رشد 100 درصدی «معیار» خانه‌های لوکس در بودجه 1402

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۵۵
رشد 100 درصدی «معیار» خانه‌های لوکس در بودجه 1402

گروه راه و شهرسازی| طبق لایحه بودجه 1402 واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. در بودجه سال جاری، ارزش 10 میلیارد تومانی املاک معیار لوکس بودن آنها به شمار می‌رفت. به این ترتیب، به نظر می‌رسد، دولت در لایحه بودجه سال آینده به‌طور ضمنی، تورم 100 درصدی مسکن یا دست‌کم املاک لوکس را پذیرفته است. 

بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد، تورم ملک در تهران - شهری که بازار مسکن کشور به عنوان لیدر شناخته می‌شود- طی 9 ماهه نخست سال یعنی از پایان اسفند سال گذشته تا پایان آذر سال جاری حدود 36.7 درصد بوده است و بعید به نظر می‌رسد، طی سه ماه آتی و در پایان سال جاری این رقم به 50 درصد افزایش یابد. در عین حال، گویا دولت نه تورم میانگین شهر تهران که میانگین رشد قیمت مسکن در منطقه یک تهران را مد نظر داشته است. آیا تورم املاک لوکس تا پایان سال جاری به 100 درصد می‌رسد؟

بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایان اسفند سال گذشته در منطقه یک به عنوان لوکس‌ترین منطقه کشور، 77 میلیون و 470 هزار تومان بوده است. این رقم در پایان آذر ماه به 99 میلیون و 410 هزار تومان بالغ شده است که رشد 28.3 درصدی را تجربه کرده است. یعنی رشدی کمتر از میانگین قیمت مسکن در شهر تهران!! از این رو، با توجه به عقب ماندن رشد قیمت مسکن در منطقه یک از میانگین کل شهر تهران این فرضیه رد می‌شود.

«تعادل» در سال گذشته بارها درباره تعیین «قیمت» به عنوان «ملاک» لوکس بودن املاک انتقاد و تصریح کرد که املاک لاکچری از نظر فنی، مصالح به کار رفته در آنها، امکانات، موقعیت در منطقه و محله و غیره قابل شناسایی هستند نه قیمت آنها، به ویژه در شرایط تورم زده اقتصاد که قیمت همه کالاها و املاک به‌طور دسته جمعی و نجومی رشد یافته‌اند و چه بسا خانه‌ای کلنگی در میانه‌های پایتخت، مشمول پرداخت مالیات خانه‌های لوکس شود، حال آنکه ساکنان آن، خانواده‌ای دارای درآمد متوسط و با توجه به شرایط تورمی کنونی، حتی در آستانه سقوط به جمع فقرا باشد. 

از نحوه شناسایی خانه‌های لوکس که عبور کنیم، میزان پرداخت مالیات درنظر گرفته شده برای این املاک متناسب با ارزش آنها نیست. در عین حال، این شیوه اخذ مالیات، موجودیت املاک بزرگ و اندک باغ‌های باقیمانده در تهران را به مخاطره می‌اندازد و مالکان آنها را ناگزیر از تخریب و برج‌سازی می‌کند. در واقع، زیان این نوع مالیات‌ستانی، تخریب محیط زیست، هویت معماری اصیل و قدیمی و پر و بال دادن به آپارتمان‌سازی در شهری است که از جمعیت لبریز و اشباع شده است.

مالیات دو در هزار برای لوکس‌ها

طبق لایحه بودجه 1402، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آنها با احتساب عرصه و عیان بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاها است. واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌شوند.

این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاها مجاز بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شدند. در عین حال، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت مشمول مالیات نیستند.

به گزارش ایلنا، همچنین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صمت، سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری موظف هستند که دسترسی برخط و آنلاین به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه امکان را در اختیار این سازمان قراردهند.

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند که با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند.

همچنین ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامال مالیات بر دارایی و نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسوولیت تضامنی دارد.

مسکن مهر مشمول مالیات شد

طبق لایحه بودجه 1402، میزان مالیات پروژه‌های مسکن بابت هر واحد مسکن مهر برای سال‌های 1398 تا 1402 با هر نوع قرارداد معادل 3 میلیون ریال برای هر واحد تعیین شده و هیچ گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افروده بابت خرید مصالح به این پروژه تعلق نمی‌گیرد.

طبق لایحه بودجه 1402، میزان مالیات پروژه‌های مسکن بابت هر واحد مسکن مهر برای سال‌های 1398 تا 1402 در پروژه‌های تفاهمنامه سه جانبه با سازندگان و تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آنها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل 3 میلیون ریال برای هر واحد تعیین شده و هیچ گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افروده بابت خرید مصالح به این پروژه تعلق نمی‌گیرد.

همچنین به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شده که برای تسویه مطالبات و بدهی‌های قطعی شده خود به شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی و نهادهای عمومی غیر دولتی، یا بابت آورده سهم دولت در طرح‌های مشارکت عمومی خصوصی نسبت به مبادله و تهاتر املاک در اختیار وفق قوانین و مقررات و در چارچوب آیین نامه‌ای که ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت امور اقتصادی با همکاری وزارت کشور و وزارت تعاون تهیه و تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام کند.

به وزارت راه وشهرسازی اجازه داده می‌شود حسب ضرورت زمین‌ها و املاک در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در حریم و محدوده هریک از شهرها را به موضوع باز آفرینی بافت فرسوده و حاشیه‌های شهرها اختصاص دهد. 

رشد ۲۶ درصدی بودجه عمرانی

بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز نسبت به بودجه ۱۴۰۱ رشد ۲۶ درصدی پیدا کرده است و این برای تشویق حضور پیمانکاران در برنامه‌های عمرانی خواهد بود.

به گزارش مهر، بودجه عمرانی هم در لایحه دولت افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته داشته و به رقم ۳۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است؛ این رقم نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد بیش از ۲۶ درصدی را تجربه کرده است. از طرف دیگر برای شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی پیمانکار دولت مشوق‌های خوبی دیده شده است.

افزایش پلکانی نرخ عوارض جاده‌ای

براساس لایحه بودجه 1402، وزارت راه و شهرسازی مجاز است، نرخ عوارض جاده‌ای را به صورت پلکانی افزایش دهد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وزارت راه و شهرسازی می‌تواند نرخ عوارض جاده‌ای را به صورت پلکانی به نحوی که حقوق کاربران رعایت شود افزایش دهد.

وزارت راه و شهرسازی مجاز است از طریق مشارت سرمایه‌گذاران بخش دولتی اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را به صورت الکترونیکی عملیاتی نماید. همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف است در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای به صورت پلکانی به نحوی عمل نماید که حقوق کاربرانی که به موقع نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌نمایند، رعایت و انگیزه لازم برای پرداخت به موقع عوارض حفظ شود.

تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل از طریق بورس

در عین حال، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، صندوق توسعه حمل و نقل با دریافت مجوز از سازمان بورس برای تکمیل پروژه‌ها می‌تواند منابع مالی تکمیل پروژه هارا از طریق بورس انجام دهد.

به گزارش مهر، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هریک از شرکت‌ها و سازمان‌های تابع وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل مکلفند 100در صد از سود قابل تقسیم خود را پس از کسر مالیات، 50 درصد سود ویژه و سود سهام دولت مندرج در پیوست شماره سه این قانون تا سقف یک هزار میلیارد تومان به حساب صندوق توسعه حمل و نقل نزد خزانه داری کل کشور که توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود واریز کنند.

به صندوق توسعه حمل و نقل اجازه داده می‌شود تا با دریافت مجوز از سازمان بورس برای تکمیل یا احداث طرح‌های انتفاعی بخش حمل و نقل از طریق تأسیس صندوق طرح (پروژه) نسبت به جمع‌آوری منابع بخش‌های غیر دولتی اقدام و نسبت به واگذاری سهام یا تضمین حداقل سودی معادل با نرخ سود تسهیلات مصوب وشورای پول و اعتبار برای هر طرح (پروژه) اقدام نماید.

بودجه وزارت راه در 1402؟

طبق لایحه بودجه 1402، ‌جمع کل بودجه وزارت راه و شهرسازی در لایحه 1402 عدد 31 هزار و 70 میلیارد و 696 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده است. 

به گزارش فارس، طبق لایحه بودجه 1402 ‌جمع کل بودجه وزارت راه و شهرسازی در لایحه 1402 عدد 31 هزار و 70 میلیارد و 696 میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است.  ‌بودجه هزینه‌ای وزارت راه و شهرسازی 1683 میلیارد و 898 میلیون و 200 هزار تومان و بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) کل وزارتخانه 29‌ هزار و 386 میلیارد و 798 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شد.

در لایحه بودجه 1402 بودجه مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور شامل هزینه‌ای و عمرانی 91 میلیارد و 681 میلیون و 700 هزار تومان است. همچنین بودجه ستاد وزارت راه و شهرسازی 3099 میلیارد و 505 میلیون و 200 هزار تومان و بودجه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران 4118 میلیارد تومان است.

در لایحه بودجه 1402، بودجه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان یک شرکت درآمد-هزینه‌ای 180 میلیارد تومان، بودجه شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور 15 هزار و 596 میلیارد و 209 میلیون و 200 هزار تومان و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای 2 هزار و 591 میلیارد و 122 میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین بودجه سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی عمومی 1481 میلیارد و 625 میلیون و 900 هزار تومان، بودجه شرکت عمران شهرهای جدید 275 میلیارد و 900 میلیون تومان، بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران 522 میلیارد تومان و بودجه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) یک‌میلیارد تومان برآورد شده است.

در لایحه بودجه 1402 ‌بودجه صندوق توسعه حمل و نقل 10 میلیارد و 45 میلیون تومان، بودجه سازمان هواپیمایی کشوری 304 میلیارد تومان، بودجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 2016 میلیارد و 676 میلیون تومان و بودجه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی وزارت راه و شهرسازی 79 میلیارد و 700 میلیون تومان، برآورد شده است. 

همچنین بودجه پژوهشگاه هواشناسی و علوم 41 میلیارد و 689 میلیون و 900 هزار تومان و بودجه سازمان هواشناسی کشور 394 میلیارد و 927 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.

 

ارسال نظر