70 درصد تجهیزات آب‌شیرین‌کن‌ها باید در داخل کشور ساخته شود

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۷۷

 مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز سامانه‌های آب شیرین‌کن در داخل کشور ساخته شود.

«احمد سیاحی» افزود: شرکت‌های آبفا و ساتکاب با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها درصدد تولید، انتقال دانش و فناوری ساخت این تجهیزات در داخل کشور هستند.

وی اضافه کرد: کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی‌های آن، کمتر از یک سوم متوسط جهانی است؛ از این رو مساله تامین آب کشاورزی و صنعت و به ویژه آب شرب از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و بایستی از منابع موجود در این بخش به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی و اجتماعی کشور به خودکفایی حوزه آب و انرژی وابسته است، گفت: بدین‌منظور ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز این صنعت در زمینه اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب و فاضلاب و به ویژه در رابطه با سامانه‌های آب‌شیرین‌کن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سیاحی با اشاره به اینکه دنیا در زمینه استفاده از آب شیرین‌کن‌ها به صورت جدی و اساسی ورود پیدا کرده است، ادامه داد: به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز حدود ۷۶ میلیون مترمکعب آب از سامانه‌های آب شیرین‌کن دنیا تامین می‌شود.

 مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت آب و فاضلاب کشور، افزود: در حال حاضر میزان تولید آب شیرین‌کن‌های خاورمیانه حدود ۲۶ میلیون مترمکعب است که سهم عربستان از این رقم حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و سهم کشور ما کمتر از نیم میلیون مترمکعب است.

وی تاکید کرد: براساس تکالیف قانونی موجود در کشور بایستی تا پایان برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد آب مورد نیاز شهرهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از طریق آب شیرین‌کن‌ها تامین شود.سیاحی ادامه داد: همچنین در طی این مدت باید ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز سامانه‌های آب شیرین‌کن نیز در داخل کشور ساخته شود که هم‌اکنون بخش زیادی از اقلام مورد نیاز این سامانه‌ها از جمله پرشر وسل‌ها، پمپ‌های فشارقوی، تجهیزات ابزار دقیق، شیرآلات و ممبران‌ها از خارج کشور وارد می‌شود.

مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت خودکفایی در این عرصه بایستی با استفاده از خلاقیت شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان شاهد تولید، انتقال دانش و فناوری ساخت این تجهیزات در داخل کشور با رعایت کیفیت کالا، خدمات و مدت زمان ارایه باشیم.سیاحی تاکید کرد: با توجه به ارتباط خوبی که بین شرکت‌ آب و فاضلاب کشور و مجموعه ساتکاب به عنوان متولی تامین این تجهیزات با سندیکاها و انجمن‌های این بخش وجود دارد، آماده هستیم که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و استارتاپ‌ها بتوان ساخت تجهیزات مورد نیاز این بخش را در داخل انجام داد.

 

ارسال نظر