ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۰۳:۴۶:۰۱
کد خبر: ۱۹۴۶۰۶

معاون رییس‌جمهور: موضوع تغییر در وزارت راه جدی است

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در پاسخ به اینکه «آیا در حال حاضر تغییری در دولت نهایی شده است» عنوان کرد: بحث درخصوص وزارت راه و شهرسازی جدی است که تغییر انجام شود. احتمال زیاد هفته آینده در این حوزه اتفاقاتی رقم بخورد. سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص صحبت‌های اخیر حجت‌الاسلام رییسی درباره احتمال برخی تغییرات در دولت و اینکه «اصلاح به معنی عقب‌نشینی نیست»، گفت: این یک امر طبیعی است در همه دولت‌ها و اینطور نیست که اگر مدیری در جایگاهی منصوب شد، تا پایان عمر دولت الزاما در آن جایگاه حضور داشته باشد. این دولت هم از این مساله مستثنی نیست و در یک‌سال گذشته هم تغییراتی انجام شده است. در آینده هم اگر در جایی لازم باشد تغییر انجام خواهد شد. وی ادامه داد: این یک امر طبیعی است که دولت برای اینکه بتواند اهداف و برنامه‌های خود را پیش ببرد و به مردم ارایه خدمت کند، نیاز به انجام تغییرات داشته باشد، مانند یک تیم فوتبال که در میانه یک مسابقه برای تجدید قوا اقدام به تعویض می‌کند حسینی در پاسخ به این سوال که «آیا در حال حاضر تغییری در دولت نهایی شده است» عنوان کرد: بحث درخصوص وزارت راه و شهرسازی جدی است که تغییر انجام شود. احتمال زیاد هفته آینده در این حوزه اتفاقاتی رقم بخورد.

تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت

کارشناس سازمان هواشناسی از کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد و برای برخی استان‌های جنوبی کشور رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی کرد. به گزارش ایرنا، فریبا گودرزی در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، اظهار کرد: امروز فقط در جزایر پیرامون خلیج‌فارس رگبار رخ خواهد داد و دریا در تنگه هرمز و شرق خلیج فارس مواج و متلاطم است. کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: امروز و روزهای آتی برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت همچون تهران، البرز، تبریز، ارومیه، اراک و اصفهان، افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. به گفته گودرزی، برای روز چهارشنبه در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در غرب و جنوب‌غرب و همچنین جزایر واقع در مرکز خلیج‌فارس بارش‌های پراکنده رخ می‌دهد. وی بیان کرد: آسمان استان‌های تهران، البرز، اصفهان، اراک در روز چهارشنبه هفته جاری غبارآلود است و روز جمعه با ورود سامانه بارشی ناپایداری وارد این استان‌ها و از شدت غبار در این مناطق کم می‌شود.

تامین ۵۷  هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن میزان اراضی تامین شده در حریم و محدوده شهرها برای طرح نهضت ملی مسکن را ۵۶ هزار و ۹۷۲ هکتار اعلام کرد و گفت: مالکان بخش خصوصی در استان‌هایی که با کمبود زمین مواجه‌اند می‌توانند برای تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت کنند. به گزارش ایرنا، ارسلان مالکی اظهار کرد: تاکنون ۲۴ هزار و ۲۲۴ هکتار اراضی مسکونی در محدوده شهرها شناسایی شده و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است. وی افزود: این میزان زمین پاسخگوی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بود اما با توجه به سیاست کاهش تراکم واحدها، این ظرفیت نیز کمتر خواهد شد. عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن میزان اراضی تامین شده واقع در حریم شهرها که در مراحل الحاق قرار دارند، ۳۲ هزار و ۷۴۸ هکتار اعلام کرد و گفت: مجموع زمین‌های شناسایی شده در محدوده یا حریم شهرها به ۵۶ هزار و ۹۷۲ هکتار رسیده است. مالکی به ماده ۱۰ قانون جهش مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر الزام انتقال اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به سازمان ملی زمین و مسکن برای استفاده در طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون اسناد حدود ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین به این سازمان منتقل شده است. وی بیان کرد: همچنین ۸۰۰ هکتار زمین دیگر نیز در مرحله انتقال سند قرار دارند که در صورت نهایی شدن، مجموع این اراضی به ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسد. عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: بسیاری از اراضی تامین شده در محدوده شهرها نبوده؛ بلکه در حریم شهرها قرار دارد و الحاق این زمین‌ها بر عهده شورای برنامه‌ریزی استان است و روند الحاق اراضی در حریم شهرها باید تسریع شود. مالکی مانع دیگر در مسیر انتقال اسناد اراضی دستگاه‌های دولتی را نداشتن سند اعلام کرد و گفت: برخی از آنها در مراحل ثبتی و تهیه نقشه قرار دارند. وی درباره راهکارهای پیش رو برای تامین زمین در شهرهایی که با کمبود اراضی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: در شهرهایی که کمبود زمین دارند، از طریق مالکین بخش خصوصی و اراضی سازمان‌هایی مثل اوقاف، بنیادها و نیروهای مسلح برای تامین زمین اقدام می‌شود. به گفته عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، تاکنون ۷ هزار و ۳۶۹ هکتار زمین در حال مذاکره قرار دارد تا به طرح نهضت ملی مسکن بپیوندد. مالکی راهکار دیگر را ایجاد شهرهای جدید و شهرک‌ها به ویژه در کلان‌شهرها دانست و گفت: باید مکان‌یابی و شناسایی فضای مستعد برای احداث شهرک‌ها تسریع شود. وی خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها مثل البرز، مکان‌یابی شهرهای اطراف تهران انجام و ۴۷ هزار و ۳۴۳ هکتار زمین برای احداث شهرک و بارگذاری شناسایی شده است. عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: ساخت ۴ شهرک معادل یک هزار و ۷۱۵ هکتار زمین به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده، ۸ شهرک نیز در کارگروه‌ها در حال بررسی است و ۲ شهرک نیز مورد مخالفت قرار گرفته است.

 

ارسال نظر