تکذیب زیاندهی شهر فرودگاهی امام (ره)

۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۰۳:۴۳:۳۳
کد خبر: ۱۹۴۶۰۳

گروه راه و شهرسازی|

 آنگونه که سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام(ره) اعلام کرده، این فرودگاه بر خلاف اظهارات یکی از نمایندگان مجلس نه تنها زیانده نیست، بلکه 2 هزار میلیارد تومان از 2 ایرلاین داخلی طلبکار است. چلندری دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به اینکه رییس کمیسیون عمران مجلس هفته گذشته اعلام کرد فقط فرودگاه مهرآباد در کشور سودده است، اظهار کرد: وقتی بودجه شهر فرودگاهی 2000 میلیارد تومان است؛ قطعاً نباید زیانده باشیم. مطلبی که رییس کمیسیون عمران مجلس گفته را نه می‌توانم رد کنم و نه تایید. وی در عین حال با بیان اینکه «آقای رضایی کوچی با دید کلان نگاه می‌کند که قطعا درست است» افزود: با 2000 میلیارد تومان درآمد سالانه نمی‌توان فرودگاه امام را سودده دانست. ولی تمام پروژه‌های عمرانی شهر فرودگاهی را از محل درآمدها انجام می‌دهیم. بر اساس آمار گذشته 5، 6 فرودگاه کشور سودده و در نقطه سربه‌سر قرار داشته‌‌اند. وی با تاکید بر اینکه در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم، گفت: بر اساس ارزیابی مجمع عمومی وزارت راه و شهرسازی به عنوان شرکت سودده مطرح شده‌ایم و ارزیابی مطلوب گرفته‌ایم. وی درباره درآمدها طی 6 ماه اخیر، اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار بالای 65 درصد بودجه 2000 میلیارد تومانی درآمد داشته‌ایم و نمی‌گذاریم پول در حساب بماند و با درآمدها صورت وضعیت پیمانکاران و هزینه‌های جاری را پرداخت می‌کنیم.

   فسخ قرارداد ناچیز اجاره CIP  فرودگاه امام

وی یادآور شد: برخی فرودگاه را از یک منظر می‌بینند؛ اینکه فرودگاه یک باند و یک ترمینال دارد، اما شهر فرودگاهی امام بنگاهی بسیار بزرگ است. در اینجا ترمینال CIP را داریم که بخش خصوصی در قبال اجاره آن ماهانه حدود 500 میلیون تومان حق‌الارض می‌داد. قرارداد 21 ساله بود که پس از 8 سال این قرارداد فسخ شد. پس از‌ آن فراخوان داده شد که یک شرکت با مبلغ 8800 میلیارد تومان برای 4 ماه برنده شد.  این قرارداد در شرف نهایی شدن بود که جلوی آن را گرفتم و آن را ابطال کردم. وی تصریح کرد: بر اساس مجوز اخذ شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، برای اجاره cip مجدد فراخوان دادیم. در فراخوان جدید با آنالیز جدید از 8 میلیارد تومان به 43 میلیارد و 680 میلیون تومان افزایش یافت که سالانه به حدود 600 میلیارد تومان می‌رسد. حدود سه ماه از این قرارداد می‌گذرد و پیمانکار عین اجاره 3 ماهه را پرداخت کرده است. این پیمانکار ضمانت 52 میلیارد تومانی را هم به ما داده است. سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: به زودی پاکت مربوط به فراخوان پارکینگ فرودگاه بازگشایی می‌شود که در این مورد هم حداقل سه برابر قیمت افزایش می‌یابد و پول این قراردادها را صرف توسعه شهر فرودگاهی می‌کنیم.

   نیازی به بودجه دولتی نداریم

چلندری با طرح این پرسش که در کجای دنیا پاسپورت را دستی می‌خوانند، گفت: برای تامین اعتبار 30 میلیارد تومانی جهت استقرار دستگاه پاسپورت خوان اعلام آمادگی کرده‌ایم و باید فراجا این کار را انجام دهد که تاکنون پیگیری‌ها در این زمینه نتیجه‌ای نداشته است. به دلیل حضور مدیران متخصص نتوانسته‌اند بازنگری‌ها را انجام دهند. وزیر گفته که در فرودگاه امام خجالت می‌کشیم. در فرودگاه امام مشکل کم‌آبی داشته‌ایم و مشکلات اشاره شده از سوی وزیر باعث بازنگری و اصلاح شده است. وی با بیان اینکه نیازی به بودجه‌ دولتی در فرودگاه‌های بزرگ نداریم در عین حال گفت: البته بودجه دولتی می‌تواند روند کار را تسریع کند. تمام دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به ما کمک کنند تا بتوانیم از پتانسیل سرمایه‌های بخش خصوصی به‌خصوص سرمایه‌گذاران داخلی استفاده کنیم. سرپرست شهر فرودگاهی امام(ره) همچنین با اعلام اینکه ایران ایر و ماهان حدود 2000 میلیارد تومان طلب داریم، اظهار کرد: با این دو ایرلاین وارد مذاکره شده‌ایم و به نتیجه خوبی می‌رسیم.

   مسوول مستقیم هایا کارت  وزارت گردشگری است

چلندری با یادآوری اینکه مسوولیت مستقیم حل مشکل هایاکارت تماشاگران ایرانی جام جهانی با وزارت گردشگری است، تاکید کرد: در بحث هایاکارت نه سازمان هواپیمایی و نه شرکت‌های هواپیمایی هیچ نقشی ندارند. کسانی که تیک هایا کارت آنها نخورده باشد و اصطلاحا این اکتیو نباشد امکان سفر به قطر را ندارند. وی بیان کرد: وزارت گردشگری وظیفه اصلی این کار را داشته است، در هفته حدود 5 تا 6 پرواز توسط قطری‌ها انجام می‌شود و ایران‌ایر هم درخواست 58 پرواز را داشته و دیروز 5 پرواز را انجام داده است. درباره هایاکارت نیز دیروز حدود 50 نفر امکان سفر به قطر را نداشتند.

   اعلام آمادگی ۸  شرکت چینی‌ برای ساخت ترمینال جدید شهر فرودگاهی امام(ره) 

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از اعلام آمادگی ۸ شرکت چینی‌ برای ساخت ترمینال جدید این فرودگاه خبر داد و گفت: ۳ میلیارد یورو پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعریف شده است.

به گزارش تسنیم، سعید چلندری در نشست خبری و در آستانه تاسیس شهر فرودگاهی حضرت امام(ره) با اشاره به اینکه مطالعات فرودگاه امام از سال 1347 شروع شد و با وجود فراز و نشیب‌های زیاد در آن سال‌ها، نهایتا در سال 84 بحث فرودگاه به اتمام رسید و راه‌اندازی شد. از سال 84 تا 1393 در فرودگاه یک سری فعالیت‌ها در حوزه هوانوردی انجام داد. یک ترمینال حدود 80 هزار متری و امکانات پروازی برای آن ساخته شده بود. وی افزود: به دلیل مشکلات و محدودیت‌ها در فرودگاه امام، دولت یازدهم (اواخر سال 93) تصمیم گرفت این فرودگاه به اولین شهر فرودگاهی تبدیل شد. بلافاصله اقدامات زیربنایی خوبی در فرودگاه انجام شد. منطقه آزاد نیز سال 1398 عملیاتی شد و عملا یک سری فعالیت‌های دیگری را در شهر فرودگاهی آغاز کردیم. وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌ها با توجه به استقرار دولت سیزدهم طی یک سال و چند ماه اخیر آغاز شده است، ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده امروز اعلام می‌کنم شهر فرودگاهی امام (ره) 15 پروژه به ارزش حدود 3000 میلیارد تومان در حال انجام است. از این تعداد 2120 میلیارد تومان توسط شهر فرودگاهی امام تامین اعتبار می‌شود و حدود 875 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. وی با اعلام اینکه 18 پروژه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده شده که ارزش سرمایه‌گذاری آن حدود 3 میلیارد یورو است، افزود: از این تعداد 13 پروژه در محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی قرار دارد که بزودی فراخوان آنها انجام می‌شود. یکی از پروژه‌ها، ترمینال 410 هزار متری فرودگاه حضرت امام (ترمینال شماره 3) است که برای این پروژه 8 شرکت چینی و 4 شرکت داخلی برای این پروژه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال بحث ترمینال 410 هزار مترمربعی را به مرحله تفاهمنامه یا امضای قرارداد برسد، گفت: این ترمینال یک ترمینال ترکیبی است؛ ‌در فرودگاه ایرلاین‌های داخلی زمانی که پرواز دارند، باید خالی به مهرآباد برگردند و یک پرواز انجام دهد که این برای ایرلاین‌ها مقرون به‌صرفه نیست. همزمان پروازهای داخلی و هم پروازهای خارجی را از این ترمینال انجام دهیم. این مساله در اکثر فرودگاه‌های خارجی مرسوم است اگر این اتفاق بیفتد بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات ایرلاین‌ها برطرف می‌شود.

 

ارسال نظر