بارندگی‌ از امروز تا جمعه در ۲۰ استان

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۰۴:۲۱:۱۸
کد خبر: ۲۰۱۱۸۲

گروه راه و شهرسازی|

طی ماه‌های اخیر شاهد ورود سامانه‌های بارشی متعددی به کشور بوده‌ایم. در تازه‌ترین مورد، با ورود سامانه بارشی جدید به کشور بارندگی‌ها از امروز در ۲۰ استان شروع و تا روز جمعه تداوم خواهد داشت. با وجود این، بر خلاف مشاهدات میدانی آمارها واقعیت‌های جوی را دقیق‌تر بیان می‌کنند، به گونه‌ای که بررسی آمار بارش‌ها نشان می‌دهد، در سال آبی جاری، در ۲۵ استان میزان بارش‌ نسبت به دوره بلندمدت منفی بوده و بارش‌ها در کشور نیز ۱۴.۸ درصد رشد منفی را ثبت کرده است.

آنگونه که ایرنا گزارش کرده است، امروز چهارشنبه، با نفوذ یک سامانه بارشی جدید بارش‌ها ابتدا در خوزستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، همدان، مرکزی، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، غرب قزوین، ارتفاعات در کرمان و سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود. روز پنجشنبه نیز بارش‌ها در کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی، همدان، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و غرب اصفهان پیش بینی شده است.

روز جمعه نیز بارش‌ها در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تداوم دارد.

کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و نقل هوایی، جاده‌ای و ریلی، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف از جمله مخاطرات سامانه بارشی است. باد شدید تا روز جمعه به‌طور مقطعی در طول شبانه روز ادامه دارد و امروز خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و غرب استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را در بر می‌گیرد.

این شرایط روز پنجشنبه در اصفهان، سمنان، تهران، قم، مرکزی، همدان، همدان، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، فارس، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و هرمزگان ادامه دارد. روز جمعه نیز در سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، قم، تهران، مرکزی، البرز، قزوین، فارس، همدان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک خواهیم داشت.

افت میزان بارش‌ها در ۲۵ استان 

بر خلاف مشاهدات میدانی از رشد بارش برف و باران طی دو ماهه اخیر، بررسی آمار بارش‌ها نشان می‌دهد، در ۲۵ استان میزان بارش‌ نسبت به دوره بلندمدت منفی بوده و بارش‌ها در کشور نیز ۱۴.۸ درصد رشد منفی را ثبت کرده است.

بر اساس اطلاعات پهنه‌ای بارش سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی جاری تا 22 اسفند امسال بارش‌ها در کشور در مقایسه با دوره بلندمدت 14.8 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، بیشترین کاهش بارش با 52.8 درصد مربوط به استان سمنان است. در بازه اشاره شده 27.3 میلیمتر در این استان ثبت شده است. خراسان رضوی با 47.1 درصد در رده‌ بعدی بیشترین کاهش بارش‌ها قرار دارند.

میزان بارش‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا 22 اسفندماه 93.6 میلیمتر بوده که نسبت به یکماه قبل (72.5 میلیمتر) بیش از 20 میلیمتر افزایش یافته است. اما با این حال میزان کاهش بارش‌ها در پایتخت نسبت به دوره بلندمدت تداوم داشته و 40.8 درصد بوده است. در استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان کاهش بارش‌ها به‌ترتیب 33.9 درصد، 37.9 و 43.1 درصد بوده است. بارش‌ها تنها در 6 استان اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و یزد بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته است. بیشترین بارش با 656.6 میلیمتر مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

متوسط بارش در تهران  ۲۵ درصد کمتر از شهرهای دیگر

در همین حال، مدیرعامل شرکت آبفای تهران در جریان ارایه گزارش عملکرد شرکت آبفای تهران در صحن شورا بر وضعیت نامطلوب آب تهران و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و گفت: متوسط بارش در تهران ۲۵ درصد کمتر از شهرهای دیگر است.

به گزارش فارس، محسن اردکانی در جریان برگزاری یکصد و سی و ششمین جلسه صحن علنی شورای ششم با بیان اینکه میزان متوسط بارندگی در تهران ۲۸۰ میلی متر است، اظهار کرد: با این وجود متأسفانه میزان بارش در تهران بیشتر از ۱۸۰ میلی متر نبوده و از متوسط بارندگی کشور ۲۵ درصد کمتر است.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اعلام اینکه امسال ۷۵ دستگاه مخزن اضطراری در تهران نصب شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۱ دستگاه مخزن اضطراری داریم و از ۳۷۰ دستگاه مخزنی که برای مدیریت بحران در شهر تهران پیش بینی شده ۲۱۶ دستگاه از محل تبصره سه در سطح شهر تهران نصب خواهد شد و آب مستمر در این دستگاه‌ها در جریان است. 

وی با اشاره به نصب ۴ هزار شیر آتش نشانی در پایتخت، اظهار کرد: یک مخزن آبیاری فضای سبز به ارزش ۲۸ میلیارد تومان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است. 

مدیرعامل آبفای استان تهران در ادامه یادآور شد: در کلیه نقاطی که خطوط آب و فاضلاب وجود دارد و شهرداری به دنبال اجرای طرح در این نقاط است حداکثر همکاری با شهرداری تهران وجود دارد. 

چمران:  پیگیر طرح رینگ آب دور شهر تهران هستیم

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در توضیحی در این باره اظهار کرد: ما حسب وظیفه شورایی تنها با شرکت آب و فاضلاب وارد همکاری نشدیم بلکه این موضوع را به شرکت‌هایی چون برق، گاز نیز تسری دادیم به‌طوری که ما سال‌هاست طرح رینگ آب دور شهر تهران را پیگیر هستیم. 

وی با اشاره به وجود بحران آب در شرایط فعلی عنوان کرد: با توجه به حجم کم بارش و نزولات آسمانی این بحران هرروز عمیق‌تر می‌شود که بخش عمده گذر از این چالش صرفه جویی است که ما از شهروندان درخواست داریم تا به این مقوله اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.


 

ارسال نظر