هشدار نسبت به حذف مشاوران املاک

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۲:۵۳:۴۵
کد خبر: ۲۰۶۸۲۵
هشدار نسبت به حذف مشاوران املاک

گروه راه و شهرسازی| 

نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت رایگان اجاره‌نامه واکنش نشان داد و گفت: ما حذف شدنی نیستیم. این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که چهارشنبه هفته گذشته سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور با هدف ثبت رایگان اجاره‌نامه راه‌اندازی شد.

به گزارش «تعادل»، 20 میلیون نفر در قالب 6 میلیون خانوار، در کشور مستاجر هستند. خانوارهایی که هر سال یا هر چند سال یک بار، بالاجبار به هنگام عقد قرارداد اجاره، موظف به پرداخت حق کمیسیون بنگاه‌های املاک و 9 درصد مالیات ارزش افزوده هستند. این جمعیت با راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور، بدون مراجعه به بنگاه، تنها با درج اطلاعات خود و موجر در این سامانه می‌توانند نسبت به ثبت اجاره‌نامه‌های خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی، رایگان و بدون پرداخت مالیات اقدام کنند.

به این ترتیب، در صورتی که استفاده از این سامانه فراگیر شود، هم درآمد مشاوران املاک به‌شدت دچار افت خواهد شد و هم درآمدهای مالیاتی دولتی آسیب خواهد دید. بی‌تردید، تعداد معاملات اجاره همواره از تعداد معاملات ملکی بیشتر است. به ویژه در دوران رکود معاملاتی، بخش قابل توجهی از درآمد بنگاه‌های ملکی از محل دریافت حق کمیسیون اجاره تامین می‌شود. از این رو، پیش بینی می‌شود که تعداد بنگاه‌های ملکی کشور که طی دو دهه اخیر به‌شدت افزایش یافته بود، طی سال‌های آتی، کمتر و کمتر شود و مشاوران کنونی مجبور به فعالیت در سایر مشاغل شوند. 

سرنوشت پیش‌فروش ساختمان  تکرار می‌شود؟

با وجود این پیش‌بینی، داود بیگی‌نژاد، نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرده است که ریل‌ استیت (Real estate) همیشه بازوان پرتوان بازار مسکن بوده‌ که باعث شده‌اند سرمایه‌های خُرد به سمت تولید مسکن حرکت کند. از این رو تضعیف این صنف به کسی کمک نمی‌کند و خُسران را به همراه دارد. بیگی‌نژاد با بیان اینکه مشاوران املاک جزو اصول اصلی ساختمان هستند، گفت: در قانون پیش‌فروش ساختمان، قانونگذار مشاوران املاک را حذف کرد بعد از این اتفاق آیا پیش فروش رونق پیدا کرد؟ این نوع ساخت و ساز متاسفانه از بین رفت و یکی از راهکارهای جذب سرمایه از کف بازار بلااستفاده مانده است.نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه «ما حذف شدنی نیستیم»، گفت: با حذف مشاوران املاک از فرآیند پیش‌فروش ساختمان، این راهکار جذب سرمایه‌ها از بین رفت.

ثبت قراردادها هزینه‌ای ندارد

بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص رونمایی از سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، صدور رایگان کد رهگیری و اظهارات معاون وزیر راه درباره کاهش هزینه‌های مالک و مستأجر با این اقدام، اظهار کرد: ثبت قراردادها در بنگاه‌های املاک نیز هزینه‌ای نداشته و ندارد. صدور کد رهگیری نیز برای متعاملین رایگان بوده و مشاوران املاک هزینه خدمات ارایه شده را در قالب تعرفه‌های مصوب دریافت می‌کنند.

وی افزود: این تعرفه‌ها نیز یک عدد بسیار جزیی است که موجر و مستأجر بابت کارهای مربوط به مشاوره، بازدید، جذب مشتری و در نهایت تنظیم قرارداد به مشاور املاک پرداخت می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه صدور کد رهگیری برای معاملات آخرین مرحله از قراردادهای اجاره مسکن است، تصریح کرد: هزینه صدور کد رهگیری تا 5 هزار تومان است که آن را بنگاه‌های املاک پرداخت می‌کردند. نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با یادآوری اینکه دولت در تلاش است هزینه موجر و مستأجر را کاهش دهد، بیان کرد: دستمزد مشاوران املاک هزینه‌ای را در سبد خانوار ایجاد نمی‌کند.

مالکان باید جامعه هدف باشند

بیگی‌نژاد با بیان اینکه قیمت تمام شده خانه‌های اجاره‌ای در کشور بالاست، گفت: باید قبول کنیم قیمت نهایی را مالک تعیین می‌کند و تصمیمات نهایی برای کنترل بازار باید به‌گونه‌ای باشد تا مالکان، جامعه هدف باشند. به گزارش «تعادل»، از آنجا که بیش از 80 درصد از واحدهای مسکونی استیجاری متعلق به مالکان خرد است و بخشی از هزینه خانوار این دسته از مالکان از محل دریافت اجاره واحدمسکونی خود تامین می‌شود، طبیعی است که با افزایش تورم عمومی که طی این سال‌ها فراوان به وقوع پیوسته است، قدرت مالی خرده مالکان نیز به‌شدت دچار افت شده است و در نتیجه تمایل آنها برای دریافت حداکثر اجاره ممکن از ملک خود رو به رشد بوده است.

از همین رو، اظهارات بیگی نژاد مبنی بر لزوم تمرکز دولت بر مالکان درست و دقیق است اما به این معنی نیست و نباید باشد که بار تورم به دوش آنها بیفتد و آنها زیر ضرب بروند، چون در این حالت، مالکان مجبور به فروش ملک خود می‌شود و به احتمال زیاد سرمایه خود را از کشور خارج خواهد کرد. به بی‌گمان، کنترل تورم عمومی از طریق کاهش هزینه‌های دولت و در نتیجه چاپ کمتر پول، اصلی‌ترین راه ثبات بخشی به اقتصاد به‌طور عام و به بازار اجاره به‌طور خاص است. به‌طوری که با بازگشت آرامش به بازارها و مثبت شدن چشم‌انداز انتظارات تورمی، مالکان خرد نیز نسبت به دریافت اجاره‌ها نیز نرم‌تر و منعطف‌تر خواهند شد.

از ابتدای 1402 حتی یک قرارداد هم نبسته‌ایم

نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص تاثیرگذاری مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن، اظهار کرد: به‌گواه همکاران و آمار، بسیاری از مشاوران املاک از ابتدای امسال تاکنون نتوانسته‌‌اند حتی یک قرارداد تنظیم کنند، با توجه به این مساله مشاوران چه تاثیری می‌توانند بر قیمت‌ها داشته باشند؟ وی با تاکید بر اینکه ما زنده‌ایم، گفت: سامانه املاک و مستغلات سال‌هاست وجود داشته و ما کد رهگیری را به مردم ارایه کرده‌ایم. مشاوران املاک در لایه‌های مختلف اجتماع با مردم زندگی و خدمات بخش مسکن را ارایه می‌کنند.

نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: ریل‌ استیت (Real estate) همیشه بازوان پرتوان بازار مسکن بوده‌ که باعث شده‌اند سرمایه‌های خُرد به سمت تولید مسکن حرکت کند. از این رو تضعیف این صنف به کسی کمک نمی‌کند و خُسران را به همراه دارد. بیگی‌نژاد با بیان اینکه مشاوران املاک جزو اصول اصلی ساختمان هستند، گفت: در قانون پیش‌فروش ساختمان، قانونگذار مشاوران املاک را حذف کرد بعد از این اتفاق آیا پیش فروش رونق پیدا کرد. این نوع ساخت و ساز متاسفانه از بین رفت و یکی از راهکارهای جذب سرمایه از کف بازار بلااستفاده مانده است.

دریافت کد رهگیری رایگان  قرارداد اجاره چگونه است؟

در حال حاضر نسخه آزمایشی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور راه‌اندازی شده که در گام نخست امکان دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره توسط مستاجران و صاحبخانه‌ها فراهم شده و لازمه استفاده از خدمات این سامانه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان است. از روز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ نسخه آزمایشی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور راه‌اندازی شد که در اولین گام امکان ثبت رایگان قراردادهای اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستاجران، بدون مراجعه به دفاتر املاک ایجاد شد. تا پیش از این دریافت کد رهگیری در انحصار مشاوران املاک بود. دسترسی هموطنان به این سامانه از طریق سایت amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن» امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا، سامانه املاک و مستغلات صرفا برای کسانی قابل استفاده است که قصد ایجاد قرارداد اجاره جدید یا دریافت کد رهگیری دارند. دقت داشته باشید که تنها می‌توانید از کد رهگیری‌هایی که بعد از ثبت قرارداد در همین سامانه ایجاد می‌شوند استعلام بگیرید. بنابراین کد رهگیری دریافت شده از مشاوران املاک در این سامانه قابل استعلام نیست. کسانی که قبلا کد رهگیری دریافت کرده‌اند برای دریافت ودیعه مسکن به «سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن» مراجعه کنند. هموطنان همچنین می‌توانند برای تسهیلات ساخت، تسهیلات کمک ودیعه و موارد مشابه، از سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن استفاده نمایند.

 

ارسال نظر