شرم وزیر راه از وضعیت حمل و نقل کشور

۱۴۰۱/۰۸/۲۴ - ۰۱:۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۹۴۳۷۶

گروه راه و شهرسازی|

پس از حدود 15 ماه فعالیت به عنوان وزیر راه و شهرسازی، رستم قاسمی دیروز برای نخستین‌بار از وضعیت همه مدل‌های حمل و نقل عمومی در کشور انتقاد کرد و حتی با اشاره به وضعیت فرودگاه امام خمینی که تقریبا فرودگاه نوسازی به شمار می‌رود، به هنگام تردد در این فرودگاه «در کنار مهمانان خارجی خجالت می‌کشم.» مشخص نیست، چرا حالا قاسمی لب به انتقاد از شرایط کنونی حمل و نقل عمومی گشوده و البته از وضعیت اسفناک پیشرفت طرح خانه‌سازی دولتی تحت نام نهضت ملی مسکن سخنی به میان نیاورده است؟ آیا زمزمه رفتن او از وزارت راه جدی شده است؟ یا آن طور که اشاره کرده، دریافت مجوز 20 میلیارد دلاری برای بهسازی حمل و نقل زمینه‌های انتقاد را برای او فراهم کرده است؟ بر اساس این گزارش، دیروز باند بهسازی شده 29 چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت فرودگاهی در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور طی مراسمی با حضور وزیر راه به بهره‌برداری رسید. این مراسم البته به فرصتی تبدیل شد تا برای نخستین‌بار انتقادات قاسمی از مدل‌های حمل و نقل عمومی شنیده شود. وزیر راه در این مراسم اظهار کرد: در مدل‌های حمل و نقلی کشور اصلا شرایط خوبی نداریم، سرعت قطارهای باری 10 کیلومتر بر ساعت است، در بخش مسافری ریلی عمر واگن‌ها و لکوموتیو سال‌ها تمام شده است، در بخش جاده‌ای هم 400 هزار دستگاه کامیون داریم که 200 هزار دستگاه آن باید از رده خارج شود و سالی چند میلیارد دلار مازاد مصرف سوخت در این بخش داریم. او ادامه داد: ‌در فرودگاه‌های کشور کارهای بزرگی انجام شده است، اما وضع فرودگاه‌های ما اصلا خوب نیست، به بیش از 60 کشور سفر داشته‌ام، اما وقتی به فرودگاه امام برمی‌گردم، انگار از یک شهر بزرگ وارد روستا می‌شوم. قاسمی اضافه کرد: فرودگاه استانبول ترکیه برای 200 میلیون مسافر احداث شده است و یک شهر فرودگاهی است، اما من وقتی با یک مقام خارجی وارد فرودگاه امام می‌شوم، خجالت می‌کشم فرودگاه امام و مهرآباد در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست. وی گفت: هواپیماهای ما نیز عمر بسیار زیادی دارد، مجوزی دریافت کرده‌ام که اگر بگذارند عملیاتی و اجرا شود بخش حمل و نقل از اساس متحول خواهد شد. مذاکرات خرید هواپیما از خارج و ساخت لکوموتیو در داخل در حال انجام است 20 میلیارد دلار مجوز در بخش حمل و نقل گرفته‌ام و برای اجرای آن همکاری همه بخش‌ها را می‌طلبم.

   فرودگاه مهرآباد تعطیل شدنی نیست

حمیدرضا سیدی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم از تداوم فعالیت فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با 2 باند پروازی استاندارد فعال است و طبق تصمیم نظام و دولت این فرودگاه تعطیل شدنی نیست و برای همیشه می‌ماند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران امروز در مراسم بهسازی باند 29 چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت فرودگاهی در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور، اظهار داشت: پیش از این خلبانان از وضعیت کیفیت باند 29 چپ مهرآباد گله‌های زیادی داشتند. وی ادامه داد: در این راستا با فعال کردن باند 29 راست، عملیات بهسازی باند 29 چپ مهرآباد در همین دولت آغاز شد و پروژه یک ساله با اعتبار 750 میلیارد تومان اجرا شد. سیدی با اشاره به رعایت همه استانداردهای روز دنیا در بهسازی باند 29 چپ مهرآباد، اضافه کرد: فرودگاه مهرآباد طبق تصمیم دولت و نظام تعطیل شدنی نیست و برای همیشه می‌ماند.معاون وزیر راه و شهرساری اظهار کرد: ترمینال یک و دو فرودگاه مهرآباد 70 سال قدمت دارد این 2 ترمینال را امروز باید جزو آثار باستانی تلقی کنیم.همچنین ترمینال‌های 4 و 6 هم سوله‌های صنعتی است که در شان مردم و کشور نیست در این راستا ساخت ترمینال جدید مهرآباد با ظرفیت 20 میلیون مسافر در سال از امروز به دستور وزیر راه و شهرسازی در دستور کار قرارگرفت. سیدی بیان کرد: مرکز کنترل فضای کشور 900 نیروی متخصص دارد و روزانه به 1500پرواز خدمات می‌دهد، 120 سامانه کمک ناوبری در مرکز فعال است این مرکز 20 سال عمر دارد و نیاز به بازسازی داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مرکز کنترل پشتیبان بین ترمینال‌های 1 و 2 مهرآباد به مساحت 14 هزار متر مربع و 800 میلیارد تومان اعتبار 2 ساله ساخته خواهد شد.وی اضافه کرد: در کل فرودگاه‌های کشور جمعا 118 پروژه عمرانی در دست اجرا داریم.

   تحریم‌ها برای بخش هوایی ایران  بسیار کم‌اثر بود

محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز گفت: امروز ما می‌توانیم بگوییم تحریم‌ها برای بخش هوایی بسیار کم‌اثر بوده است. محمدی‌بخش در مراسم افتتاح سه پروژه بزرگ فرودگاهی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، اظهار کرد: در بازه زمانی یک سال گذشته ما در یک جنگ تمام‌عیار در مواجهه با استکبار جهانی بودیم و همواره در معرض سخت‌ترین شرایط و تحریمی قرار داشتیم که دنیای استکبار به ما تحمیل کرد. انجام این پروژه‌ها در این شرایط بحرانی و سخت با مشخصات فنی و تخصصی، نشان از عزم جدی همکاران ما برای گسترش صنعت هوایی در شرایط سخت جنگی و تحریمی دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر دو دستگی‌ها را کنار بگذاریم، می‌توان این الگو را در همه عرصه‌ها گسترش داد و کشور را به سمت توسعه پیش برد، گفت: اهالی صنعت می‌دانند در یک سال گذشته در  حوزه ورود هواپیما و نهضت تعمیرات چه کارهای مهمی انجام شده است که اجازه رسانه‌ای کردن آن را نداریم. این نشان می‌دهد که در این جنگ نابرابر پیروز میدان بوده‌ایم و امروز می‌توانیم بگوییم که تحریم‌ها برای بخش هوایی بسیار کم‌اثر بوده است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بخش خصوصی، دفاعی و امنیتی همه همراه شدند که یک پروژه ملی در تهران و فرودگاه مهرآباد افتتاح بود و امروز در سایه همدلی، کاری که داشتیم به سرانجام رسید. وزیر راه و شهرسازی نیز شبانه‌روزی در جریان ساخت پروژه باند ۲۹ چپ فرودگاه قرار داشته و ضمن حمایت از این پروژه بزرگ، اصرار بر زمان افتتاح آن در وقت مقرر داشتند.

   فقط فرودگاه مهرآباد اقتصادی است

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران نیز در مراسم افتتاح باند بهسازی شده 29 چپ مهرآباد گفت: فقط یک فرودگاه در کشور اقتصادی است که آن هم فرودگاه مهرآباد است و بقیه فرودگاه‌های کشور اقتصادی نیستند. رضایی کوچی اظهار کرد: اینچنین پروژه‌ها و پروژه‌هایی نظیر آزادراه تهران  -  شمال نشان از اراده و توان متخصصان داخلی دارد. در حال حاضر یک فرودگاه در کشور اقتصادی است که آن هم فرودگاه مهرآباد است و بقیه فرودگاه‌ها شرایط مناسبی ندارند. رییس کمیسیون عمران اضافه کرد: ضرورت دارد زمان تأخیر پروازها کاهش یابد. هواپیماهای ناوگان نوسازی شوند. در حال حاضر تعداد هواپیماهای زمین گیر قابل قبول نیست و مسوولان باید در موضوع ورود هواپیما فعال باشند.

   افتتاح باند بهسازی‌شده 29 چپ‌ مهرآباد

با حضور وزیر راه و شهرسازی، بهسازی باند 29 چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت فرودگاهی در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور بهره‌برداری شد. این برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی است که باند فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به‌طور کامل بهسازی شده است، ارزش ریالی این پروژه 7500 میلیارد ریال است که در مدت 15 ماه به مرحله افتتاح رسید‌ از مشخصات این باند می‌توان به حریم (استریپ) و سامانه زهکشی نوین اشاره کرد.‌ عملیات انجام شده برای این پروژه بزرگ شامل بهسازی، نصب سیستم روشنایی باند، نصب تابلوهای راهنمای سطوح پروازی، نصب و راه‌اندازی چراغ‌های پاپی روی باند L/11R29، خط‌کشی سطوح پروازی، وارسی پروازی سامانه ILS و سیستم زهکش و استریپ باند است.در تحولی دیگر، عملیات احداث ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با ظرفیت 20 میلیون مسافر آغاز شد. عملیات احداث ساختمان پشتیبان مرکز کنترل فضای کشور‌ نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی کلید خورد.

 

 

ارسال نظر