ترکش دلار 40 هزار تومانی بر دامن شهرداری

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۱۱:۴۰:۰۴
کد خبر: ۱۹۵۷۶۲
ترکش دلار 40 هزار تومانی بر دامن شهرداری

گروه راه و شهرسازی| اگرچه اظهارنظر مسوولان درباره امور غیرمرتبط به حوزه کاری آنها به معضلی اساسی در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی تبدیل شده است، اما بی‌گمان گلایه از اثرگذاری دلار گران بر مناسبات مالی مدیریت شهری از زبان رییس شورای شهر تهران پُر بیراه نیست.

طبیعی است که نه تنها دلار 40 هزار تومانی که تمام قله‌های قیمتی دلار از اوایل سال 1397 تاکنون زندگی مردم، سازمان‌ها و نهادهای مختلف را دستخوش تغییر و نوسان آزاردهنده کرده است. شهروندان اما نخستین قربانیان چنین وضعیتی بوده و هستند. کسانی که با دستمزدهای پایین به ریال کسب درآمد می‌کنند اما هزینه‌های دلاری می‌پردازند و البته در برخی موارد همچون خرید «خودرو» هزینه‌هایی به مراتب بالاتر از معادل دلاری قیمت کالا می‌پردازند.

حالا اما این مساله آزاردهنده برای نخستین‌بار و در نقطه جوش قیمت دلار، از زبان یکی از مسوولان ارشد شهری روایت شده است. چه آنکه شهرداری نیز مانند یک خانوار ایرانی، درآمدهای ریالی دارد اما در موارد متعددی باید به دلار هزینه بپردازد. بگذریم از اینکه این دولت محلی همانند دولت ملی فاقد قدرت چاپ پول و استقراض از نظام بانکی است و در عین حال، تنها منبع پرقدرت خود یعنی کسب درآمد از ساخت و ساز در شهر را نیز به واسطه رکود در این بازار از دست داده است و از همین رو، عبور از تنگنای مالی برای آن به آسانی مقدور نیست.

 

هزینه‌های دلاری شهرداری

مهم‌ترین هزینه‌های دلاری شهرداری به ویژه در شرایط کنونی، خرید ناوگان نو برای مترو و اتوبوسرانی است. چه آنکه هم اینک آلودگی هوا و ترافیک دو معضل و به عبارت دقیق‌تر دو بحران اساسی پایتخت به شمار می‌روند. نکته قابل توجه اینکه این دو بحران صرفا با تزریق منابع دلاری قابل توجه برای خرید فوری ناوگان مترو و اتوبوس از خارج از کشور، در کوتاه‌مدت درمان خواهد شد. در میان مدت و طولانی مدت نیز کارخانه‌های تولید واگن مترو و اتوبوس داخل کشور باید فعال شوند و هم برای تهران و هم برای سایر کلانشهرها ناوگان مورد نیاز را تولید کنند.

 

تحمیل هزینه به شهروندان 

غفلت از نوسازی انواع ناوگان حمل ونقل شهری و غیرشهری و به عبارت روشن‌تر، عدم به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن در حوزه حمل و نقل، جدا از اینکه هزینه‌های سنگین مادی همچون آلودگی هوا، به خطر انداختن سلامت شهروندان، و هدر رفتن میلیون‌ها ساعت وقت مردم در ترافیک را به همراه دارد، منجر به از دست رفتن فرصت صادرات سوخت و کسب درآمدهای دلاری برای کشور نیز می‌شود.

از این رو، استفاده از سیستم‌های حمل و نقل موجود در کشور نه تنها ناکارآمد هستند و پیامدهای منفی متعددی دارند، بلکه فرصت‌های اقتصادی و مالی قابل توجهی را نیز از کشور سلب می‌کند و به این ترتیب، فرصت به‌کار‌گیری منابع مالی حاصل از فروش سوخت را از اقتصاد ایران می‌گیرد و منابع مالی مورد اشاره به جای صرف رشد و توسعه کشور، دود می‌شود و به هوا می‌رود. از این رو، همان قدر که در قرن گذشته حمل و نقل برای توسعه کشور دارای اهمیت بود و هست، به همان میزان، در قرن جدید، استفاده از حمل و نقل انبوه و مدرن و پاک نیز مهم است و بدون آن، نمی‌توان به اهداف توسعه دست یافت.

15 میلیون موتورسیکلت در سطح کشور کارت سوخت دارند که مجموعاً روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند! اگر موتورسیکلت برقی با بنزینی جایگزین شود، روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین، معادل ۱۰.۵ میلیون دلار در هر روز از این صرفه‌جویی، عاید کشورمان می‌شود! این یک نمونه از اثرگذاری تکنولوژی‌های مدرن بر کاهش مصرف سوخت و در پی آن کاهش آلودگی هوا است. 

هم‌اکنون بالغ بر 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که عمدتاً برای حمل کالا (پیک)، مسافر و به عنوان وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌شوند؛ موتور‌سیکلت­‌ها سهمی در حدود 6 درصد از حمل و نقل روزانه در تهران را بر عهده دارند اما با توجه به اینکه عمده موتورسیکلت‌های سطح شهر کاربراتوری هستند، نقش این وسیله نقلیه در انتشار گازها و ذرات آلاینده بسیار بالاست.

به علت آلایندگی بالای زیست‌محیطی، استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در شهرهای مختلف دنیا کاملاً منسوخ و ممنوع شده است؛ این در حالی است که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی تجربه موفقی در دنیاست اما متأسفانه در کشور ما توجه به توسعه و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی مغفول مانده و کماکان سهم عمده ناوگان موتورسیکلت در سطح شهر به انواع بنزینی کاربراتوری اختصاص یافته است که آلایندگی بسیار بالایی دارد.

 

رشد هیجانی دلار!

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران دیروز در حاشیه نشست علنی این شورا با اشاره به قیمت ارز در کشور گفت: دلار تبلیغی و هیجانی رشد پیدا می‌کند و باید این اتفاق مهار شود. ما در کشورهای همسایه چنین چیزی را شاهد نیستیم. با این قیمت نه تنها در خریدهای خارجی به مشکل بر می‌خوریم؛ بلکه در مسائل و مصارف داخلی نیز با مشکل مواجه می‌شویم.

به گزارش «تعادل»، رشد «تبلیغی و هیجانی» دلار از زبان چمران البته یکی از مصادیق سخنرانی مسوولان در حوزه‌های غیرتخصصی خود به شمار می‌رود. رشد دلار نه تنها هیجانی نیست، بلکه علل متعددی اقتصادی و غیراقتصادی دارد که اغلب رسانه‌های اقتصادی کشور و از جمله روزنامه تعادل بارها این علل را با بازتاب نظر کارشناسان بررسی کرده‌اند.

علل رشد قیمت دلار را باید در تحریم‌های یکجانبه امریکا، کاهش شدید درآمدهای نفتی، رشد شدید نقدینگی در کشور، افت شدید رشد اقتصادی کشور طی دهه 1390، منفی شدن سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، خروج سرمایه‌های مالی و انسانی از کشور و غیره جست‌وجو کرد.

 

ناآرامی‌های خیابانی و رکود موقت در شهرداری 

در همین حال، علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است، متأسفانه در خرداد ماه و با توجه به آسیب رساندن به زیرساخت‌های فناورانه شهرداری تهران و همچنین اغتشاشات چند ماهه اخیر دچار رکود در مجموعه شهرداری شدیم اما هم‌اکنون شرایط خوبی فراهم شده است.

زاکانی در گفت‌وگو با تسنیم درباره تحقق بودجه امسال شهرداری تهران اظهار کرد: بودجه مصوب شهرداری تهران امسال از سوی شورای شهر 50 هزار میلیارد تومان مصوب شده است که اگر خدا بخواهد بیش از این رقم محقق خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه 1401 شهرداری تهران نیاز به اصلاحیه بودجه توسط شورای شهر دارد، تصریح کرد: بودجه دو سقفی بسته شده است و تا 60 هزار میلیارد تومان نیاز به اصلاحیه بودجه ندارد اما جابه‌جایی اعتبارات نیاز به اصلاحیه از سوی شورا دارد.

زاکانی با بیان اینکه متأسفانه در خرداد ماه و با توجه به آسیب رساندن به زیرساخت‌های فناورانه شهرداری تهران و همچنین اغتشاشات چند ماهه اخیر دچار رکود در مجموعه شهرداری شدیم، گفت: اما هم‌اکنون شرایط خوبی فراهم شده است.

 

واکنش به انتقاد شورا: محبت دارند

شهردار تهران همچنین درباره طرح برخی گلایه‌ها از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران درباره تصمیم‌گیری داماد خود در برخی مجموعه‌های شهرداری گفت: به هیچ عنوان تصمیمات خاصی اتخاذ نمی‌کند و اعضای شورای شهر تهران محبت دارند و بنده نیز از همه ظرفیت‌ها برای پیشبرد برنامه‌ها در شهرداری استفاده می‌کنم.

به گزارش «تعادل»، سه شنبه هفته گذشته، برخی از اعضای شورای شهر تهران پس از شنیدن گزارش داود گودرزی، رییس سازمان بازرسی شهرداری درباره فسادستیزی در این نهاد شهری، انتقادات تندی درباره انتصابات و رشد فساد در شهرداری مطرح کردند.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران اما در واکنش به گزارش گودرزی با بیان اینکه گزارش‌هایی داریم که یک فرد خاصی در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نفوذ و دخالت می‌کند، گفت: این فرد در انتصابات و حساب‌های مالی وارد شده و باید جلویش را بگیریم. چرا که هم برای ما و هم برای شهرداری دردسر می‌شود. ما توقع داریم که مصوبه تعارض منافع در هر سطحی توسط بازرسی اجرا شود و با هیچ کس تعارف نداشته باشید.

او با بیان اینکه گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد به لحاظ شکلی و اداری ممکن است تعارض منافع رعایت شود؛ اما فرد خاصی در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نفوذ و دخالت می‌کند، گفت: این فرد در انتصابات و حساب‌های مالی وارد شده و باید جلویش را بگیریم. چرا که هم برای ما و هم برای شهرداری دردسر می‌شود.

 

ارسال نظر