درخواست تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در تهران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۴۷
درخواست تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در تهران

یک منبع آگاه گفت که وزیر نفت در مکاتبه‌ای با معاون اول رییس‌جمهور برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز، خواستار تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه تهران شد.

به گزارش مهر، در ادامه این گزارش آمده است: مصرف گاز در بخش خانگی روز جاری از مرز ۶۵۰ میلیون لیتر گذر کرد و تا پایان روز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد، اما آیا راهکاری برای مدیریت گاز در بخش خانگی وجود دارد، یک منبع آگاه در رابطه با این موضوع به مهر گفت: با ورود موج جدید سرما به کشور در ابتدای هفته آینده و افزایش مصرف گاز احتمال تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه وجود دارد.

وی ادامه داد: وزیر نفت در مکاتبه‌ای با معاون اول رییس‌جمهور برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز، خواستار تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه تهران شد.

هنگامی که مسوولان خواب بودند، زمستان سخت اروپا، در ایران با قطع گاز صنایع و ادارات و مدارس آغاز شد و به‌گفته مسوولان، باید منتظر بازگشت کپسول‌های گاز و استفاده از هیزم باشیم. مسوولانی که تابستان و پاییز امسال از زمستان سخت اروپا سخن گفتند اما برنامه‌ای برای زمستان سخت ایران و حل مشکل ناترازی گاز آن نداشتند.

قطع گاز در ایران سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی شده است. بسیاری از کاربران به طعنه از آغاز زمستان سخت اروپا در شهرهای ایران سخن می‌گویند. ماجرای زمستان سخت اروپا در وزارت نفت از فصل تابستان شروع شد.

جواد اوجی، وزیر نفت، در برنامه «جهان‌آرا» از زمستان سخت برای اروپایی‌ها سخن گفت اما پس از این گفت‌وگوی تلویزیونی، اوجی روانه مجلس شد تا درباره ناترازی گاز به نمایندگان توضیح دهد. وزیر نفت در آن جلسه از نیاز به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای برطرف کردن چالش ناترازی گاز گفت که با انتقاد شدید از سوی قالیباف مواجه شد. رییس مجلس به وزیر نفت گفت: «سالانه 60 تا 80 میلیارد دلار انرژی در کشور هدر می‌رود. آیا نمی‌خواهیم به‌جای اینکه دست گدایی دراز کنیم، آنها را اصلاح کنیم.»

زمزمه‌های زمستان سخت ایران

با شروع فصل سرما، زمزمه‌هایی از زمستان سخت ایران نیز به گوش رسید. مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس گفته بود که ممکن است در زمستان مردم مجبور شوند مانند گذشته از وسایل گرمایشی نفتی و زغالی خریداری کنند.

فریدون حسنوند، نماینده مجلس نیز از ناترازی گاز و تعطیلی پتروشیمی‌ها و کارخانه‌ها و تبعات امنیتی و سیاسی و اجتماعی آن سخن گفته بود.

پتروشیمی‌ها نخستین گزینه قطع گاز

اما نخستین نشانه‌های زمستان سخت ایران با قطع گاز پتروشیمی‌ها به‌دلیل ناترازی گاز، مشاهده شد. هر روز اخباری از قطع گاز پتروشیمی‎ها و تعطیلی آنها منتشر می‌شود. قطع گازی که به‌ بهای افزایش قیمت بسیاری از کالاها در ایران تمام می‌شود.

مازوت‌سوزی به‎ دلیل قطع گاز

پس از قطع گاز پتروشیمی‌ها این‌بار نوبت به قطع گاز نیروگاه‌ها رسید. اما از آنجایی که امکان تعطیلی نیروگاه‌ها وجود ندارد، سوخت مازوت جایگزین گاز در نیروگاه‌ها شد. براساس آمار، بیش از 10 نیروگاه ایران به‌دلیل کمبود گاز و جلوگیری از اختلال در شبکه برق کشور مجبور به استفاده از مازوت به عنوان سوخت شده‌اند. مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها نیز به بهای آلودگی و تعطیلی شهر تمام شد.

فریدون عباسی، نماینده مجلس نیز گفته بود: «اگر زمانی که گاز کم داریم، مازوت مصرف نکنیم 25 درصد کشور در خاموشی فرو‌ می‌رود.»

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان نیز از قطع گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان خبر داد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز از مازوت‌سوزی توسط برخی از کارخانه‌های سیمان برای جبران قطعی گاز خبر داده بود.

تعطیلی ادارات و مدارس

این پایان ماجرای قطع گاز نبود با آغاز زمستان و برودت دما، قطع گاز به ادارات و پس از آن مدارس کشور رسید. انتشار خبر تعطیلی ادارات استان گیلان به‌دلیل کمبود گاز در نخستین روز زمستان، حاکی از آغاز زمستان سخت ایران بود. در روزهای اخیر مدارس و ادارات بسیاری از شهرها برای جلوگیری از قطع گاز سراسری بارها تعطیل شده‌اند.

محمدرضا جولایی، مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز، از احتمال قطع سراسری گاز خبر داده و گفت: «شرایط انتقال گاز اکنون فراهم است ولی با توجه به نیاز برای جایگزینی مخازن گازی، احتمال قطع گاز در برخی نقاط وجود دارد و باید کپسول‌های گاز برای مصرف‌کنندگان جایگزین شود.»

قطع گاز خانگی هرگز!

ایران با دارا بودن ۱۷ درصد از ذخایر گازی جهان سومین تولیدکننده گاز و چهارمین مصرف‌کننده آن در جهان است. براساس آمار 75 درصد گاز کشور در بخش خانگی و 14 درصد آن نیروگاهی و 5 درصد پتروشیمی‌ها و 6 درصد آن در بخش‌های دیگر صنایع مصرف می‌شود.نخستین راهکار دولت‌ها در زمان پیک مصرف گاز، قطع گاز پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها و دیگر صنایع است. این قطع گاز آلودگی هوا و گرانی را برای ایرانیان به ارمغان آورده است.

دولت‌ها درحالی اقدام به قطع گاز صنایع می‌کنند که سهم مصرف آنها از گاز کشور بسیار اندک است. گویا بخش خانگی با 75 درصد مصرف گاز برای دولت‌ها به خط قرمزی تبدیل شده است؛ قطع گازی در این بخش رخ نمی‌دهد و طرح‌های اصلاح مصرف و بهینه‌سازی انرژی و آزادسازی قیمت‌ها اجرا نمی‌شود. در این سال‌ها اگر دولت‌ها موفق به کاهش حتی 5 درصد از گاز بخش خانگی می‌شدند؛ دیگر مجبور به قطع گاز صنعت ارزآوری همانند پتروشیمی نمی‌شدند. اما دولت‌ها ترجیح داده‌اند توصیه به شهروندان برای پوشیدن لباس گرم را جایگزین طرح‌های بهینه‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها کنند.

احتمال قطع گاز و جایگزینی کپسول  در برخی مناطق

مدیر مرکز دیسپچینگ (مدیریت و توزیع انرژی) شرکت ملی گاز ایران گفت: شرایط انتقال گاز اکنون فراهم است ولی با توجه به نیاز برای جایگزینی مخازن گازی، احتمال قطع گاز در برخی نقاط وجود دارد و باید کپسول‌های گاز برای مصرف‌کنندگان جایگزین شود.

مدیر مرکز دیسپچینگ (مدیریت و توزیع انرژی) شرکت ملی گاز ایران گفت: پایداری سرما و برودت هوا در روزهای آینده منجر به صدور هشدار سطح بالا برای مصرف گاز در سطح کشور شده است.

محمدرضا جولایی روز سه‌شنبه و در ارتباط تصویری با استاندار خراسان رضوی در محل مرکز دیسپچینگ شرکت گاز این استان افزود: شدت برودت هوا و کاهش دما در بیشتر نقاط کشور وجود دارد به‌طوری که دمای فعلی شهر مشهد در استان خراسان رضوی منفی چهار درجه سانتیگراد است که این عدد در روزهای آینده به کمتر از منفی ۱۰ درجه سانیتگراد هم خواهد رسید.

به نوشته ایرنا، وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه خوبی در سطح استان خراسان رضوی پیش بینی شده است ولی با توجه به برودت هوا و پایداری سرما تا اواسط هفته آینده در کشور که منجر به استفاده بیشتر گاز توسط مصرف کننندگان خواهد شد، لازم است مدیریت مصرف انرژی گاز برای پایداری شبکه انتقال نیز مد نظر قرار گیرد.

مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: قطع گاز و ورود دوباره آن به خطوط انتقال همچون انتقال برق در لحظه نیست و بعد از قطع گاز لازم است تا فشار مورد نیاز برای انتقال گاز و پایداری آن فراهم شود که این امر زمان‌بر است و به همین دلیل نباید شبکه انتقال گاز، قطع شود.

جولایی افزود: از سوی دیگر، دوره سرما که از امروز در بیشتر نقاط کشور آغاز شده است نسبت به دوره‌های گذشته بسیار طولانی‌تر است و تاکنون تجربه ماندگاری سرمای طولانی مدت را تجربه نکرده‌ایم و برنامه‌هایی برای جایگزینی گاز یا سوخت‌های دیگر برای مصرف مردم در دست آماده‌سازی است زیرا احتمال افت گاز در روزهای آینده وجود دارد.

وی به موضوع آماده‌باش برای تامین گاز در برخی نقاط استان خراسان رضوی به واسطه محدودیت در انتقال گاز اشاره کرد و از مردم و مسوولان استانی خواست تا در مصرف گاز نهایت صرفه جویی را مد نظر قرار دهند و افزود: شرایط انتقال گاز اکنون فراهم است ولی با توجه به نیاز برای جایگزینی مخازن گازی، احتمال قطع گاز در برخی نقاط وجود دارد و باید کپسول‌های گاز برای مصرف‌کنندگان جایگزین شود.

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی سرد در بیشتر مناطق استان، حفظ فشار گاز و مدیریت الگوی مصرف باید در دستور کار قرار گیرد و بهترین راهکار نیز برای مدیریت مصرف گاز در دوره سرمای شدید، رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و گرم کردن فقط یک مکان در منزل به جای کل فضاست که نقش مهمی در پایداری شبکه گازرسانی برای بهره مندی تمام هم استانی‌ها دارد.

یعقوبعلی نظری افزود: روسای ادارت گاز شهرستان‌های استان با هماهنگی فرمانداران از ظرفیت‌های تبلیغی اطلاع‌رسانی برای کاهش مصرف گاز بخش خانگی استفاده کنند و در این مسیر همراهی ائمه محترم جمعه نیز موثر است و اطلاع‌رسانی فرد به فرد توسط دهیاران در سطح روستاهای استان می‌تواند منجر به بهینه‌سازی مصرف گاز شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی در آخر خط انتقال انرژی کشوری قرار دارد باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: بر اساس آمار موجود مصرف ۲ هزار و ۳۰۰ مشترک گاز استان روزانه ۴۸ میلیون متر مکعب است و با توجه به برودت هوا و ماندگاری در طول ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۵۱ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف شده که با کاهش دما در روزهای آینده این رقم به بالای ۶۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

حسن افتخاری افزود: طرح ضربتی پایش مصرف گاز در ادارات و مدارس استان آغاز شده است و شرکت گاز مطابق دستور استاندار محترم بدون چشم پوشی با مجموعه‌های متخلف برخورد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان گاز مصرفی استان از منطقه سرخس و پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تامین می‌شود و هم‌اکنون خطوط انتقال گاز استان در حال فعالیت است به‌طوری که قدیمی‌ترین خط لوله استان از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد گاز را به سمت نیروگاه نکا منتقل می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اعلام کرد: هم اکنوم وضعیت استان در خصوص پایداری شبکه گاز طبیعی است و مشکلی وجود ندارد و با به کار‌گیری تمام ظرفیت‌ها و آماده باش نیروها، سعی در مدیریت پایداری شبکه انتقال گاز هستیم به‌طوری که ۱۷۲ مرکز CGS استان در حال فعالیت است.

 

ارسال نظر