هزینه ساخت نهضت ملی مسکن چقدر است؟

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۲۱:۳۳:۲۷
کد خبر: ۲۰۷۶۹۴
هزینه ساخت نهضت ملی مسکن چقدر است؟

ایرج رهبر در نشست خبری با اشاره به قیمت مقطوع ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر، اظهار کرد: قیمت مقطوع مشکلاتی را برای سازندگان به‌وجود آورده بود.

به گزارش تسنیم، وی با بیان این‌که در نهضت ملی مسکن نیز وزارت راه و شهرسازی بر انجام ساخت و ساز با قیمت مقطوع تاکید دارد، افزود: قیمت‌های متفاوتی از سوی مسئولان ذی‌ربط برای هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام می‌شود ما از وزارت راه و شهرسازی خواسته‌ایم از سازمان برنامه و بودجه در این رابطه تبعیت کند.

رهبر توضیح داد: سازمان مذکور کارشناسان خیلی قَدَری دارد که ریز آیتم‌های مربوط به نهاده‌های ساختمانی را با دقت بسیار بالا محاسبه کرده و با توجه به تورم هر سه ماه یکبار شاخص تعدیل را اعلام می‌کنند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: پس از مذاکرات متعدد، وزارت راه و شهرسازی با هزینه ساخت حدود ۱۰ میلیون تومانی برای هر مترمربع نهضت ملی مسکن موافقت کرده است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین مسئله ساخت و ساز پروژه‌های نهضت ملی مسکن تامین مالی است، افزود:‌در دوره اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی بارها اعلام کردیم که برای ساخت واحدهای "طرح اقدام ملی" آورده متقاضیان و وام ۳۰۰ میلیون تومانی پاسخگو نیست.

رهبر ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد دادیم از سرمایه بخش خصوصی برای ساخت و سازها استفاده شود که به آن توجهی نشد. در پروژه‌های نهضت ملی مسکن توان تامین آورده از سوی متقاضیان حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است که با وام ۳۰۰ میلیون تومانی (قبل از افزایش به ۵۵۰ میلیون تومان) حدود ۵۰۰ میلیون تومان می‌شد.

وی اضافه کرد: با این مبلغ وام و آورده متقاضیان برآوردهای ما نشان می‌داد که هزینه ساخت دو برابر رقم مذکور یعنی حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

وی راهکار ساخت و ساز سریع پروژه‌های نهضت ملی مسکن را استفاده از سرمایه بخش خصوصی اعلام و بیان کرد: پیشنهاد داده‌ایم از همان پروژه‌ها به ازای منابع مالی بخش خصوصی به آنها واحد واگذار کنند. یا این‌که در جاهای دیگر به ما زمین واگذار کنند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که ۲ سال زمان برد تا موضوع تهاتر در نهضت ملی مسکن را جا بیندازیم.

رهبر با تاکید بر این‌که اجرای نهضت ملی مسکن مدیریت جهادی می‌خواهد، گفت: مدیریت جهادی به این معنی که مدیران قدرت تصمیم‌گیری سریع و ابلاغ آن را داشته باشند. در زمان حاضر چون مدیران اختیار ندارند منتظر تصمیم‌گیری شورای عالی مسکن می‌مانند و پس از آن در رابطه با موضوعی تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی به وضعیت بازار مسکن گریزی زد و گفت:‌ به دلیل رکود حاکم بر بازار، قیمت مسکن ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

رهبر بیان کرد: در واقع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده‌اند.

ارسال نظر