تب نفت در سایه التهابات سیاسی منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۰:۲۴:۴۰
کد خبر: ۱۶۰۶۷۱

گروه انرژی |

بامداد جمعه 13 دی‌ماه سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد به همراه تنی چند از فرماندهان گروه حشدالشعبی به شهادت رسید. این اتفاق از همان نخستین ساعات در برخی بازارهای جهانی از جمله نفت و طلا اثر خود را نمایان کرد و موجب رشد یک‌باره قیمت‌ها در بازارهای جهانی این محصولات شد. براین اساس قیمت نفت تا 4.31 درصد افزایش یافت، ‌گرچه این نوسان قیمت در ساعاتی بعد ادامه یافت و میزان رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی کمی کاهش پیدا کرد و به 3.83 درصد رسید. در واقع بازار جهانی نفت از این خبر با یک شوک قیمتی مواجه شد. آنچه بازار جهانی نفت در روزهای آینده با آن مواجه خواهد بود، به‌طور مستقیم به تصمیمات آتی در منطقه گره خورده است. ادامه تنش‌های سیاسی و نظامی می‌تواند نفت را به بالاتر از قیمت‌های کنونی هدایت کند. در این خصوص روزنامه تعادل نظرات تعدادی از کارشناسان حوزه انرژی و فعالان این بخش را جویا شده که هر یک برآورد کوتاه خود از آنچه پیش روی قیمت نفت در بازارهای جهانی قرار دارد را بیان کردند.

   هر تصمیمی

کل صادرات نفت منطقه را متاثر می‌سازد

 مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی| به دنبال شهادت سردار سلیمانی، قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود چهاردرصد افزایش یافت و هرنوع تغییر در این قیمت به واکنش‌ها نسبت به این اتفاق خواهد بود. در این خصوص امیدواریم کشورها اقدام به اتخاذ تصمیمی عقلایی کرده و از افزایش تنش‌ها بپرهیزند. انجام اقدام متقابل نظامی قطعا روی قیمت نفت تاثیرگذار بوده و بر صادرات نفت نه فقط از ایران که صادرات نفت عراق، عربستان و دیگر کشورهای منطقه نیز موثر خواهد بود. در واقع ادامه تنش سیاسی هم صادرات نفت از خاورمیانه و هم قیمت جهانی این محصول را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در صورت اخذ تصمیم عقلایی می‌توان به بازگشت قیمت نفت امیدوار بود.

   امریکا نیز نیازمند آرامش در بازار نفت است

محمدعلی خطیبی، کارشناس انرژی و نماینده سابق ایران در اوپک|باقی ماندن آرامش در خاورمیانه عاملی است که بازار جهانی نفت به آن نیاز دارد. در این خصوص موضع ایران و عراق در ایجاد آرامش یا افزایش تنش‌ها بسیار اثرگذار بوده و بر قیمت آتی نفت در بازارهای جهانی تاثیر مستقیم دارد. قیمت نفت همیشه تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار داشته و تازمانیکه ثبات سیاسی نداشته باشیم نخواهیم توانست از نوسانات آتی قیمت نفت به درستی صحبت کنیم. اما این موضوع تنها محدود به کشورهای خاورمیانه نیست، باتوجه به اینکه امریکا نیز آماده نقش‌آفرینی در بازار نفت و عرضه نفت تولیدی‌اش در بازار است، خود نیز به ثبات و آرامش در بازارها نیازمند است. باید منتظر تصمیمات آتی کشورهای منطقه و امریکا در خصوص شرایط پیش آمده ماند. ادامه تنش‌ها می‌تواند به اقدامات خرابکارانه و انفجار در حوزه‌های نفتی منطقه از جمله در ایران و عراق منتهی شود که در این صورت قیمت نفت با نوسانات قابل ملاحظه‌ای روبرو خواهد شد. باید امیدوار باشیم که آرامش به خاورمیانه بازگردد.

   تبعات رویارویی نظامی

 بر بازار نفت گسترده خواهد بود

 منصور دفتریان ، کارشناس انرژی و قائم‌مقام سابق انجمن نفت ایران| شوک قیمتی ایجاد شده در بازار جهانی نفت می‌تواند یک شوک مقطعی باشد و منطقا روند افزایش قیمت این محصول نباید ادامه داشته باشد که البته این در صورتی خواهد بود که به دنبال ترور صورت گرفته شاهد شکل‌گیری رویارویی نظامی در منطقه نباشیم. قطعا اگر تصمیمات آتی کشورها به رویارویی نظامی در منطقه منتهی شود، باید منتظر تبعات قیمتی گسترده‌ای در بازار جهانی نفت بود. بدون شک اتفاقاتی نظیر آنچه رخ داده به ایجاد یک شوک قیمتی منتهی خواهد شد اما این تب قیمتی در صورت کاهش التهابات، فروخواهد نشست.

   ادامه تنش‌ها، قیمت نفت را

به بیش از ارقام فعلی می‌رساند

 حمید حسینی ، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی| به دنبال آنچه که رخ داده، نه فقط نفت که طلا هم در بازارهای جهانی با افزایش قیمت همراه شد که این نشان‌دهنده نگرانی جهانی نسبت به آنچه رخ داده، است. این افزایش قیمت‌ها شوک‌های قیمتی هستند اما نمی‌توان گفت که تا چه مدت دوام می‌آورند. من تصور می‌کنم تصمیم امروز (شنبه) پارلمان عراق در مورد مسائل اخیر، به میزان قابل ملاحظه‌ای تعیین‌کننده است. در صورتی که پارلمان عراق تصمیم به پایان حضور امریکا در عراق بگیرد، تنش‌ها در منطقه بسیار کاهش خواهد یافت گرچه احتمال اخذ چنین تصمیمی کم است. بازگشت قیمت نفت تنها در صورت آرامش در منطقه امکان‌پذیر خواهد بود و در صورتی که تنش‌ها تشدید شود، طی روزهای آینده باید منتظر افزایش بیشتر قیمت نفت به بیش از آنچه که اکنون رسیده است، باشیم. کمااینکه معتقدم روز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی، نوساناتی در قیمت نفت را شاهد خواهیم بود.

 

 

ارسال نظر