تکذیب فعالیت واگن‌های اجاره‌ای در مترو

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ - ۰۱:۵۲:۳۶
کد خبر: ۱۹۵۳۰۸
تکذیب فعالیت واگن‌های اجاره‌ای در مترو

گروه راه و شهرسازی|

یک روز پس از آنکه یکی از اعضای شورای شهر از فعالیت واگن‌های اجاره شده توسط بخش خصوصی در متروی تهران خبر داد، مهدی چمران رییس این شورا اعلام کرد، «واگن‌های اجاره‌ای تنها یک پیشنهاد است». همچنین رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نس بت به به‌کارگیری واگن اجاره‌ای برای مترو مخالفت کرد و گفت: اگر پول برای اجاره واگن داریم، پس پول برای خرید آن هم وجود دارد. قرار است، اعضای شورای شهر در یک نشست ویژه در صبح یکشنبه هفته آینده این مساله را بررسی کنند.

به گزارش «تعادل»، محمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر روز دوشنبه در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی درباره ورود واگن‌های اجاره‌ای به متروی تهران که چندی است از سوی مدیران شهری مطرح می‌شود، اظهار کرده بود: واگن اجاره‌ای در حال حاضر در خطوط راه آهن شهری در حال کار است و بخش خصوصی واگن‌هایش را به شرکت راه‌آهن اجاره داده است. دیروز اما سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه یکصد و چهاردهمین نشست علنی شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران درباره واگن‌های اجاره‌ای برای متروی تهران گفت: این موضوع برای اولین‌بار مطرح شده و شهرداری تهران در این زمینه مشورتی با شورای شهر نداشته است و به همین دلیل، نمی‌دانیم این تصمیم به چه منظور اتخاذ شده است. وی با بیان اینکه باید بررسی شود که آیا در صورت اجرا، مقرون به صرفه است یا خیر اظهار کرد: اصولاً طرح موضوع واگن اجاره‌ای، مبهم است و احتمالاً بر اساس یک سری فرضیات و به عنوان نظریه‌ای ابتدایی مطرح شده است. تشکری هاشمی ادامه داد: واگن استیجاری باید به صورت دقیق بررسی شود و تا زمانی که ابهامات آن رفع نشده باشد، اجرایی نخواهد شد. رییس کمیسیون عمران و حمل و شورای شهر گفت: به همان صورت که نباید به سمت اتوبوس‌های دست دوم برویم، در حوزه مترو نیز نباید به سوی واگن‌های اجاره‌ای برویم و به جای انجام اقداماتی که به هیچ عنوان راه‌حل مشکل ترافیک تهران نیستند، باید راهکارهای مصوب شورا، دولت و شهرداری، اجرا شود. وی تصریح کرد: اگر پول برای اجاره واگن داریم، احتمالاً برای خرید واگن نیز پول داریم و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، خرید واگن در کمترین زمان، ممکن خواهد بود و در غیر این صورت، خرید واگن تا ۱۰ سال دیگر نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

   فقط یک پیشنهاد است

در این حال، رییس اسلامی شورای شهر تهران با بیان اینکه واگن‌های اجاره‌ای تنها یک پیشنهاد است، از بررسی جزییات تامین واگن مترو و اتوبوس برای پایتخت در هم اندیشی روز یکشنبه آینده اعضای شورا با شهردار تهران خبر داد. مهدی چمران پیش از آغاز یکصدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره هم اندیشی اعضا با شهردار تهران پیش از آغاز جلسه دیروز شورا نیز اظهار کرد: در این هم اندیشی در ارتباط با وسائل حمل و نقل عمومی تهران صحبت شد اعضاء سوالات خود را مطرح و جواب‌ها و اقدامات انجام شده در این حوزه توسط شهردار تهران تشریح و مقرر شد در روز یکشنبه این جلسه از صبح تا ۱۲ ظهر برای پاسخ به سوالات و تشریح خرید واگن‌ها از خارج، چگونگی تولید واگن‌های داخلی و جزییاتی درباره اورهال اتوبوس‌ها و همچنین واردات و تولید اتوبوس‌های جدید ارایه شود بدین‌ترتیب یکشنبه هفته آینده شورا جلسه رسمی نخواهد داشت. وی در خصوص واگن‌های اجاره‌ای نیز تصریح کرد: در مورد این موضوع تنها فکر و پیشنهادی ارایه شده و شدنی بودن یا نبودن مساله مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع توسط آقای بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران مطرح شده و هنوز به جای خاصی نرسیده است. بعضا برخی از خطوط متروی کشورهای دیگر همچون روسیه با ما یکسان نیست و تفاوت‌هایی در عرض تونل‌ها و واگن‌ها وجود دارد با کشور چین یکی هستیم اما باید بررسی شود که به صرفه هست که چنین کاری کنیم یا خیر؟ یا بهتر است وقت بگذاریم و خودمان واگن‌ها را بسازیم. چمران تاکید کرد: بی‌تردید باید ۱۵ درصد از پول واگن‌ها را در ابتدا دولت نقدا پرداخت کند که همه اقدامات انجام شده اما پرداخت صورت نگرفته است. هنوز بحث واگن‌های استیجاری انجام نشده و اگر قیمت آنها بالا باشد شورا با آن مخالف است هرچند که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد و همه جوانب آن باید در نظر گرفته شود. رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر شهردار منطقه ۱۵ پس از دو ماه اظهار کرد: نمی‌دانم چه پیش آمده از جزییات خبر ندارم اما از جابه‌جایی‌های سریع راضی نیستیم و خود شهردار هم راضی نیست و اگر این اتفاق نیفتد بهتر است.

   استفساریه شهرداری تهران رد شد

در تحولی دیگر، دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران با استفساریه شهردار تهران مبنی بر دریافت عوارض شهرسازی مخالفت کردند. به گزارش «تعادل»، پیش‌تر یک فوریت لایحه استفساریه شهردار تهران درخصوص تخفیف‌های عوارض شهرسازی در جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود؛ اما دیروز سوال شهرداری مبنی بر اینکه آیا این تخفیفات شامل افرادی که مبالغی را به صورت علی‌الحساب پرداخت کرده است می‌شود یا خیر؟ مورد بررسی قرار گرفت. حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران در بیان مخالفت خود با این سئولا، اظهار کرد: این استفساریه رانت زا است به دلیل اینکه وقتی فیش علی الحساب می‌گیرند از ۴۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند و در کمیسیون ماده 5 هم ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود که این رویه مصداق رانت است. مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز در این خصوص با ارجاع به مصوبه شورا در خصوص تخفیف‌های حوزه عوارض، گفت: در این تبصره تاکید شده است که تخفیف‌ها شامل افرادی می‌شود که کل مبلغ بدهی خود را پرداخت کنند، از این رو نمی‌توانیم برخلاف مصوبه عمل کنیم. حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران نیز گفت: استفساریه در ادامه لایحه کاهش عوارض و با هدف تشویق شهروندان به نوسازی و بازسازی و جبران کاهش صدور پروانه است. وی تاکید کرد: فیش دستی نداریم و هر فیشی که صادر می‌شود به صورت سیستمی و شامل کل بدهی شهروندان است و اینکه گفته شود بخشی از بدهی را شامل می‌شود، درست نیست. برای امور مربوط به نوسازی از ۳۱ نهاد و سازمان استعلام می‌کنیم و هدف این است که مردم به بحث ساخت و ساز ورود کنند. وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی شهرداری به این صورت است که امسال ۱۰ هزار پرونده و در سال آینده هم ۲۰ هزار پروانه صادر شود. علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز در این خصوص، گفت: دغدغه اعضای شورای اسلامی این است که از مصوبه‌ها سوءاستفاده نشود که مساله‌ای درست است.در فرآیند صدور پروانه و نظارت فنی، صدور فیش قطعی مقدور نیست. به گفته او، ۳۱ هزار پروانه از سال ۹۱ در شهرداری موجود است که 3 درصد از این حجم را پارسل‌های املاک تهران تشکیل می‌دهد. وی با بیان اینکه ۱۴ هکتار بافت ناپایدار و 4 هزار مترمربع بافت فرسوده داریم، گفت: باید به گونه‌ای فعالیت کنیم که با ارایه تسهیلات بیشتر به مردم، آنها را به ساخت و ساز تشویق نماییم. جاوید افزود: در شرایطی که قیمت هرکیلوگرم آهن برای فناوری و نصب به مرز ۵۵ هزار تومان رسیده است و مردم قدرت ساخت ندارند، باید ساکنین بافت‌های ناپایدار و فرسوده را تشویق به نوسازی کنیم. وی ادامه داد: مصوبه مورد بحث، مقطعی و سه ماهه است که براساس آن قصد داریم مردم با حوزه ساخت و ساز آشتی کنند، زیرا برخی از سازندگان به دلیل سختگیری‌ها به کشورهای اطراف رفته‌اند و در آنجا فعالیت می‌کنند. رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: کلمه علی‌الحساب در فیش‌ها باید برداشته شود. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۰ رای مخالف و 8 رای موافق، با استفساریه مخالفت کردند.

   تصویب اساسنامه سازمان فاوا 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در جلسه دیروز خود، بررسی اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند. محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: باید ملاحظاتی در اساسنامه داشته باشیم که مبنای همیشگی برای کار در این سازمان باشد. علی اصغر قائمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرد، به‌جای 10 سال، سه سال سابقه فعالیت اجرایی در شهرداری برای انتخاب مدیرعامل این سازمان در نظر گرفته شود. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات اساسنامه این سازمان را با ۱۸ رای تصویب کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در نشست علنی دیروز خود، طرح «الزام شهرداری تهران به راه‌اندازی سیستم محاسبه بهای تمام‌شده خدمات، فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر تهران در سطح مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» را در دستورکار قرار دادند و این طرح را با ۱۷ رأی تصویب کردند.

 

ارسال نظر