در شهر

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۰۱:۳۴:۱۵
کد خبر: ۱۹۵۲۲۰

پل حافظ برچیده می‌شود

عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: پل حافظ یکی از پل‌های قدیمی است و باید برداشته و به زیرگذر تبدیل شود. شعبانی در یکصدوسیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 66 پل از 753 پل نیاز به مقاوم‌سازی لحظه‌ای دارند چراکه بر اساس استانداردهای پیش از سال 1381 است، اظهار کرد: مقاوم‌سازی برای ما اولویت دارد. این اقدام حرکت سینوسی عجیبی داشته، به‌طوری که دولت در سال 90 و 91 به نگهداشت پل‌های تهران کمک می‌کرده اما از سال 91 به بعد این اتفاق نیفتاده است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه این شیب تازه آغاز شده باید تقویت شود، تصریح کرد: 20 تا 30 میلیارد تومان بودجه از سنوات قبل پیش‌بینی شده بود که در سال 1401 به 200 میلیارد تومان رسیده و اگر می‌خواستیم 753 پل را بسازیم باید 300 هزار میلیارد تومان برای این زیرساخت‌ها هزینه کنیم. وی افزود: مابقی ارکان شهرداری نیز باید پای کار بیایند. بر اساس بازدید با همکاری سازمان بوستان‌ها مشاهده کردیم که آبیاری فضای سبز مجاور یک پل به آن آسیب می‌زد که قرار شد در مواردی از این قبیل اقدامات اصلاحی صورت بگیرد. سازمان زیباسازی نیز بعضا روکشی در بتن‌های پل در سال‌های قبل انجام می‌داد، اما هرگونه روکش کار اشتباهی است، چرا که نمی‌توانیم تخریب‌ها را ببینیم. شعبانی با بیان اینکه تمام درزهای انبساط در پاشنه خاکی پل‌ها پیش بینی خواهد شد تا برای سازه اتفاقی نیفتد، خاطرنشان کرد: استفاده از نمک و شن در زمان یخبندان برای بتن اشتباه است و باید حداقل از شن به تنهایی استفاده شود. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام اینکه نگهداشت یک سازه عمومی و همه‌جانبه است، یادآور شد: ما چه با شرکت یادمان سازه چه با سازمان عمرانی مناطق، این ماموریت و نگهداشت پل‌ها را انجام خواهیم داد. وی ادامه داد: پل حافظ ـ جمهوری؛ یکی از پل‌های قدیمی است و باید برداشته شده و به زیرگذر تبدیل شود. شعبانی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست میزان آلایندگی کارخانه‌های آسفالت را مشخص کرده است، یادآور شد: باید تست میزان آلایندگی در کارخانجات ما انجام شود و ببینیم به چه میزان است. پیمانکار موظف شده که استاندارد را اخذ کند و این اقدام را انجام خواهد داد.

درخواست تعیین تکلیف بناهای غیرقانونی در کوه‌های تهران 

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به ایجاد منطقه گردشگری کوهستان در شهر تهران بر توجه به موضوعات ایمنی و نجات، تعیین تکلیف ساختمان‌ها و رستوران‌ها و توجه به حفظ گونه‌های جانوری در کوهستان‌های تهران تاکید کرد.  مهدی پیرهادی در جریان یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یازدهم دسامبر مصادف با ۲۰ آذر ماه و روز بین‌المللی کوهستان و کوهنوردی است، گفت: این روز در سال ۲۰۰۳ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تشویق و توسعه پایدار در کوه‌ها نامگذاری شد. وی افزود: شهر تهران هم به دلیل وجود کوه‌های برافراشته، زیبایی و ظرافت ویژه‌ای را برای شهر تهران به وجود آورده و در هر ماه در فصول مناسب، انبوه جمعیت از این ظرفیت گردشگری ورزشی استفاده می‌کنند. پیرهادی ادامه داد: این ورزش جزو ورزشهای نسبتاً کم هزینه برای گروه‌های مختلف سنی و خانواده‌ها می‌باشد، زمانی که انسان پا در عرصه طبیعت کوه‌ها می‌گذارد حال دلش خوب می‌شود و این به خاطر انرژی مثبتی است که در دل کوه‌ها وجود دارد. وی با بیان اینکه از شهرداری تهران می‌خواهم نسبت به موارد ذیل توجه کند، گفت: ایجاد منطقه گردشگری کوهستان‌های تهران که در گذشته مرکز مطالعات شهرداری تهران، مطالعاتی در این خصوص داشته است، از جمله این موارد است. پیرهادی با تأکید بر توجه بیشتر به موضوع ایمنی و امداد نجات در کوهستان‌ها، اظهار کرد: جا دارد از حوزه آتش نشانی تشکر کنم اما ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز جهت امدادگران و آتش نشان‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: توجه به ساخت و سازهای غیرقانونی و تعیین تکلیف ساختمان‌ها و برخی رستوران‌های غیرقانونی نیز باید از سوی شهرداری مورد توجه قرار گیرد. توجه ویژه به محیط زیست و حفظ محیط کوهستان، گونه‌های گیاهی آن و حفظ و حفاظت از گونه‌های جانوری آن باید مورد توجه قرار گیرد.

بی‌اثری موتورسیکلت برقی در کاهش آلودگی هوا

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر قرار باشد که منبع تأمین برق موتورسیکلت برقی، نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی باشد، تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و با این کار تنها تولید آلودگی را از منابع متحرک به سمت نیروگاه‌ها می‌بریم! داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با تسنیم درباره چرایی عدم توسعه خودرو و موتورسیکلت‌های برقی در کشور به عنوان یک راهکار موثر و در دسترس برای مقابله با آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشورمان به‌ویژه در شهر تهران اظهار کرد: اگر قرار باشد که منبع تأمین الکتریسیته خودرو و موتورسیکلت‌های برقی که از آن به عنوان حمل و نقل پاک یاد می‌کنیم، نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی باشد، خودرو و موتورسیکلت‌های برقی تأثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهند داشت!

 

ارسال نظر