سیگنال منفی به بازارهای جهانی

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۳:۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۰۰۸۹۳
سیگنال منفی به بازارهای جهانی

بر اساس گزارش رویترز بازدهی بازارهای سهام آسیا ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به روز جمعه دهم مارس منفی شد؛ آشفتگی ارزش بانک‌های امریکا، کاهش ارزش ین ژاپن و رشد شاخص دلار امریکا از مهم‌ترین سیگنال‌های اثرگذار بر روند بازارهای آسیایی ظرف روزهای اخیر بود که در نهایت باعث شد تا شاخص نیکی ژاپن در روز جمعه دهم مارس 1.7 درصد از ارزش خود را از دست بدهد و بازده هفتگی آن به مثبت 0.8 درصد کاهش یابد.

در عین حال بازده هفتگی سایر شاخص‌های اصلی آسیایی نیز منفی شد به نحوی که شاخص SHANGHAI بازده منفی 2.7 درصدی، شاخص Shanghai Shenzhen CSI 300 نیز افت 3.6 درصدی و شاخص BSE Sensex نیز در این بازه زمانی یک هفته‌ای 1.1 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص MIAPJ0000PUS به عنوان گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن نیز با 1.8 درصد کاهش به کمترین میزان ارزش خود ظرف 2 ماه اخیر رسید، در عین حال سهام شرکت‌های فناور و بانک‌ها هنگ‌کنگ نیز زیان‌آور شدند سهام ایالات متحده به‌شدت کاهش یافت و بازدهی خزانه داری روز جمعه به دلیل ترس از سرایت در بخش مالی و آمارهای قوی اشتغال در ماه فوریه که نشان می‌دهد اقتصاد بیش از حد انتظار شغل ایجاد کرده است، کاهش یافت.

هر سه شاخص عمده سهام ایالات متحده با بیش از 1 درصد کاهش به پایان رسیدند و نزدک غرق در فناوری بیشترین درصد ضرر را متحمل شد. شاخص‌ها یک هفته پر فراز و نشیب را به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از بسته شدن جمعه گذشته به پایان رساندند. S&P بیشترین درصد زیان هفتگی خود را از سپتامبر داشته است، در حالی که نزدک و داو بیشترین ضرر خود را از نوامبر و ژوئن ثبت کردند. پس از آنکه رگولاتورها گروه مالی (SVB (SIVB.O را پس از تلاش ناموفق بانک برای افزایش سرمایه بستند، امواج شوک همچنان در سهام‌های مالی جهانی بازتاب می‌یابد. سال برونو، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در IndexIQ در نیویورک، گفت: سرمایه‌گذاران ممکن است نگران این باشند که فدرال رزرو همه‌چیز را بیش از حد به یک جهت سوق می‌دهد. 

و با وجود منحنی بازدهی معکوس، معمولاً محیط خوبی برای بانک‌ها نیست. اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته 311 هزار دلار شغل ایجاد کرد، در حالی که نرخ بیکاری به‌طور غیرمنتظره‌ای به همراه نرخ مشارکت در بازار کار بالاتر رفت. رشد دستمزد ساعتی به صورت ماهانه کاهش یافت، اما نسبت به سال قبل کمی افزایش یافت، البته نه به اندازه پیش بینی اقتصاددانان. برونو افزود: در (گزارش مشاغل) چیزی برای همه وجود داشت. اگر به رشد دستمزدها نگاه کنید، می‌توان برای فدرال رزرو کمتر تهاجمی کرد. اما با وجود حقوق و دستمزدها به بیش از 300 هزار دلار، می‌توانید این موضوع را مطرح کنید که فدرال رزرو باید (نرخ‌های بهره) را بیشتر افزایش دهد زیرا اقتصاد هنوز بسیار داغ است.

داده‌ها هفته‌ای را محدود می‌کنند که در آن بازارها با شهادت دو روزه جنایتکارانه جروم پاول، رییس فدرال رزرو در مقابل کنگره، که احتمال افزایش 50 واحدی نرخ‌های اصلی بانک مرکزی در این ماه را به سمت این احتمال حرکت می‌دهد، افزایش می‌دهد. این انتظارات پس از گزارش مشاغل کاهش یافت. در نگاه آخر، بازارهای مالی با احتمال 42.5 درصدی برای افزایش 50 واحدی نرخ پایه و احتمال 57.5 درصدی برای افزایش 25 واحدی کمتر به نرخ هدف صندوق‌های فدرال در پایان 21 تا 22 مارس قیمت‌گذاری می‌کنند. تحلیلگران اکنون به داده‌های قیمت مصرف‌کننده در روز سه شنبه نگاه می‌کنند که تصویر تورمی فوریه را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر