ابهام در حقوق مدیران ارشد شهرداری

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - ۰۲:۵۹:۵۹
کد خبر: ۱۹۵۶۶۶

گروه راه و شهرسازی|

«چرا برخی اطلاعات در سامانه شفافیت به روزرسانی نمی‌شود؟» این سوالی است که طی 16 ماه گذشته همواره از سوی اعضای شورای شهر خطاب به شهردار تهران طرح شده است. سفرهای خارجی مدیران، املاک واگذار شده و همچنین حقوق‌های مدیران ارشد شهرداری از جمله نقاط کور سامانه شفافیت به شمار می‌رود.

سامانه شفافیت در پنجمین دوره مدیریت شهری پایتخت با همت اعضای شورای وقت تشکیل شد تا بلکه چشم‌انداز روشن‌تری از تحولات درونی شهرداری را به صورت برخط به شهروندان تهرانی گزارش کند. سامانه شفافیت با به نمایش گذاشتن جزییات قراردادهای کلان شهرداری، سفرهای خارجی، حقوق مدیران ارشد و نظایر این اطلاعات تا قبل از شهریور 1400 توانست اعتماد شهروندان تهرانی را نسبت به عملکرد مدیریت شهری جلب کند. این اعتمادسازی اما در دوره کنونی مدیریت شهری به واسطه عدم بارگذاری برخی از اطلاعات از سوی شهرداری تهران ابتر مانده است و پیگیری‌ها و انتقادات برخی از اعضای شورای شهر ششم در این رابطه تا کنون به نتیجه مطلوب منتج نشده است. از همین رو، هفته گذشته نیز در این رابطه از تریبون نشست علنی شورای شهر به شهرداری تذکر داده شد. 

در این حال، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه حقوق مدیران ارشد شهرداری هنوز در سامانه شفافیت به‌روزرسانی نشده، گفته است: شهرداری تهران باید علت وارد نشدن برخی اطلاعات و عدم به‌روزرسانی بخش‌هایی از سامانه شفافیت را اعلام کند و به تکالیف قانونی خود برای تکمیل و به‌روزرسانی این سامانه پایبند باشد.

امانی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه چرا اطلاعات لازم در سامانه شفافیت هنوز به صورت کامل منتشر نشده است؟ گفت: ۴۰ آیتم وجود دارد که براساس مصوبه قبلی شورای شهر در دوره پنجم باید توسط شهرداری تهران در سامانه شفافیت وارد شود و اطلاعات آن به صورت مرتب به‌روزرسانی شود، اما متاسفانه شهرداری تهران هنوز این اقدام را انجام نداده و علت این مساله برای ما مبهم است. به همین دلیل در صحن شورای شهر به شهرداری تذکر دادیم که هم علت وارد نشدن برخی اطلاعات وعدم به‌روزرسانی بخش‌هایی از سامانه شفافیت را اعلام کند و هم به تکالیف قانونی خود برای تکمیل و به‌روزرسانی این سامانه پایبند باشد. وی افزود: مهم‌ترین علت ناقص یا قدیمی بودن برخی اطلاعات در سامانه شفافیت، این است که این سامانه متولی واحدی ندارد؛ به نحوی که اکنون دو کمیته که متشکل از چند معاونت شهرداری هستند، باید اطلاعاتی را که می‌تواند وارد سامانه شفافیت شود، به صورت قطعی اعلام کنند و این اطلاعات را به مجموعه دیگری تحویل بدهند و آن مجموعه هم اطلاعات دریافتی را پالایش کند و سپس به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تحویل بدهد و این سازمان نیز باید اطلاعات مربوطه را وارد سامانه شفافیت کند. بنابراین می‌توان گفت وارد شدن اطلاعات در سامانه شفافیت فرآیند پیچیده‌ای دارد که دارای چند متولی است و شهرداری حتما باید این فرآیند را تسهیل کند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: وقتی یک فرآیند اجرایی، چند متولی داشته باشد، پیگیری این مساله که کدام نهاد در اجرای تکالیف قانونی خود کوتاهی کرده است، برای دستگاه نظارتی یعنی شورای شهر تهران دشوار می‌شود. به همین دلیل، ما از شهرداری تهران درخواست داریم که سامانه شفافیت را به یک متولی واحد بسپارد که هم پاسخگوی شهرداری و هم پاسخگوی شورای شهر باشد تا همگی بتوانیم موضوع تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات در سامانه شفافیت را به صورت مستمر از متولی واحد آن پیگیری کنیم.

  کاهش روزنه‌های فساد با شفافیت

امانی با تاکید بر مشخص نبودن علت ثبت نشدن برخی اطلاعات در سامانه شفافیت شهرداری تهران گفت: شهرداری اعلام کرده، که در حال انجام فعالیت‌های مربوطه برای تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات در سامانه شفافیت است و اخیرا مواردی نظیر سفرهای خارجی کارکنان را در این سامانه وارد کرده است. اما هنوز بسیاری از اطلاعاتی که طبق قانون باید در سامانه شفافیت ثبت می‌شد، در این سامانه ثبت نشده است و احساس می‌کنیم که شاید مانعی در خود شهرداری برای ثبت این اطلاعات وجود دارد که در این صورت شهرداری حتما باید این مانع را برطرف کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: اگر شهرداری تهران نتواند موانع ثبت تمام اطلاعات در سامانه شفافیت را برطرف کند، خود شورا به مساله ورود پیدا خواهد کرد تا بفهمیم که آیا عوامل انسانی باعث ثبت نشدن یاعدم به‌روزرسانی برخی اطلاعات در سامانه شفافیت می‌شود یا این مساله به متفرق بودن مسوولیت‌ها در سامانه شفافیت یا عوامل فنی دیگر بازمی‌گردد؛ زیرا همین حالا آیتم‌های زیادی مثل فهرست اشخاص حقوقی و موسسات خصوصی دریافت کننده کمک از شهرداری وجود دارد که در سامانه شفافیت ثبت نشده و برخی آیتم‌ها مثل حقوق مدیران ارشد شهرداری نیز در سامانه شفافیت به‌روزرسانی نشده است.

وی تصریح کرد: تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری تهران قطعا تاثیر مستقیمی در مبارزه با فساد در مدیریت شهری دارد و یکی از راهکارهای اصلی بستن روزنه‌های فساد و رانت خواری در شهرداری، شفاف شدن تمام اطلاعات مالی و فرآیندهای اداری و اجرایی شهرداری تهران است؛ زیرا در مدیریت شهری تهران تقریبا فرآیند محرمانه‌ای که عموم مردم نباید از آن مطلع شوند، وجود ندارد و بیشتر اطلاعاتی که شهرداری در اختیار دارد، اطلاعات عمومی است که دسترسی به آنها باید برای همه شهروندان آزاد باشد.


 

ارسال نظر