کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۳۷

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی باوجود تحریم‌ها

ایرنا| ایران اسلامی در حالی که سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه می‌کند، اما صادرات محصولات پتروشیمی از پارس جنوبی در آبان ماه رشدی 39 درصدی را نشان می‌دهد. صادرات محصولات مواد غیر نفتی از اداره کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های امریکا روندی افزایشی دارد. به‌طوری که در آبان ماه امسال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار مواد غیر نفتی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۹ درصد و از حیث ارزش پنج درصد رشد داشته است. علاوه براین محدودیت‌های زیادی در زمینه کشتیرانی و بیمه کشتی‌ها و نفتکش‌ها علیه ایران وضع شده، اما این موارد مانع از رشد صادرات غیرنفتی که در راس آن محصولات پتروشیمی قرار دارد، نشد. مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به صادرات یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۴۵۸ تن محصول در آبان ماه از این منطقه، گفت: این محصولات متانول، پروپان، بوتان، پلی اتیلن سبک و سنگین، آمونیاک، گوگرد، استایرن، نفت خام و.... را شامل شد. احمد پورحیدر اضافه کرد: ارزش صادرات این محصولات در هشتمین ماه سال جاری، بیش از ۵۷۴ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۷۵۴ دلار برآورد می‌شود.

کمک بلاعوض برای گازسوز کردن خودروهای عمومی

ایرنا| معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جزییاتی از کمک بلاعوض دولت برای گازسوز کردن خودرو‌های عمومی مطرح کرد. حمید قاسمی در تشریح جزییات مصوبه نشست فوق‌العاده شورای اقتصاد گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو‌های عمومی مشمول اجرای این طرح می‌شوند. معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: با اجرای این طرح به همه خودرو‌های عمومی بنزین سوز تسهیلات پرداخت می‌شود تا نسبت به دوگانه‌سوز کردن اقدام کنند سپس بعد از تبدیل خودرو‌های عمومی بنزین‌سوز، سهمیه بنزین این خودرو‌ها به دوگانه‌سوز کاهش می‌یابد. وی تصریح کرد: همه وانت بار‌های سبک و سنگین، تاکسی‌ها، ون‌ها، مسافربر‌های شخصی مشمول اجرای این طرح ملی می‌شوند. قاسمی اضافه کرد: با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود، تقاضا برای مصرف روزانه سی‌ان‌جی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد و به همین نسبت هم مصرف روزانه بنزین کشور کاهش می‌یابد و عملا با اجرای این طرح ضمن استفاده بیشتر از ظرفیت افزایش تولید گاز و زیرساخت‌های صنعت سی‌ان‌جی، مصرف بنزین کشور بدون کوچک‌ترین تغییری در قیمت مدیریت می‌شود. معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه برآورد تقریبی اجرای این طرح ملی حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، گفت: هزینه سرمایه‌گذاری این طرح از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات این فرآورده نفتی جبران می‌شود که علاوه بر دستاورد‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت مایع، منجر به ارزآوری قابل توجهی برای اقتصاد کشور در شرایط تحریم‌های غیرقانونی خواهد شد.

فروش ۲۵ درصد سهام شرکت نفت عمان

ایسنا| شرکت دولتی نفت عمان قصد دارد ۲۰ تا ۲۵ درصد از سهام خود را در عرضه اولیه عمومی سهام تا پایان سال میلادی آینده به فروش رساند.محمد الرومهی، وزیر نفت عمان در کنفرانسی در دوبی به خبرنگاران گفت: اگر برنامه عرضه اولیه عمومی سهام اجرا شود، شرکت نفت عمان دومین شرکت ملی نفت پس از آرامکوی سعودی در منطقه خلیج فارس خواهد بود که سهام خود را عرضه می‌کند. وزیر نفت عمان گفت: این کشور قصد دارد بیش از ۲۰ میلیارد دلار در فعالیتهای پایین دستی در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری کند. برنامه عرضه اولیه عمومی سهام با هدف مقابله با کسری بودجه به دلیل پایین ماندن قیمتهای نفت و کسب نقدینگی لازم برگزار خواهد شد. عمان در فاصله ژانویه تا سپتامبر ۱.۵۴۵ میلیارد ریال عمان معادل چهار میلیارد دلار کسری بودجه داشته است. وزیر نفت عمان همچنین ابراز امیدواری کرد توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش تمدید شود و گفت: هیات عمانی در مذاکرات هفته جاری در وین از تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۰ حمایت خواهد کرد.

برنت ۶۱ دلار و ۱۷ سنت شد

تسنیم| قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با ۳۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش به ۶۱ دلار و ۱۷ سنت رسید. در آستانه نشست مهم اوپک و متحدانش برای بحث در مورد تمدید توافق کاهش تولید و در حالی که آمارهای صنعتی نشان می‌دهد ذخایر نفت خام امریکا بیش از حد انتظار کاهش داشته است، قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با 35 سنت معادل 0.6 درصد افزایش به 61 دلار و 17 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم 31 سنت معادل 0.6 درصد رشد داشت و به 56 دلار و 41 سنت رسید. به گفته مقامات عراقی، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه موسوم به اوپک پلاس خود را برای موافقت با کاهش بیشتر تولید نفت در نشست این هفته در وین آماده می‌کنند.

 

ارسال نظر