مقابله با زمین‌خواری از طریق تصاویر ماهواره‌ای

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۰۳:۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۰۰۴۳۱

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی با اشاره به ضرورت مبارزه با زمین‌خواری گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای آنها را با تصاویر قدیمی‌تر تطبیق می‌دهد و به‌صورت هوشمند نسبت به هرگونه تغییر کاربری هشدار می‌دهد.

حسین میر رجبی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص ضرورت مبارزه با زمین‌خواری گفت: ارایه آمار زمین‌خواری در چندین دستگاه پراکنده است؛ از سال 1396 کارگروه مبارزه با زمین‌خواری و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیر موضوع عدم وجود سامانه صدور مجوز در حوزه زمین و سامانه هوشمند در پایش اراضی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر صدور مجوزها و همچنین در پاسخگویی به استعلامات با چالش‌های بسیار زیادی مواجه هستیم و مردم از نحوه صدور مجوزها ناراضی هستند. زمان‌بر بودن، تداخل وظایف، عدم شفافیت و رانت اطلاعاتی در بعضی دستگاه‌ها جهت صدور مجوزها وجود دارد.

میررجبی ادامه داد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یک سامانه هوشمند است که در موضوع سرمایه‌گذاری کاملاً شفاف عمل می‌کند. در ضوابط اجرایی سازمان منابع طبیعی کشور به عنوان راهبر سامانه معرفی شد و بنا داریم در قالب بارگذاری لایه‌های مختلف حوزه عملیاتی دستگاه‌ها، صدور مجوزها را تسهیل نماییم.

این مقام مسوول اظهار کرد: در درجه اول موضوع مهم و بسیار جدی که در کشور وجود دارد برنامه آمایش سرزمین است. لایه اولیه‌ای که قصد تکمیل آن را داریم موضوع بارگذاری نقشه‌های مطالعاتی آمایش سرزمین است. سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی سازمان اوقاف، امور خیریه، بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌ها باید نقشه حوزه عملیاتی خود را در آن سامانه بارگذاری نمایند.

وی اظهار کرد: با ایجاد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین این امکان برای 11 استان فعال شده است که این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و بروز را با تصاویر ماهواره‌ای قدیمی‌تر تطبیق می‌دهد و به‌صورت هوشمند آنها را پایش می‌کند و هرگونه تغییر کاربری که در هر عرصه رخ دهد، سامانه به‌صورت هوشمند هشدار صادر می‌دهد.

 

ارسال نظر