آغاز ماراتن بررسی مفاد بودجه 1402 تهران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۲:۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۹۷۳۴

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای شهر تهران مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران را در دو نوبت صبح و عصر با حضور شهردار این شهر بررسی کردند. این ماراتن در شرایطی آغاز شد که هفته گذشته 8 نفر از اعضای شورای شهر سه شنبه هفته گذشته، به دلیل دسترسی دیرهنگام به مفاد و تبصره‌های بودجه، در جلسه بررسی بودجه سال آتی شهردار حاضر نشده بودند. دیروز اما در ابتدا محمد آخوندی با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل اضافه شده است، گفت: بر همین اساس باید ۳۰۰۰ میلیارد تومان از کل بودجه کم کنیم و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به بودجه حمل و نقل اختصاص دهیم که عملی بسیار سخت است و به همین دلیل تلاش کردیم اولویت‌ها را حفظ کنیم و سعی کردیم در مساله حقوق، دستمزد و نگهداشت شهر هیچگونه تغییری داده نشود اما مواردی که قابلیت صرفه جویی داشت را رعایت کردیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مبلغ تملک دارایی سرمایه‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران ۹۷۰۰ میلیارد تومان بوده که به ۶۶۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم، گفت: مبلغ واگذاری دارایی‌های مالی نیز ۵۳۴۰ میلیارد تومان بوده که به ۵۳۴۱ میلیارد تومان افزایش دادیم و در کل بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال آینده ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان بود که به ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان رساندیم. در ادامه اعضای شورای شهر تهران سقف بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران را با عدد ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان به تصویب رساندند.

واریز عوارض ایمنی به حساب آتش‌نشانی 

در جلسه علنی دیروز شورای شهر در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، مدیریت پل‌های مکانیزه عابر پیاده پایتخت بر عهده سازمان زیباسازی تهران باقی ماند و اعضای شورا همچنین با واریز۱۰۰ درصد عوارض ایمنی ساختمان‌ها بدون دخل و تصرف به حساب سازمان آتش نشانی موافقت کردند. در بررسی تبصره یکم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران پیشنهاد داده شده بود که مدیریت پل‌های مکانیزه عابر پیاده از سازمان زیباسازی پس گرفته شود و به سازمان حمل و نقل و ترافیک داده شود. همچنین در تبصره یکم پیشنهاد داده شده بود که اگر درآمد سازمان زیباسازی در سال ۱۴۰۲ از ۲۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، مبلغ افزایشی در اختیار سازمان زیباسازی بماند و به حساب خزانه ریخته نشود. بر اساس این گزارش، با رأی حداکثری اعضای شورای شهر تهران تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

تبصره‌های بودجه روی سامانه شفافیت

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره دوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران بر استقرار خزانه داری الکترونیک و حذف مکانیزم عوارض کاغذی، ممنوعیت ایجاد بدهی جدید توسط واحدهای اجرایی شهرداری، اولویت‌بندی مصارف و جزییات پرداخت‌های نقد و کارسازی‌های غیرنقد بر مبنای پیش‌بینی تحقق منابع عمومی و اختصاصی، مبادله موافقت‌نامه‌های بودجه مصوب با معاونت برنامه‌ریزی و... را تاکید کردند.

در روند بررسی این بخش از لایحه، میثم مظفر، عضو شورا با قرائت تبصره دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، گفت: شهرداری تهران موظف است اعتبارات و مفاد تبصره‌های بودجه مصوب را پس از ابلاغ شورای اسلامی شهر تهران، به کلیه واحدهای اجرایی تابعه و وابسته ابلاغ نموده و از طریق سامانه شفافیت در دسترس عموم شهروندان قرار دهد.

همچنین واحدهای اجرایی شهرداری تهران موظفند تا پایان اردیبهشت‌ماه هر سال، نسبت به مبادله موافقت‌نامه‌های بودجه مصوب با معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا اقدام کنند، معاونت مذکور و قائم‌مقامان ذیحساب واحدها موظف به نظارت بر حسن اجرای موافقت‌نامه‌ها بوده و باید گزارش نظارتی خود را هر سه ماه یک‌بار به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کنند. بر اساس این گزارش، در نهایت تبصره دوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با موافقت اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

سقف ریالی برای کمک‌های شهرداری

اعضای شورای شهر تهران در نوبت عصر جلسه شورای شهر و در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تهران به شهردار اجازه دادند که تا سقف مشخص و یک بار در سال به اشخاص حقوقی و حقیقی کمک کند. براساس تبصره سوم به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود بابت مطالبات از کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت به دریافت اسناد خزانه اسلامی، اسناد تسویه خزانه و سایر ابزارهای مالی اقدام کنند و درآمد و هزینه مربوطه را علاوه بر بودجه مصوب در تفریغ بودجه به شورای شهر اعلام کند و همچنین به شهرداری اجازه داده می‌شود نسبت به تهاتر و تسویه پایاپای بدهی سنواتی با اشخاص حقیقی و حقوقی با مطالبات وصولی از دولت از طریق اسناد خزانه اسلامی یا سایر اوراق بهادار دولتی با عنوان بدهی‌های سررسید شده سال‌های گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی، اقدام کند.

همچنین شهرداری موظف است ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با بانک‌ها و موسسات مالی، تحت عنوان کمک فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و انسان‌محور نسبت به ارایه تسهیلات، پرداخت سود تسهیلات و کمک بلاعوض اقدام کند و همچنین به شهرداری اجازه داده می‌شود که با توجه به تفاهم‌نامه با وزارت نیرو در راستای حفظ منابع آبی و تسریع در بهره‌برداری شبکه فاضلاب شهری از طریق تهاتر در حساب‌های فی‌مابین با شرکت آب و فاضلاب اقدام کند. بر اساس این گزارش، با اکثریت آرا تبصره سوم لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به تصویب رسید.

از مترو به مترو

در تبصره چهارم لایحه بودجه هم شهرداری تهران موظف است که در راستای توسعه حمل و نقل عمومی ترتیبی اتخاذ کند تا درآمد حاصل از فروش یا واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی مترو صرفا به توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو اختصاص یابد. بر اساس این گزارش، تبصره چهارم لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش، در تبصره پنجم لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز آمده است که کلیه واحدهای اجرایی شهرداری تهران موظفند در راستای اجرایی شدن نظام بهای تمام شده بر مبنای فعالیت، نسبت به تکمیل سامانه حسابداری بهای تمام شده تا پایان سال آینده اقدام کند که در جریان این بررسی تبصره پنجم نیز با رأی اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در تبصره ششم لایحه بودجه هم به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در چارچوب دستورالعمل پرداخت یارانه‌ها و کمک‌ها و با تشخیص دستور شهردار تهران کمک به موسسات عمومی و عام‌المنفعه تا سقف دو میلیارد ریال، کمک به اشخاص و موسسات خصوصی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، برای اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال و برای موسسات خصوصی صرفا برای پرداخت یک نوبت در سال انجام شود و لیست اسامی و مبالغ پرداخت شده باید به صورت ماهانه به شورای شهر ارایه شود. اعضای شورای شهر تهران تبصره ششم لایحه بودجه ۱۴۰۲ را نیز با کسب اکثریت آرا به تصویب رساندند.


شرط انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن 

رییس شورای شهر تهران گفت: انتشار عمومی لیست ساختمان‌های ناایمن با نظر دادستانی و وزیر کشور شدنی است. مهدی چمران در حاشیه برگزاری نوبت عصر جلسه دیروز شورای شهر تهران، گفت: در صورتی که لیست ساختمان‌ها در اختیارمان قرار بگیرد آن را در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار می‌دهیم البته انتشار عمومی آن با نظر دادستانی و وزیر کشور شدنی است. دیروز، پیش از اظهارات چمران، علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته بود: لیست را در اختیار آقای چمران رییس شورای شهر تهران قرار خواهیم داد و او تشخیص می‌دهد که چگونه عمل کند.

اما همانطور که وزیر کشور اعلام کرد نباید التهاب روی التهاب‌گذاریم حدود ۱۶ هزار واحد مسکونی در مسیر رصد و پایش ۹گانه هستند.  زاکانی با اشاره به ساختمان‌های ناایمن در تهران بیان کرد: ۱۲۹ ساختمان ناایمن از حیث آتش نشانی است اما در پایش جدید همه اجزا و عناصر دست به دست یکدیگر داده‌اند و بر اساس چک لیستی ایمنی را مورد سنجش قرار می‌دهند. در حال حاضر نیز بالغ بر هزار ساختمان را پایش کرده‌اند. ۲۲ تیم که شهرداری یک وجه آن است، کار پایش را انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر