بدون مجوزها رقیب شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۰۲:۱۷:۳۹
کد خبر: ۲۰۰۵۲۵

جلسه‌ای به دعوت دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و با حضور علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و محسن عرب‌زاده، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در محل این سازمان برگزار شد.

این جلسه هم‌اندیشی با حضور مدیران عامل شرکت‌های رتبه‌بندی، گروه خدمات بازار سرمایه، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی بود که با هدف بیان و تشریح معضلات و مشکلات این شرکت‌ها و همچنین بررسی راهکارها برگزار شد. رسول سعدی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران از برگزاری ت شرکت‌های رتبه‌بندی مطرح و سازوکاری برای آن اندیشیده شود. مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان گفت: از سال ۱۳۹۶ شرکت‌های رتبه‌بندی فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کردند. شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری با تمرکز بر ناشران هزینه‌های تامین مالی اوراق را کاهش داده‌اند. درجه‌بندی صندوق‌ها و کارگزاری‌ها از دیگر اقدامات شرکت‌های رتبه‌بندی بوده و از سویی رتبه‌بندی پروژه‌ها نیز در دستور کار است.

باید بگویم که درجه‌بندی صندوق‌ها به دو روش انجام می‌شود که در درجه نخست عملکرد را بررسی کرده و ستاره می‌دهد؛ در درجه دوم نیز ارزیابی نحوه مدیریت صندوق‌ها صورت می‌گیرد. ترکیب این دو می‌تواند از اهمیت بسیاری برخوردار شود. رتبه‌بندی شرکت‌های تامین سرمایه تاکنون انجام نشده و مهم است؛ علاوه بر این می‌توانیم به رتبه‌بندی سبدگردان‌ها نیز ورود پیدا کنیم. مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پایا نیز بیان کرد: مباحث مربوط به رتبه‌بندی اعتباری بحث جدیدی بوده و برای بسیاری ناآشناست. تا مدت‌ها انگیزه‌ای برای رتبه‌بندی وجود نداشت تا اینکه مصوبه سازمان مطرح شده و سبب شد تا شرکت‌ها برای رتبه‌بندی متقاعد شوند. پیشنهاد من این است تا برای شرکت‌های غیر بورسی نیز چنین مصوبه‌ای ایجاد شود تا به رونق شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری منجر شود.

شرکت‌های رتبه‌بندی بنیه مالی کمتری نسبت به سایر نهادهای مالی دارند اما با این حال خدماتی که ارایه می‌دهند بسیار حائز اهمیت است. مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان در ادامه تاکید کرد: می‌توان برای توسعه تامین مالی از شرکت‌های رتبه‌بندی استفاده کرد. پیشنهاد من این است تمامی اوراق با رتبه‌بندی امکان انتشار یابند. مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات نوآوران امین گفت: از زمانی که بحث پردازش اطلاعات مالی مطرح شده این شرکت هنوز به سودی دست نیافته است. اطلاعاتی که ارایه می‌دهیم بسیاری از شرکت‌ها بدون مجوز و با قیمت بسیار پایین آن اطلاعات را به فروش می‌رسانند. معتقدم پردازش اطلاعات نتوانسته رونق بگیرد.

هم در دریافت اطلاعات و هم در پردازش و فروش با مشکلات بسیاری مواجه هستیم از سویی هزینه نیروی انسانی بسیار سرسام آور است. امیدوارم سازمان این اجازه را به شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی بدهد تا با انجام ساز و کارهایی حداقل هزینه پرسنل نرم افزاری را پوشش بدهیم. همچنین مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا نیز بیان کرد: عمده‌ترین مشکل ما این است که یک نهاد مالی دولتی مجوز پردازش دارد. مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما در نشست مدیران عامل شرکت‌های گروه خدمات بازار سرمایه اظهار کرد: معتقدم اکوسیستم مالی در کشور در حال بزرگ شدن است؛ بر همین اساس نیز گروه خدمات مالی بازار سرمایه سهم فعالیت بیشتری از تامین مالی‌ها دارند. معتقدم باید دامنه فعالیت‌های کاری و حوزه خدمات مالی گسترش یابد.

اگر عملیات این شرکت‌ها ادغام نشود هم‌افزایی نیز رخ نخواهد داد باید تسهیل‌گری در حوزه قوانین و مقررات صورت پذیرد. همچنین مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه سهم آشنا در ادامه گفت: از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های گروه خدمات بازار سرمایه این است که چنانچه بخواهیم در یک شهر دیگر شعبه‌ای داشته باشیم باید برای هر گروه مجددا تمامی مجوزها را دریافت کنیم که این مساله محدودیت ایجاد می‌کند. علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار بیان کرد: نمی‌خواهیم گروه خدمات تنها یک مدیر بالا سری برای چند مجموعه باشد، تصور ما این است که آن مجموعه بتواند علاوه بر مدیریت یکسری کارهای مستقل نیز انجام دهد. در پایان برگزاری این سلسله نشست‌ها جلسه هم اندیشی با حضور مدیران عامل ۱۱ شرکت‌ مشاور سرمایه‌گذاری نیز برگزار شد. در این نشست مدیران عامل شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه، خط ارزش، آوای آگاه، نیکی گستر، ایرانیان تحلیل فارابی، ایده مفید، ترنج، معیار، فاینتک، کاریزما و آیکو حضور داشتند.

ابتدا مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ایده مفید گفت: وظایفی برای شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری تعیین شده که با سایر نهادهای مالی همپوشانی دارد. در حقیقت شرکت‌های تامین سرمایه توان رقابت را از ما گرفته‌اند. با اتفاقاتی که در سال ۹۹ در بازار سرمایه ایران رخ داد قدرت شرکت‌های تامین سرمایه دوچندان شد. همچنین مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ایرانیان تحلیل فارابی عنوان کرد: تمامی اقدامات در حوزه بازار سرمایه از سوی شرکت‌های تامین سرمایه انجام می‌شود، پیشنهاداتی در همین راستا عنوان خواهم کرد؛ در درجه نخست تدوین گزارش‌های ارزش‌گذاری از سوی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

در درجه دوم گزارش توجیهی افزایش سرمایه از سوی حسابرس نباشد و مشاور رسمی در مجامع از سوی شرکت‌ها انتخاب شوند. همچنین مشاوره عرضه و پذیرش از سوی این شرکت‌ها انجام شود. در ادامه مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه گفت: مشاوره سرمایه‌گذاری حلقه مفقوده بازار سرمایه است. مدیریت درگاه‌های غیرمجاز بسیار مهم بوده و از سویی معتقدم از مشاوره سرمایه‌گذاری به عنوان رکن صندوق‌ها استفاده نمی‌شود. در حوزه تحلیلگری با چالش جدی مواجه هستیم چرا که همه گرایش به سبدگردانی دارند.

 

ارسال نظر