روزشمار برای واردات گاز

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۳۴۴
روزشمار برای واردات گاز

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه به جای اینکه مشکل خودمان را حل کنیم، گفتیم اروپا امسال یخ می‌زند، گفت: در دنیایی که یک ساعت کار هم کشور را از رقبا جلو می‌اندازد ما به یک‌باره چندین ماه بخشی از کارخانجات را تعطیل یا مازوت مصرف می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، هدایت‌الله خادمی درباره اوضاع تولید و تامین گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: ما دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان هستیم و در مجموع ذخایر هیدروکربوری در دنیا رتبه اول را داریم ولی از این سرمایه به درستی استفاده نکردیم، 28 مخزن مشترک با کشورهای همسایه داریم که برای برداشت و توسعه آنها عملکرد خوبی نداشته‌ایم. مثلا اگر عملکرد خودمان را با کشور کوچکی مثل قطر مقایسه کنیم این کشور فقط نیمی از یکی از مخازن مشترک با ما را در اختیار دارد با همان نصفه مخزن فقط برای زیرساخت‌های مراسم جام جهانی فوتبال 2022، 230 میلیارد دلار هزینه کرده است و بخش اعظم بازار گاز دنیا را نیز در دست دارد. این کشور تنها با برداشت از پارس‌جنوبی بازار ال‌ان‌جی دنیا را تسخیر کرده است، عربستان روی میادین مشترک از جمله فرزاد A و B کار می‌کند، عراق برداشت از مخازن غرب کارون را با جدیت دنبال می‌کند و ما همچنان لنگان‌لنگان پیش می‌رویم.

وی افزود: ما در فروش نفت هم فقط خام‌فروشی کردیم بنابراین عدم عملکرد منطقی بر اساس منافع ملی و حرفه‌ای و ناشایسته‌سالاری باعث شده مشکلات اساسی پیدا کنیم و اکنون کشوری که دومین دارنده ذخایر گازی جهان را دارد نه تنها هیچ سهمی در بازار دنیا ندارد بلکه برای تامین نیاز خودش هم با مشکل مواجه است و باید کارخانجات و پتروشیمی‌ها را تعطیل یا مازوت مصرف کند.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما 21 سال بعد از قطر وارد توسعه پارس‌جنوبی شدیم و این کشورها چندین برابر ما برداشت داشته و اکنون ما فقط شعار می‌دهیم و پاسخگو نیستیم، به جای اینکه مشکل خودمان را حل کنیم، گفتیم اروپا امسال یخ می‌زند و تنها برنامه‌مان این بود که سواپ کنیم. طبق اسناد بالادستی و برنامه‌هایی که وزارت نفت به مجلس ارایه داده بود تا چند سال پیش باید به سقف تولید 5.5 میلیون بشکه تولید نفت می‌رسیدیم اما هیچ کار نکردیم.

وی با بیان اینکه مسوولان مطابق منافع ملی عمل نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اکنون فلرها بیهوده می‌سوزند و باعث هدررفت منابع و آلودگی هوا می‌شوند، برای منازل هیچ انرژی دیگری غیر از گاز تعریف نکردیم و سبد انرژی را متنوع نکردیم فقط به منازل اعلام کردیم که گازرسانی را توسعه می‌دهیم اما از سوی دیگر دایم به مردم ایراد می‌گیریم که مصرف گاز بالاست، سوال آینکه آیا باید هیزم و برق مصرف کنیم؟ در کشورهایی مثل هندوستان و چین یا اروپا سبد انرژی را با برق تعریف کرده‌اند و ما مصرف خودمان را با آنها مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم مصرف گاز در ایران بالاست و مشکلات را گردن مردم می‌اندازیم.

خادمی تاکید کرد: مصرف انرژی در کشوری که در نظر دارد توسعه پیدا کند و کارخانجات، صنعت و پتروشیمی احداث شود باید بالا برود، همان‌گونه که چین 26 برابر ما انرژی ما مصرف می‌کند، ما مدیریت درست نداریم و منظور از مدیریت در کشور ما افزایش برداشت از میادین نیست، منظور این است که در زمستان گاز و در تابستان برق صنایع و کارخانجات را قطع کنیم. در دنیایی که یک ساعت کار هم کشور را از رقبا جلو می‌اندازد ما به یک‌باره چندین ماه بخشی از کارخانجات را تعطیل یا مازوت مصرف می‌کنیم و از سوی دیگر تنها راه ما این است که قیمت‌ها را پلکانی افزایش دهیم.

وی بیان داشت: پیک مصرف گاز در کشور ما حدود 850 میلیون متر مکعب در روز است، یعنی مصرف با تولید برابر است و اگر سبد انرژی را تغییر ندهیم تا یک دهه آینده نیاز به 2 میلییارد متر مکعب در روز گاز داریم و 16 سال آینده این میزان به 3 میلیارد متر مکعب خواهد رسید و دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان باید گاز را وارد کند و این در حالی است که روسیه 19 درصد بازار دنیا را در اختیار دارد و ما بازاری نداریم. جنگ روسیه و اوکراین بهترین فرصت برای بازاریابی در زمینه گاز بود اما از آن هم استفاده نکردیم و تنها راهکارمان بحث سوآپ بود، این نشان از عدم پاسخگویی مجلس و دولت است.

این نماینده سابق مجلس گفت: طبق اسناد بالادستی ما باید در زمینه تولید برق به 100 هزار مگاوت ظرفیت نصب شده برسیم تا به مشکل برنخوریم اما امروز هر تابستان با توجه به مصرف بالای برق و چالش تامین دوباره سراغ بخش تولید و توقف فعالیت می‌رویم و این سیکل باطل هر سال ادامه دارد.

 

ارسال نظر