ساخت ۴ میلیون مسکن؛ آرزوی دولت سیزدهم چه زمانی برآورده می‌شود؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۹:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۵۵۵
ساخت ۴ میلیون مسکن؛ آرزوی دولت سیزدهم چه زمانی برآورده می‌شود؟

سیدابراهیم رئیسی در مراسم آغاز پروژه مسکن‌های ویلایی در یزد گفته به رغم تاخیر در پیشرفت ساخت یک میلیون مسکن، دولت سیزدهم مصمم است تا پایان دوره چهار ساله چهار میلیون مسکن جدید تحویل متقاضیان بدهد. اما آیا این آرزوی دولت سیزدهم دست‌یافتنی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدابراهیم رئیسی ‌به تازگی در سفر به یزد در آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی در مهریز یزد شرکت کرده است. معین شده تا این واحدها دارای یک طبقه حیاط‌دار و سه خوابه در شهر یزد به متراژ ۲۴۰ متر مربع و در سایر شهرستان‌ها ۲۵۰ متر مربع باشد؛ گفته شده است ساخت واحدها تا مرحله سفت‌کاری انجام شده و جهت تکمیل در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

شورای مسکن استان یزد طبق مصوبه‌ای مبنی بر لغو آپارتمان‌سازی، در طرح نهضت ملی مسکن تصمیم گرفته تا این طرح در استان به صورت واحدهای ویلایی احداث و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

متقاضیانی که قبلا پروژه‌های آپارتمانی را انتخاب کرده‌اند آخرین افرادی خواهند بود که در این طرح، واحد خود را تحویل می‌گیرند.

طرح نهضت ملی مسکن از کجا آغاز شد؟

بیشتر از یک سال قبل، یعنی در آغاز دولت سیزدهم وعده داده شد در هر سال از دوره چهار ساله ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، سالی یک میلیون مسکن به متقاضیان تحویل داده شود. متولی این طرح نیز وزارت راه و شهرسازی اعلام شد و حدود پنج هزار و ۳۰۰ متقاضی توانستند در آن ثبت نام کنند.

همه این‌ها در حالی است که حالا با اتمام تقریبی سال اول، هنوز هیچ واحدی به متقاضیان مسکن ملی تحویل داده نشده است. در این میان حالا پس از گذشت بیش از یک سال، تنها اخباری درباره کلنگ‌زنی این واحدها شنیده می‌شود!

بسته حمایتی جدید مسکن

طی هفته‌های اخیر دولت اعلام کرد قرار است بسته حمایتی جدیدی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن تدارک ببیند.

بر این اساس قرار بود تعدادی از بانک‌های دولتی افزایش سرمایه داشته باشند که سهم بانک مسکن از آن، ۱۰ هزار میلیارد تومان (از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی) بود.

علی عسکری سرپرست بانک مسکن در رابطه با بسته جدید حمایت از طرح نهضت ملی مسکن گفته بود: فروش سهام شرکت‌های دولتی آغاز می‌شود و با افزایش سرمایه از این محل، سرعت پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن افزایش می‌یابد.

دولت بسته جدید را با تکیه بر بازار سرمایه طراحی کرده، اما در حال حاضر بورس آماده این حجم از تامین مالی نیست و با توجه به سابقه تلخ عرضه سهام دولتی، مردم به خرید این سهام اعتماد نمی‌کنند.

عرضه خانه‌های ویلایی

در اقدام دیگری نیز دولت تصمیم گرفت در برخی شهرها تعدادی خانه ویلایی نیمه‌کاره به مردم تحویل دهد تا خود مردم آنها را تکمیل کنند. اما اینکه این خانه‌ها تا چه مرحله‌ای توسط دولت ساخته می‌شود، مشخص نشده است.

علاوه بر این به نظر نمی‌آید دولت زمین کافی در تمام استان‌ها برای ساخت خانه ویلایی داشته باشد و این خود ممکن است باعث بروز نوعی تبعیض شود.

از سمت دیگر اغلب کسانی که برای این پروژه ثبت نام می‌کنند از دهک‌های پایین درآمدی هستند و مشخص نیست چند نفر از آنها قادر به تکمیل این خانه‌ها خواهد بود.

هنوز انتقادات به این موارد مطرح بود که سخنگوی دولت در مصاحبه‌ای عنوان کرد مسئولیت ساخت مسکن‌ هیچ‌گاه به عهده دولت نبوده و این خود مردم هستند که باید مسکن‌ ملی را بسازند. این صحبت‌ها باعث بروز شائبه‌هایی در مورد حضور بخش خصوصی در این پروژه شد.

اما حالا ابراهیم رئیسی در آیین آغاز پروژه مسکن‌های ویلایی در یزد در خصوص ساخت واحدهای مسکونی گفته است به رغم تاخیر در پیشرفت ساخت یک میلیون مسکن، دولت سیزدهم مصمم است تا پایان دوره چهار ساله چهار میلیون مسکن جدید تحویل متقاضیان بدهد.

مشکلات پیش روی طرح نهضت ملی مسکن

کمبود منابع مالی اولین مانع دولت برای تحویل چهار میلیون واحد است. مساله کسری بودجه بودجه دولت اکنون باعث بروز مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف اقتصاد شده است.

مشکل دیگری که می‌توان از آن نام برد مشکل زمین است که در بخش تحویل خانه‌های ویلایی بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اکنون ۳۰۰ شهر در کشور دچار مشکل کم‌آبی و فرونشست هستند و این دلیلی محکم برای عدم امکان تامین زمین در تمام شهرها است.

از سوی دیگر مشکل تامین برق برای خانه‌های جدید نیز وجود دارد. وزارت نیرو در حال حاضر نیز به بخش خصوصی بدهکار است و مشخص نیست توانی برای تامین داشته باشد یا خیر.

البته مردم سال‌ها پیش نیز در تکمیل پروژه‌های مسکن مهر هم با این مشکلات روبه‌رو بوده‌اند. هنوز پس از گذشت حدود ۱۰ تا ۱۵ برخی با وجود پرداخت هزینه هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته‌اند.

حالا باید دید با وجود این شرایط دولت توانایی تحویل چهار میلیون مسکن اعم از ویلایی و یا آپارتمانی تا پایان دوره دولت سیزدهم دارد یا خیر؟

 

ارسال نظر