پشت پرده سانسور 70 درصد اخبار توسط وزارت راه
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فقط ۳۰ درصد اخبار توافق با کشورها را اعلام کردهایم، گفت: به دلیل اذیت و آزار دشمنان برخی از توافقات با کشورهای دیگر در بخشهای ریلی، هوایی، دریای و جادهای را اطلاعرسانی نکردهایم.
به گزارش تسنیم، مهرداد بذرپاش در همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی با بیان اینکه اصلیترین اتفاق این است که صنعت دریایی بستری مناسب برای تبادل دانش برای همه کشورهاست، اظهار کرد: این صنعت زمینه ساز تجارت 11 میلیارد تن بار در سال در شبکههای مختلف دریایی است. 90 هزار کشتی اقیانوس پیما در بخشهای مختلف و در بنادر مختلف مدیریت میشود. وی یادور شد: در مذاکراتی که با کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای همسایه داشتهایم در چند جمله اول مقامات مسوول از ما درباره صنعت دریایی سئوال میپرسند، اینها نشان میدهد سواحل و دریا و اقتصاد دریامحور است و دارای اهمیت راهبردی برای ایران است.
وی تاکید کرد: هم پیوندی بر مبنای اقتصاد دریا محور بین کشورهای منطقه در حال شکلگیری است؛ اگر سالها قبل در ارزیابیها، یک صنعت به عنوان قطب بزرگ یاد میشد امروز تعریف تغییر کرده و کشورهایی که از چندین کیلومتر ساحل برخوردارند، اهمیت چند برابری دارند. وی گفت: مرز دریایی ایران در سواحل جنوبی (1850 کیلومتر) با احتساب سواحل شمالی و جزایر حدود 5800 کیلومتر است. این بدان معناست که شرایط راهبری در 35 جزیره و سواحل میتوانیم داشته باشیم که کمنظیر است. در چشمان سرمایهگذاران خارجی اشتیاق به مراوده با ایران دیده میشود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا، اضافه کرد: نقش این اقتصاد در جی دی پی آنقدر مهم است که کشورهای بدون ساحل نیز با مدلهای جدید به دنبال نقش آفرینی در این حوزه هستند. بذرپاش از تصویب طرح همپیوندی استانها با سواحل کشور در دولت خبر داد و گفت: بر این اساس شهرهای ساحلی در اختیار استانهای محصور در خشکی برای سرمایهگذاری قرار میگیرد. همین اتفاق بزرگ میتواند بسیاری از استانها که فاصله معناداری در تولید ثروت دارند را توسعه دهد.
کشورهای خارجی را با یکی از استانها پیوند میدهیم تا سرمایهگذاری خارجی از طریق این استان انجام شود. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا امروز تجربههای موفق و ناموفق داشتهایم که باید از آنها درس بگیریم و بر تجربههای موفق اصرار کنیم. بذرپاش با بیان اینکه در درگیر کردن متخصصان در مسائل دریا خیلی موفق نبودهایم، اظهار کرد: استفاده از افراد متخصص نباید به برگزاری همایشها و کنفرانسها محدود شود و باید این هنر را داشته باشیم که چگونه متخصصان را به صنعت پیوند بزنیم.
