سیمرغ به ناوگان باربری هوایی کشور اضافه شد
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) با اشاره به اولین پرواز موفق هواپیمای ترابری سیمرغ، در روزهای گذشته، اعلام کرد: شاخصهایی که در مجموعه هسا محقق شده در تراز جهانی است.
به گزارش ایلنا، مهرداد بذرپاش ظهر سهشنبه در سفر خود به استان اصفهان ضمن بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، گفت: درخصوص ظرفیتهای مجموعه هسا شنیده بودم اما امروز متوجه شدم که عملکرد این مجموعه بسیار جلوتر از شنیدههاست. شاخصهایی که در مجموعه هسا محقق شده در تراز جهانی است. وی افزود: پیرو بازدید رییسجمهور از مجموعه هسا در سال گذشته و وعده پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ، در روزهای گذشته اولین پرواز موفق این هواپیما انجام و به مدار خدمترسانی اضافه شد که این خبر برای صنعت هوایی کشور نویدبخش است. وزیر راه و شهرسازی گفت: از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیتهای هواپیماسازی را در خدمت هواپیماهای مسافری نیز گسترش دهند.
در این زمینه به نقطه قابل قبولی رسیدهایم. بذرپاش با اشاره به ظرفیتهای مجموعه هسا برای افزایش تابآوری صنعت هوایی، اضافه کرد: این صنعت میتواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیماها را نیز تامین کند. صنعت هواپیمایی کاملا تحریم است که همین موضوع منجر به توسعه ظرفیتهای این حوزه شده است. وی ادامه داد: شاخص تابآوری صنعت نشان میدهد که چقدر یک صنعت در برابر تحریمها زمینگیر نمیشود. حضور مجموعههای همچون هسا میتواند تابآوری صنعت هوایی را تا حد زیادی افزایش دهد. امروز در کمتر موردی به ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور داریم و میتوان گفت همه نیازهای تعمیراتی هواپیمایی در داخل کشور انجام میشود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشورها نیز بر تواناییهای مجموعه هسا اذعان دارند، گفت: صنعت هواپیماسازی باید اعتماد به نفس ملی داشته باشد و از این رو نیازمند معرفی ظرفیتهای این صنعت به فعالان این حوزه هستیم.
بذرپاش اضافه کرد: امید است هرچه سریعتر بتوانیم هواپیمایی مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساختهای آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و میتوانیم با تامین دیگر زیرساختها، هواپیمای ایرانی کاملا داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریمها را در این بخش نیز بیاثر کنیم. وی تصریح کرد: دولت باید حامی اصلی صنعت هواپیمایی باشد تا ناوگان هواپیمایی ظرفیت مسافری را افزایش دهد. بنابراین از ظرفیتهای مالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری برای حمایت از مجموعههای فعال به کار میگیریم.
توافق برای ساخت هواپیمای مسافری با مشارکت سایر کشورها
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نخستین پرواز موفق هواپیمای ترابری سیمرغ در روزهای گذشته گفت: توافق شد که در کوتاهترین زمان ممکن نخستین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حملونقل مسافری کشور اضافه شود. به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی گفت: از مدیران مجموعه هسا خواستاریم که ظرفیتهای هواپیماسازی را درخدمت هواپیماهای مسافری نیز گسترش دهند، در این زمینه به نقطه قابلقبولی رسیدهایم و توافق شد که در کوتاهترین زمان ممکن اولین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حملونقل مسافری کشور اضافه شود. بذرپاش با اشاره به ظرفیتهای مجموعه هسا برای افزایش تابآوری صنعت هوایی، اضافه کرد: این صنعت میتواند تکنولوژی تعمیرات قطعات هواپیماها را نیز تأمین کند. صنعت هواپیمایی کاملاً تحریم است که همین موضوع منجر به توسعه ظرفیتهای این حوزه شده است.
وعده بهرهبرداری از هواپیمای داخلی در 1404
پیش از این، محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی در 18 مهر سال 1401 وعده داده بود تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای ساخت داخل وارد چرخه پروازی شود. محمدی بخش در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافری، هواپیماهای ۱۲ و ۱۷ نفره ایرتاکسی اظهار کرده بود: دولت سیزدهم در تولید هواپیما سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صنعت و معدن و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به صورت کنسرسیومی سهجانبه مامور کرده است تا طراحی، تولید و ساخت هواپیمای ایرانی انجام شود. وی افزوده بود: در این میان تامین منابع مالی و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان بر عهده وزارت صمت و تولید بر عهده وزارت دفاع است. ما به کارکرد هواپیماهای کوچک و ایرتاکسی در اقتصاد هوانوردی به عنوان یک هدف زودبازده توجه میکنیم.
در حوزه ایرتاکسی نیز راه برونرفت از مشکلات را گسترش هوانوردی منطقهای میدانیم که در آینده نزدیک موضوع نهایی میشود. او اظهار کرده بود: در تولید هواپیماهای بومی که اولویت دولت است مواردی در دستور کار قرار دادهایم. مهمترین موضوع این است که سرریز دانش کارخانه هواپیماسازی به بقیه بخشها محقق شود. محمدی بخش تصریح کرده بود: ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم که باید از طریق برنامه ساخت داخل، واردات هواپیمای نو و خرید هواپیمایی کارکرده اقدام کنیم. امروز عمده نقص و کمبود ما در صنعت در حوزه تامین هواپیماست. در این راستا این کنسرسیوم سه جانبه بین سه وزارتخانه تشکیل شد و پیشبینی میکنم تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای مسافری ایرانی وارد ناوگان هوایی مسافر شود.
دستور ساخت 8 هواپیمای مسافری
قبل از این اظهارات رییس سازمان هواپیمایی، در جریان بازدید رییسدولت سیزدهم از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در 27 خرداد 1401 بودجهای برای این مجموعه در نظر گرفته شد تا با استفاده از آن به نیت امام رضا (ع) 8 فروند هواپیمای مسافربری تولید شود. فردای انتشار این خبر نیز ریس جمهور در اجتماع مردمی هستههای جهاد و پیشرفت در حسینیه جماران با اشاره به خبری که از دستور وی مبنی بر ساخت هواپیما صادر شد، گفت: من در گذشته سفری به تاتارستان داشتم و از کارخانه هلیکوپترسازی آنجا بازدید کردم. آنچه من دیروز در شرکت هواپیماسازی اصفهان دیدم، حتماً و بهمراتب کارش ارزشمندتر و دقیقتر از آن جایی بود که در تاتارستان دیدم. انواع پرندهها در شرکت ایرانی با استانداردهای دنیا ساخته میشود. من از آنها خواستم هواپیمایی با 72 سرنشین را بسازند، این انتظارِ تحققناپذیر نیست.
