کارواش درب منزل!

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۳۴
کارواش درب منزل!

گروه انرژی

برای خیلی‌ها، کارواش رفتن همواره یکی از بزرگ‌ترین معضلات بوده است. جدا از وضعیت نه‌چندان منظمی که برای ورود به اغلب کارواش‌های سنتی وجود دارد، پرداخت اجباری انعام به کارکنان و زمانی که باید به اجبار در مکان کارواش صرف شود، درنهایت باعث می‌شود شمار زیادی از صاحبان خودروها، عطای نظافت آن را به لقای آن بخشیده و اتومبیل‌شان را به جایی برای نوشتن عبارت «لطفا مرا بشویید» تبدیل کنند.

به‌طور کلی در دنیا 4 روش برای شست‌و‌شوی اتومبیل‌ها با آب مرسوم است. شست‌و‌شوی اتوماتیک، شست‌وشوی تونلی، شست‌وشوی سلف‌سرویس و شست‌وشوی دستی. این روزها اما نام روش‌های شست‌و‌شوی اتومبیل «نانو» بسیار به چشم می‌خورد. روش‌هایی که از دیدگاه بسیاری برای کاستن از حجم آب مصرفی در کارواش‌های سنتی بسیار عاقلانه به‌نظر می‌رسد.

مواد نانو در واقع موادی شیمیایی هستند که در مقیاسی بسیار کوچک تولید می‌شوند. این روش تولید برای ایجاد ویژگی‌های جدید در این مواد در قیاس با ورژن غیرنانوی همان ماده است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که مواد نانو عملا، فصلی جدید را در هر نوع شست‌وشویی ایجاد کرده و این تصور کلاسیک که «آب» پای ثابت هرگونه شست‌وشویی است را به چالش بکشند.

 هر چند اغلب بر این باور هستند که این روش در ایران طرفدار چندانی ندارد، بررسی‌های همشهری نتایجی متفاوت را به‌دنبال داشته است. کارواش‌های نانو پای خود را به استارت‌آپ‌ها باز کرده و با بهره‌گیری از فضای به وجود آمده در این زمینه، برای خود مشتریانی جمع کرده‌اند.

از نمونه‌های داخلی این کارواش‌ها مدعی است که تفاوت آن با دیگر کارواش‌های نانو در آن است که خدمات شست‌و‌شوی اتومبیل را در درب منزل یا پارکینگ شما انجام می‌دهد. در این استارت‌آپ که خدمات دیگر مرتبط با خودرو نیز ارائه می‌شود، شما نوع شست‌و‌شو را انتخاب کرده و سپس با فرد موردنظر ساعت مدنظرتان را هماهنگ می‌کنید.

یکی از کارشناسان در مورد میزان استقبالی که کاربران از کارواش نانو کرده‌اند به «تعادل» می‌گوید: «ما کارمان را از 10 آذر ماه شروع کردیم، استقبال از کارواش نانو از انتظار ما بیشتر بوده است.

اکنون به‌صورت متوسط روزانه 40 الی 45 خودرو متقاضی این نوع از شست‌و‌شوها هستند.»

البته این دسته کارواش‌ها نمونه‌های خارجی فراوانی دارد. «اکو اسمارت واترلس اتوکار» یکی از نمونه‌های خارجی این کسب و کار است که در آستین تگزاس راه‌اندازی شده است. این اپلیکیشن در نقاط مختلفی همچون محل کار، پارکینگ و محل خرید به مشتریان خود خدمت ارائه می‌کند.

اما اگرچه در ظاهر و از لحاظ منطقی، جایگزین شدن کارواش‌های نانو با کارواش‌های سنتی بسیار قابل دفاع به نظر می‌رسد، اما این نوع کارواش‌ها نیز مخالفانی دارد.

رندی کرسل رییس سابق «انجمن کارواش‌های غرب امریکا» از همین دسته است. او به لس‌آنجلس تایمز می‌گوید: «از نظر من کارواش‌های بدون آب، یک جور حیله برای فروش محصولات شیمیایی که در این پروسه به کار می‌روند، محسوب می‌شوند.»

نگاهی به وب‌سایت فروشگاه آمازون تا حدودی صحبت‌های کرسل را تایید می‌کند. «تجهیزات شست‌و‌شوی بدون آب اتومبیل» یکی از گسترده‌ترین زیرمجموعه‌های فروش را در این وب‌سایت به خود اختصاص داده است. انواع اسپری‌ها و محلول‌هایی که در فرآیند این نوع شست‌و‌شو به کار می‌روند در این قسمت به فروش می‌رسد. این تجهیزات از 5 تا

37 دلار امریکا قیمت دارند.

کرسل همچنین زمان طولانی و نسبتا دو برابر لازم برای شست‌‌و‌شوی بدون آب اتومبیل در قیاس با روش‌های شست‌و‌شوی سنتی را نقطه ضعف بزرگ این روش می‌داند. کارواش‌های واتر اسمارت در جهان، اشکال جالب‌توجه دیگری غیر از نانو نیز پیدا کرده‌اند. برای مثال «واتراسمارت» نوعی از کارواش است که با صابونی‌ ساخته شده از نارگیل اتومبیل‌ها را شست‌و‌شو مى‌دهد.

 راه‌حل میانی

هر چند برخی تصور می‌کنند که کارواش‌های نانو در کشورهای پیشرفته بسیار مورد استقبال است اما واقعیت این است که عوامل مختلفی که در بالا از آن نام برده شد، باعث شده‌اند در پیشرفته‌ترین کشورها از لحاظ صنعتی نیز مردم زیادی هنوز طرفدار روش‌های سنتی کارواش و حتی کارواش‌های «دستی» در مقابل کارواش‌های «اتوماتیک» باشند.

از سویی، فرهنگ حمایت از مصرف بهینه آب در این کشورها سبب شده که کارواش‌های سنتی به سوی روش‌هایی حرکت کنند که بر پایه «تصفیه» و «بازچرخانی» آب مورد استفاده در هر شست‌و‌شو استوار هستند. طبق اطلاعات موجود در گزارش اتحادیه کارواش‌های ایالات‌متحده، بسیاری از صاحبان این مشاغل در این کشور به سوی این سیستم حرکت کرده‌اند.

 تجربه‌ای از کارواش نانو

حدود ساعت 5 عصر است که مردی با موتوری که در صندوق آن مواد شوینده نانو قرار دارد، به درب منزل می‌‌رسد. برایش طبیعی است که به‌عنوان مشتری که تا به حال تجربه این نوع از شست‌وشوی خودرو را نداشته‌ایم، پرسش‌هایی داشته باشیم.

توضیح می‌دهد که هر کدام از این مواد چه کاربردی دارند، یکی برای تایر ماشین، یکی برای سطح ماشین، موردی دیگر برای صندلی‌ها و... از بدنه خودرو شروع کرده و حدود یک ساعت مشغول شست‌وشو می‌شود. نتیجه

جالب توجه است؛ بدون آب هم ماشین تمیز می‌شود!

 

ارسال نظر