قرار باشد تحریم‌ها برداشته شود، محدود به یک کشور نخواهد بود

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۷۹
قرار باشد تحریم‌ها برداشته شود، محدود به یک کشور نخواهد بود

نخستین رویداد نوآوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف»، امروز با حضور بیژن زنگنه در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. وزیر نفت با تاکید بر اینکه برنامه جدید این وزارتخانه، حمایت از سازندگان داخلی با طرح ضمانت خرید است، عنوان کرد: این حمایت به گونه‌ای خواهد بود که این وزارتخانه خرید از سازندگانی که کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را بسازند و گواهی کیفی آن را دریافت کنند، تضمین می‌کند. بیژن زنگنه بیان کرد: فاز نخست 9 قرارداد در بخش بالادستی، پنج قرارداد اکتشاف و 12 قرارداد برای ساخت انستیتو پایین دستی بر اساس گزارش‌های ارایه شده پایان یافته و اجرای فاز دوم آن آغاز شده است. وزیر نفت با بیان اینکه اراده صنعت نفت این است که دانشگاه‌ها درگیر حل مسائل صنعت نفت باشند و این صنعت در مسیر پیش‌رو از آنها حمایت خواهد کرد.  وی ادامه داد: بازکردن درهای پژوهشگاه صنعت نفت روی دانشجویان و استارت‌آپ‌ها و حمایت ویژه از آنها را به‌طور جدی دنبال خواهیم کرد. وزیر نفت با بیان اینکه «پیشنهادمان را برای تاسیس صندوق نوآوری صنعت نفت با سرمایه اولیه 100 میلیون تومان بزودی ارایه خواهیم داد»، گفت: طی مشورت با صاحب‌نظران طرحی برای استقرار استارت‌آپ‌ها در منطقه ری ارایه شده و پیش بینی این است 150 استارت‌آپ را بتوانیم در ری مستقر کنیم. این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: به نیروهای جوان و خلاق امیدوارم و تلاشم این است تجربه خود را به‌صورت رایگان در اختیار جوانان قرار دهم تا در بخش‌های مختلف صنعت نفت ابراز وجود کنند. زنگنه همچنین در خصوص حمایت از سازندگان داخلی گفت: برنامه جدید وزارت نفت، حمایت از سازندگان داخلی با طرح ضمانت خرید است؛ به گونه‌ای که این وزارتخانه خرید از سازندگانی که کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را بسازند و گواهی کیفی آن را دریافت کنند، تضمین می‌کند.

   توپ مشکل سوخت   در زمین خودروسازها

زنگنه در ادامه به موضوع پالایشگاه‌سازی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر مخالف پالایشگاه‌سازی کسی است که تولید بنزین را از 52 میلیون لیتر با افزایشی 2.2 برابری به 110 میلیون لیتر رسانده، اگر موافق پالایشگاه‌سازی بودم، چه می‌کردم؟

وی افزود: چه کسی در تاریخ ایران موفق شده این مقدار به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه کند؟

وزیر نفت با بیان اینکه «یک عده علاقه دارند چیزهایی را بگویند و ما توضیح می‌دهیم و برخی اوقات مثل بازار مسگرها، شنیده نمی‌شود»، گفت: واقعیت این است اقداماتی که در این دوران شده بسیار بزرگ است و در پالایشگاه‌های مختلفی جون تبریز، اصفهان، بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس، آبادان و... کارهای خوبی انجام گرفته است. وی ادامه داد: هنوز نتایج اقدامات پالایشگاه آبادان بیرون نیامده چرا که طرح‌های آن هنوز در حال اجرا است.

زنگنه با بیان اینکه «طرح سیراف در حال اجرا است»، گفت: با بانک مرکزی تفاهم کرده‌ایم که 20 هزار میلیارد تومان بانک‌ها برای پالایشگاه سیراف تسهیلات دهند که تمامی کارهای لازم در این زمینه انجام شده است. وی افزود: باید توجه داشت که حل مشکل سوخت کشور را نباید فقط در پالایشگاه‌ها جست‌وجو کرد بلکه باید در تکنولوژی تولید خودرو دنبال کرد؛ بخشی در کارخانه‌ها و بخشی در نوع سوخت باید پیگیری شود و در این زمینه سوخت CNG را باید مورد حمایت قرار دهیم که در این صورت سوخت 50 سنتی بنزین تبدیل به سوخت 20 سنتی گاز می‌شود.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص سفر احتمالی وی به کشور ژاپن گفت: هنوز مشخص نیست که با رییس‌جمهوری به ژاپن بروم اما اگر چنانچه قرار باشد بحث تحریم‌ها برداشته شود، محدود به یک کشور نیست. وی افزود: بانک مرکزی طلب نفتی ایران از کره جنوبی و سایرکشورها را دنبال می‌کند و یکی از دلایل تحریم نفتی ایران و ونزویلا از سوی امریکا، به دست آوردن بازار برای تولیدات نفت غیرمتعارف این کشور بوده تا آنجا که درسال‌های 2018 و 2019 هر سال 105 میلیون بشکه به تولیدات نفت امریکا اضافه شده است. زنگنه تصریح کرد: بر این اساس و با وجود بازار فروش، سرمایه‌گذاران تشویق شدند تا روند تولید ادامه پیدا کند و این کار با خارج کردن ایران و ونزویلا ازبازار نفت انجام شد.

وزیر نفت با بیان اینکه «باید بیش از آنکه نگران بازار باشیم، نسبت به عقب ماندن فناوری و پایین ماندن ضریب بازیافت در میادین نفت و گاز نگران باشیم»، گفت: پیش از این ثابت کردیم که بازار نفت را می‌شناسیم و می‌دانیم چگونه سهم ایران را از بازار احیا کنیم و چگونگی کسب بازار را نیز مطلعیم و باید تلاش شود تا تحریم‌ها را عزتمندانه ‌برداریم، در آن صورت بازار نیز به دست می‌آید.

 

ارسال نظر