ظرفیت ناوگان درون‌شهری مترو ۲ برابر می‌شود

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۰۲:۵۷:۲۴
کد خبر: ۲۰۵۷۷۱
ظرفیت ناوگان درون‌شهری مترو ۲ برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: با عملی شدن کامل قرارداد واردات 790 واگن از چین و تولید 113 واگن مترو در داخل کشور، ظرفیت واگن‌های در حال گردش در شبکه درون‌شهری متروی تهران تقریبا دو برابر می‌شود.

به گزارش ایلنا، چرا با وجود اینکه قرارداد سال 96 با شرکت چینی از دوره قبل مدیریت شهری پایتخت مطرح بود و مسوولان دوره جدید شهرداری به خصوص علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز بر همین اساس، مدیران قبلی را به کم‌کاری در به نتیجه رساندن تفاهم‌نامه قدیمی منعقدشده با طرف چینی متهم می‌کنند، خودشان زودتر برای به نتیجه رساندن این قرارداد اقدام نکردند و بعد از گذشت بیش از 20 ماه از شروع دوره ششم مدیریت شهری پایتخت، هنوز هم فرآیند پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت واردات 630 یا 790 واگن از چین، به‌طور کامل طی نشده است تا مشکلات ناشی از کمبود ناوگان مترو نیز زودتر برطرف شود؟ 

این سوال را با مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به ایلنا گفت: منصفانه نیست که بگوییم شهرداری در 20 ماه گذشته در به نتیجه رساندن قرارداد واردات واگن از چین کم‌کاری کرده است و در این زمینه به خصوص شخص شهردار تهران نقش مهمی در پیشبرد فرآیندهای مربوط به این قرارداد داشته و آقای زاکانی به نوعی کل مدیریت شهری را برای عملیاتی کردن قرارداد واردات واگن از چین در کنار خود قرار داده است، چراکه ایشان شخصا خودشان پیگیر نهایی شدن این قرارداد بوده است و به نظر من، اگر کسی به جز آقای زاکانی شهردار تهران بود، برای عملی شدن این قرارداد تا امروز به همین نقطه هم نمی‌رسیدیم. 

وی افزود: در حال حاضر موضوع قرارداد واردات واگن از چین تقریبا نهایی شده و فقط مانده است که دولت جزییات نحوه پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت را با طرف چینی توافق کند و در داخل کشور نیز لازم است آقای شهردار یک یا دو جلسه دیگر با اعضای محترم هیات دولت و شخص معاون اول رییس‌جمهور برگزار کند تا فرآیندهای مربوط به پرداخت این مبلغ تسهیل شود.

 به نظر می‌رسد که این قرارداد حتما در آینده نزدیک نهایی خواهد شد و انصافا آقای زاکانی در 20 ماه گذشته به صورت مستمر این موضوع را پیگیری کرده و با بنده و آقای هرمزی که در شرکت بهره‌برداری و شرکت مترو در این زمینه مسوولیت داریم، جلسات زیادی را برگزار کرده است و خود من از نزدیک شاهد تلاش‌های فراوان ایشان برای به نتیجه رساندن واردات واگن از چین بوده‌ام. 

در این میان با توجه به اینکه واگن‌های مربوط به قرارداد واردات واگن از چین و تولید واگن در داخل کشور، همگی مربوط به واگن‌های خطوط درون‌شهری متروی تهران هستند (خطوط یک تا 7 به جز خط 5)، از مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو پرسیدیم که در حال حاضر چند واگن یا رام قطار فعال در شبکه متروی پایتخت (به جز خط 5) وجود دارد و آیا با وارد شدن تمام واگن‌های مربوط به این دو قرارداد، مشکلات مربوط به کمبود واگن در خطوط درون‌شهری متروی تهران به‌طور کامل برطرف خواهد شد؟ 

درستی در پاسخ به این سوال توضیح داد: در حال حاضر 135 رام قطار شامل 945 واگن فعال در شبکه درون شهری متروی تهران (به جز خط 5) وجود دارد و در صورت عملی شدن کامل قراردادهای تولید 113 واگن در داخل کشور و واردات 790 واگن از چین، 903 واگن معادل 126 رام قطار به ناوگان درون‌شهری متروی تهران اضافه خواهد شد. یعنی با عملی شدن کامل این دو قرارداد، ظرفیت قطارهای داخل گردش در متروی پایتخت حدودا دو برابر خواهد شد که برای رفع مشکلات کنونی ناشی از کمبود ناوگان موثر است، اما حتما برای افق 20 ساله شهر تهران کافی نیست. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در 20 سال آینده، نه‌تنها خطوط هفت‌گانه موجود تکمیل می‌شود، بلکه چهار خط دیگر نیز به متروی پایتخت اضافه خواهد شد و تقریبا به اندازه تعداد تونل‌ها و ایستگاه‌هایی که هم‌اکنون برای مترو در شهر تهران احداث شده است، در دو دهه آتی تونل و ایستگاه جدید به متروی پایتخت اضافه خواهد شد. بنابراین بعد از عملی شدن کامل قراردادهای واردات از چین و تولید واگن مترو در داخل کشور، بازهم باید پیگیر تامین واگن‌های مورد نیاز شبکه متروی تهران باشیم. 

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم در آینده براساس الگوی طراحی‌شده واگن ملی، تمرکز خودمان را بر تامین واگن‌های متروی تهران از داخل کشور بگذاریم و بتوانیم هم‌پای تونل‌ها و ایستگاه‌هایی که به شبکه مترو اضافه می‌شود، واگن‌های مورد نیاز را نیز در داخل کشور تولید کنیم تا عقب‌ماندگی بیشتری ایجاد نشود. 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
0
0
بزک نمیر بهار میاد