و 55 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 662 درصدی نسبت به روز قبل به 2 هزار و 842 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 89 درصدی به 397 میلیارد تومان رسید.


 

ارسال نظر