ساخت‌وساز، عامل زوال تدریجی باغ گیاه‌شناسی

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۰۳:۱۱:۳۷
کد خبر: ۲۰۰۴۲۷

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی به چالش‌های مجموعه باغ گیاه‌شناسی گفت: ادامه روند کنونی ساخت‌وساز در باغ گیاه‌شناسی، باعث زوال تدریجی تنوع زیستی آن می‌شود.

زهرا شمس‌احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سی و سومین جلسه شورای ششم در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به ضرورت رسیدگی به چالش‌های مجموعه باغ گیاه‌شناسی اظهار کرد: مجموعه باغ گیاه‌شناسی تهران با 145 هکتار وسعت، در منطقه 22 واقع شده است.این اثر طبیعی در سال 1395 با شماره 365 در فهرست آثار ملی ثبت شده است. سال 1388 در راستای اجرای ادامه بزرگراه‌های خرازی و حکیم بخشی از اراضی پیرامونی مجموعه باغ گیاه‌شناسی به شهرداری تهران واگذار شد.

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در سال 1391 پروانه برای احداث دو بلوک مسکونی در ضلع شمالی مجموعه باغ گیاه‌شناسی در 33 طبقه صادر شده است. 

وی اضافه کرد: در وضعیت حاضر، ساختمان‌های مذکور در حال گودبرداری است و به‌رغم راهکارهای پیشنهادی پیشین توسط معاونت شهرسازی از قبیل تشکیل کارگروه ویژه برای حل مسائل آن، هنوز اقدام خاصی در راستای مدیریت و حل چالش‌های این مجموعه انجام نشده است. 

شمس‌احسان با بیان اینکه در سال‌های اخیر همواره مکاتبات متعددی از سوی نهاد ریاست جمهوی، سازمان محیط زیست و سایر نهادها و سازمان‌های مربوطه در راستای جلوگیری از ادامه ساخت و ساز انجام گرفته است، گفت: در صورت ادامه روند حاضر، این اقدامات منجر به زوال تدریجی و کاهش تنوع زیستی این مجموعه ارزشمند خواهد شد.

وی تاکید کرد: ساخت این برج‌ها‌ علاوه بر عدم رعایت حریم باغ گیاه‌شناسی، عوارض متعدد و زیانباری از قبیل کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و مجموعه، از بین رفتن منظر طبیعی اطراف باغ با ایجاد سازه‌های ساختمانی غول‌پیکر و نامتجانس، بالا رفتن تراکم جمعیتی و ایجاد ترافیک، بروز آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آلودگی نور در شب، بروز مشکل در روند حفظ و نگهداری گونه‌های در معرض انقراض و جمع‌آوری بانک ژن و...  را خواهد داشت. 

 

ارسال نظر