تبعات قطعی برق برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۶:۴۹
کد خبر: ۱۲۶۲۷۰

ایلنا|

یک کارشناس امنیت انرژی اظهار داشت: با استناد به ماده ۴۹ قانون برنامه ششم، دولت موظف است از سال اول برنامه اقدامات لازم را در راستای تشکیل بازار منطقه‌یی و ایجاد قطب (هاب) منطقه‌یی برق به عمل آورد، به‌طوری که شبکه برق کشور از شمال، جنوب، شرق و غرب به کشورهای همسایه متصل شود. اما قطعی مکرر برق در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که دستیابی به این هدف هم به این آسانی میسر نخواهد بود و تامین سرمایه و تکنولوژی مشکل اساسی است.  امید شکری در مورد اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای ایران گفت: با توجه به مزایای بسیار انرژی‌های تجدیدپذیر، همه کشور‌ها در نظر دارند سهم انرژی تجدیدپذیر را در سبد ملی انرژی خود افزایش دهند.

وی ادامه داد: ایران پتانسیل خوبی در زمینه انرژی خورشیدی و بادی دارد. ایران سالانه به‌طور متوسط 300 روز آفتابی دارد. تحقیقات متعددی در مورد پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر ایران و لزوم بهره‌برداری صحیح از این پتانسیل‌ها انجام شده است. طی مطالعه‌یی که توسط محققین دانشگاه صنعتی «لاپنرانتا» در فنلاند انجام گرفت، ایران با داشتن منابع عظیم انرژی‌های تجدیدپذیر با جذب سرمایه 187 میلیارد دلاری در این بخش می‌تواند تا سال 2030 کلیه برق مصرفی را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: محققان در دانشگاه صنعتی لاپنرانتا در تحقیق خود نشان دادند که کشورهای اصلی‌ تولید‌کننده نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه مِنا) می‌توانند در کمتر از دو دهه منابع گسترده‌ا‎ی از انرژی‌های تجدید‌‌پذیر خود را به فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور تبدیل کنند. براساس این مطالعه شبکه برق بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور متوسط 50 الی 60 درصد ارزان‌تر از سایر گزینه‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک هزینه دارد.  وی در مورد اقدامات ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در دوران پسابرجام گفت: پس از برجام، ایران بارها اعلام کرده است برای دستیابی به اهداف خود در زمینه انرژی احتیاج به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی دارد. انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از این قاعده مستثنی نبود. ایران انتظار داشت تا شرکت‌های خارجی زیادی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند این در حالی است که فقط دو قرارداد مهم سرمایه‌گذاری به امضای ایران و شرکت‌های اروپایی رسید.

شکری اضافه کرد: یکی از این قراردادها، قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی در استان کرمان بود. طبق این قرارداد شرکت کرکس انگلستان نیروگاه 600 مگاواتی در استان کرمان احداث خواهد کرد. قرار شده است این نیروگاه هر شش ماه یک بار شبکه‌های ۱۰۰ مگاواتی راه‌اندازی کند. قرارداد مهم بعدی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر که توسط ایران و شرکت‌های اروپایی امضا شد، ایران با شرکت نروژی «ساگا انرژی» برای احداث نیروگاه خورشیدی در کویر به توافق رسید. طبق این قرارداد نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت مجموعاً دو گیگاوات در چند محل در اطراف کویر مرکزی ایران (دشت کویر) احداث خواهد شد.

این کارشناس امنیت انرژی در مورد تاثیر خروج امریکا از برجام بر این قرارداد‌ها گفت: به‌دنبال خروج شرکت توتال از پروژه فاز 11 پارس جنوبی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هم شرکت نروژی ساگا، ایران را ترک کرد و انتظار می‌رود شرکت کرکوس نیز از صنعت انرژی تجدیدپذیر ایران خارج شود.

وی با اشاره بر اهمیت این انرژی‌ها در تولید برق ایران گفت: افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید الکتریسیته و به‌طور کلی در سبد انرژی مصرفی باعث خواهد شد هم قسمتی از آلودگی هوا کاسته شود و هم ایران بتواند مقدار گازهای گلخانه‌یی را طبق الزامات اجلاس زیست محیطی پاریس کاهش دهد. شکری ادامه داد: در این میان، وزارت نیرو گام‌هایی اساسی برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور برداشته است.

 

 

ارسال نظر